Pokiaľ máte automobilku a môžete si dovoliť nemať vo svojej ponuke hybridy, voláte sa buď Horaciou, Enzo alebo Ferruccio. Tento luxus už nie je dostupný každému výrobcovi. Subaru XV e-Boxer je toho dôkazom a keďže ide o túto tvrdohlavú a svojskú japonskú značku, ich prvý hybridný pohon si spravili typicky po svojom.
Subaru XV e-Boxer totiž ťaží z danej situácie maximum, a zároveň vám to nepotrebuje nejak výrazne oznamovať.
Aj keď, je nutné povedať, že značka sa pustila do elektrifikácie svojich modelov pomerne umierneným spôsobom, prakticky nijak nezmenila či nepoškodila ich typický charakter. A to sa nestáva v takýchto prípadoch často.
Symboly
Je nutné uznať, že oproti predchodcovi sú línie a celkový dizajn XV omnoho čistejšie a viac oku lahodiace. „Zdvihnutý“ hatchback je prakticky terénnym derivátom modelu Impreza a, súdiac podľa jeho obľúbenosti, môžem pokojne prehlásiť, že jeho dizajn bol všeobecne pochopený.
Celkovo 40% všetkých predaných Subaru v Európe tvoria práve modely XV, čomu napomáha aj fakt, že k nemu neexistuje žiadny fundamentálne podobný protivník.
Model e-Boxer je od bežného benzínového XV prakticky na nerozoznanie a jeho ekonáturu prezradí len séria emblémov „e-Boxer“ na blatníkoch alebo dverách kufra. Tento trend sledujem už dlhšiu dobu. Dáva mi to logiku – onedlho budú hybridy všade. Tak prečo z nich robiť niečo extra?
Odkaz
Interiér je pripravený na ťažké rodinné chvíle. Materiály nepôsobia nijak lacno, zároveň si však držia svoju úroveň. Je to taký dravý svet, no ako je interiér poskladaný, pevný a odolný, ma v Subaru vždy príjemne prekvapí.
Spoločnosť vám robí séria veľkých a dobre viditeľných tlačidiel – na volante aj na stredovej konzole. Maličkým, no podstatným detailom je, že displej multimediálneho systému môžete ovládať v rukaviciach.
Zadné sedadlá ponúknu na pomery klasických rodinných hatchbackov veľmi príjemné množstvo miesta a komfortu. Vyšší jedinci môžu mať problém s priestorom pre hlavu, predsa len ide o model s nízkym typom karosérie. Kolená by mohli mať v pohodlí aj priemernejší basketbalisti.
Prekvapila ma absencia USB konektorov určených zadným pasažierom. Na tie sa akosi pozabudlo. Príjemným bonusom je fakt, že batéria nijak nezasiahla do veľkosti batožinového priestoru.
Skrotené volty
Celý pohon e-Boxer tvorí séria prvkov. Hlavným je samozrejme 2-litrový atmosférický plochý štvorvalec, ktorý beží na benzín. Oproti čisto benzínovému motoru má dvojliter v pohone e-Boxer až 80% nových súčiastok. Produkuje výkon 110 kW/150 koní a krútiaci moment 194 Nm od 4 000 ot./min. Samozrejme, podávaných v krásne lineárnom prejave.
Súčasťou bezstupňovej prevodovky Lineartronic je elektromotor s výkonom 12,3 kW/16,7 koní, ktorý cucá šťavu z batérie s kapacitou 4,8 Ah. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies Symmetrical All-Wheel Drive.
Cieľom inžinierov bolo vytvoriť pohon, ktorý bude príjemný pre pasažierov a hlavne, šoférsky predvídateľný a bezpečný. Preto má e-Boxer až o 30% lineárnejšiu distribúciu krútiaceho momentu než bežný benzínový pohon od Subaru, k čomu dopomáha CVT prevodovka. V praxi to vyzerá tak, že nech robíte čokoľvek, pohon nedokážete dostať do situácie, že by s autom trhol alebo vytvoril posádke nepríjemné pocity.
Dokonca aj zrýchľovanie na diaľničnú rýchlosť pripomína skôr zrýchľovanie vlaku zo stanice. Počúvate rádio, sledujete okolie, bavíte sa s rodinou a šup, o pár sekúnd zapínate tempomat pri 130 km/h, akoby ste zrýchľovali vo vákuu. Je to sympatický prístup, ktorý sa výrazne líši od adrenalínového prejavu malých turbomotorov európskych značiek.
Tiež vám musím objasniť jednu vec, a to, že XV e-Boxer dokáže prejsť do vzdialenosti 1,6 km rýchlosťou 40 km/h čisto na elektrickú energiu. Pri štartovaní netypicky na tento druh pohonu automaticky zapína spaľovací motor, no nejde o mild-hybridný pohon ale o klasický hybrid s uzavretým obvodom.
Z hľadiska spotreby je doma hlavne mimo mesta s údajom 5 a menej litrov na 100 km a v meste sa predstavuje s cifrou 6 l/100 km. Na diaľnici je XV komfortné a tiché, no jeho spotreba dokáže vyliezť výraznejšie nad hranicu 8 litrov na 100 km.
Nezmar
Kde však dostane akýkoľvek seberovnejší vyzývateľ XV e-Boxer na frak, je rozhodne terén. Od podobného auta by ste nečakali, že by vás dokázalo relatívne pohodlne vyviesť na hrebeň pohoria po cestách, kde väčšinou chodia terénne autá či ťažká lesná technika.
Výkon mu v teréne stačí. Svetlej výšky má na rozdávanie prevodovka – dokáže byť v teréne obzvlášť citlivá, čo je len plus. Pohon všetkých kolies aj pri krížení náprav okamžite zachytil kolesá visiace „v lufte“ a rozdelil krútiaci moment tým, ktoré mali kontakt s vozovkou.
Pokiaľ by ste na toto auto obuli serióznejšie terénne pneumatiky, môžete bez problémov potrápiť menšie off-roadové modely na terénnom polygone či v lese. Je to taký švajčiarsky nožík a auto, nad ktorým sa nemusíte príliš zamýšľať. Rozmýšľa za vás, aj keď pôsobí veľmi jednoducho a priamočiaro.
Základná cena modelu – Subaru XV 2.0i e-Boxer Lineartronic Comfort: 29 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru XV 2.0i e-Boxer Lineartronic Premium: 34 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2017
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 260 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | plochý, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1995 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110(150)/5600-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 194/4000 |
Najvyšší výkon elektromotora [kW(k)]: | 12,3(16,7) |
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW(k)]: | 110(150) |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,7 |
Kombinovaná spotreba paliva (NEDC) [l/100 km]: | 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 345 |
Objem nádrže [l]: | 48 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1553 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4465 |
Šírka [mm]: | 1800 |
Výška [mm]: | 1595 |
Rázvor [mm]: | 2665 |