TEST: Subaru XV | Čerstvý genofond

2951

Niektorým automobilkám ich crossovery proste nedokážem uveriť. Nevravím, že značka ktorá vyrába skvelé sedany nedokáže vyrobiť skvelé SUV. To isté platí o značkách, ktoré sú vynikajúce vo výrobe mestských drobcov. Subaru XV by však malo mať kombináciu blata a asfaltu doslova v krvi.

Síce má značka Subaru svoje najslávnejšie časy pôsobenia v motor športe za sebou, jej modely sú cítiť prachom a blatom aj naďalej. Športové gény však ustupujú trhu a japonská značka sa už dlhé roky zaoberá hlavne transportom rodín a aktívnych jedincov. Posledných 6 rokov rastie značka postupným, no stabilným tempom. V roku 2016 prekonala prvý krát hranicu milióna predaných vozidiel, no aj napriek tomu sa cíti dobre v pozícii malej značky.

Subaru vždy bolo, je a vyzerá to tak, že aj bude svojské určite aj v najbližších rokoch. Na novom XV to samozrejme cítiť a osobne tomuto prístupu skutočne fandím. Pokiaľ sa nájde niekto, komu vadia bezstupňové prevodovky, vysoká svetlá výška alebo mu chýba obrie zadné krídlo, model WRX STI je vám plne k dispozícii.

Rozumná jednoduchosť

Pokiaľ máte pocit, že sa nové Subaru XV až nápadne podobá na novú generáciu hatchbacku Impreza, vaše dojmy budú na mieste. K porovnávaniu týchto diametrálne odlišných modelov nabáda ich neskutočná podobnosť. Impreza a XV sú si extrémne podobné nie len konštrukčne ale aj z hľadiska dizajnu. Človek to však zistí až na „druhý pohľad“, keďže ochranné plastové prvky na crossoveri XV zakrývajú celkom evidentné dé javú.

Aj naďalej je však možné považovať podobu aktuálnej generácie za veľmi podarenú medzigeneračnú evolúciu. Nová generácia vyzerá aj naďalej robustne, no s určitou iskrou v oku. Taktiež je prakticky jediným modelom, ktorý disponuje plastovým obložením nad oblúkmi kolies, v ponuke značky. Aj takáto drobnosť vás dokáže v určitých situáciách ochrániť pred spôsobením škrabancov okolitým autám na parkovisku, či lietajúcim štrkom v ľahšom teréne.

Žulový obklad

Samozrejme, túto interiérovú úpravu značka v prípade XV neponúka. Všetky nové Subaru v ktorých som za posledné roky sedel, pôsobili jedným a tým istým dojmom a to, že by bez ujmy zvládli nálet hŕstky hypeaktívnych detí a ich zablatených psov. Už zo samotného spracovania interiéru dostávate dojem, že vydrží dlhé roky a nie je sa čomu čudovať. Subaru vie, po čom klientela značky baží a dlhoročná výdrž v náročných podmienkach je jedným z najdôležitejších faktorov.

Japonci vyriešili obloženie palubnej dosky už dnes celkom trendovým spôsobom. Mäkký a kvalitne pôsobiaci plast na palubnej doske dostal dekoračné obšitie oranžovou niťou, ktoré sa bude fantasticky hodiť k vášmu krikľavému funkčnému oblečeniu. Interiér teda pôsobí funkčne, nekričí po úzkostlivej údržbe, no zároveň je relatívne elegantne. Dopomáha mu k tomu čerešnička na torte v podobe matnej kovovej úpravy prvkov spodnej časti palubnej dosky, ktoré plynule prechádzajú do výplne dverí.

Miluje pasažierov

Oproti predchádzajúcej generácii si polepšil interiér hlavne z hľadiska priestoru. Priestor pre zadných pasažierov bol skvelý aj v prípade predchodcu. Novinka však disponuje vyše 2,5 centimetrovým nárastom priestoru pre nohy zadných pasažierov. Batožinový priestor ponúkne 385 litrov priestoru a sklopením sedadiel získavate celkových 1310 litrov objemu. Celkovo je utilitárny priestor interiéru príjemný a jednoduchý na údržbu.

Výhodou sú taktiež ľahko udržiavateľné gumové koberčeky pod nohami pasažierov. Celkom dobrou skúškou interiéru auta bola návšteva letného hudobného festivalu, počas ktorého bola posádka vystavená dažďu, blatu a neduhom počasia. Po návrate domov bol interiér auta daný do poriadku niekoľkými univerzálnymi vlhčenými obrúskami, bez väčšej námahy a časovej investície.

Prekvapivo komfortný

Subaru XV stojí na novej modulárnej platforme SGP, ktorá ponúka karosérii o 70 až 100% zvýšenú tuhosť. Nová platforma taktiež priniesla lepšie odhlučnenie kabíny ale aj komfortnejší prejazd priečnymi nerovnosťami. Či už na diaľnici vo vyšších rýchlostiach alebo v meste, dokáže nová generácia XV pôsobiť komfortne, no zároveň stabilne.

Subaru taktiež novou platformou eliminujú nakláňanie karosérie až o 50%, tým pádom je jazda pohodlnejšia a u pasažierov je menej pravdepodobný vznik nepríjemných pocitov z jazdy a nevoľnosti.

Tvrdohlavá legenda

Aj keď už dnešné XV nemá nič spoločné s legendárnymi pretekárskymi strojmi, značka sa tvrdohlavo drží konfigurácie motora typu boxer. Plochý štvorvalcový dvojliter bežiaci na benzín nemá turbo dúchadlo a je spriahnutý s bezstupňovou prevodovkou CVT a pohonom všetkých štyroch kolies.

Výkon 115 kW/156 koní podáva veľmi lineárne a predvídateľne. Relatívne nízke zaťaženie motora a absencia preplňovania by ho mali pasovať do kategórie motorov so skvelou výdržou. V meste si dvojliter zažiada 7 l/100 km, mimo mesta úctyhodných 6 l/100km a na diaľnici rovných 8 l/100 km. So svetlou výškou 22 centimetrov sa nestratí ani v ľahkom teréne.

Euro NCAP: 5 hviezd, 2017
Základná cena modelu – Subaru XV 1.6i-S ES Comfort: 25 490 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru XV 2.0i-S ES Style NAVI: 28 990 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 360 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:plochý, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:115 (156)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:196 /4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:194
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,7/5,8/6,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:385
Objem nádrže [l]:63
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1514-1537
Rozmer pneumatík:225/40 R18
Dĺžka [mm]:4465
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1595
Rázvor [mm]:2665