TEST: Subaru Outback | Stará láska

3308
" "

Vždy sa poteším, keď sa mi dostane do rúk Subaru. Z modelov tejto japonskej automobilky totiž srší poctivosť, kvalita a odhodlanie. Aj keď sa ich športový charakter pomaly ale isto vytráca, to DNA rely je stále cítiť aj v dnešných modeloch.

Výnimkou nie je ani nový Outback. Nie je tomu ani rok, čo sme tento model testovali, no medzičasom však vlajková loď značky stihla prejsť menšou modernizáciou. Po vizuálnej stránke je naozaj nenápadná. Zmeny postrehne len skutočný znalec, takže vás nebudem naťahovať. Outback dostal novú masku chladiča aj nové predné svetlá, ktoré sú vybavené LED technológiou pre stretávacie i diaľkové svietenie. Svetlá sú v novom Outbacku natáčacie: v zákrutách nasledujú pohyby volantu a kopírujú smerovanie cesty. Vodičovi uľahčuje jazdu a k vyššej bezpečnosti prispieva i asistent diaľkových svetiel, ktorý automaticky prepína svetlá na stretávacie, ak zaznamená oprotiidúce vozidlo. LED technológiu využívajú aj zadné svetlá. Pri pohľade zvonku zaujme tiež modernizovaný tvar nárazníkov i nový dizajn zliatinových diskov.

Kvalitou použitých materiálov, ako aj vypracovaním interiéru, sa Subaru v posledných rokoch dosť vyšvihlo.

Kráčajú s dobou

Až donedávna som mal z modelov značky Subaru dojem, že sa ich konštruktéri až príliš sústredia na techniku. Tá je perfektná už dlho, ale ich interiéry trošku zaostávali. Zhruba dva roky dozadu sa začali objavovať prvé modely s citeľne kvalitnejšími interiérmi. Nový Outback je jedným z nich. Smelo sa môže porovnávať aj s prémiovou konkurenciou. Pre modelový rok 2018 dostal navyše nový volant a mierne prepracovanú stredovú konzolu. Tá je vybavená 8-palcovým dotykovým displejom informačno-zábavného systému podporujúceho konektivitu Android Auto i Apple CarPlay. Má aj lepšie viditeľný ukazovateľ času a teploty. Pasažierov na zadných sedadlách potešia USB porty. Novinkou je aj automatické zamykanie dverí po rozjazde.

Najnovšia generácia systému EyeSight už využíva tri kamery.

Teraz má oči všade

Nový Outback výrazne pridal na bezpečnosti. Oceňovaná bezpečnostná technológia EyeSight je teraz vybavená aj asistentom pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Vďaka stereokamere monitoruje jazdné pruhy a v prípade, že sa vozidlo chystá neželane vybočiť zo svojho jazdného pruhu, asistuje vodičovi a pomôže mu držať udržať správnu stopu prostredníctvom funkcie nasmerovania volantu. EyeSight okrem toho disponuje ďalšími šiestimi funkciami vrátane automatického núdzového brzdenia.

Úplnou novinkou je pri Outbacku systém smart kamier, umiestnených na prednej maske a vonkajšom spätnom zrkadle. Kamery monitorujú priestor pred vozidlom a po jeho stranách. Ich výstupy sa zobrazujú na centrálnom displeji. Spolu s parkovacou kamerou dávajú vodičovi dokonalý obraz o okolí vozidla, eliminujú mŕtve uhly a pomáhajú pri parkovaní v stiesnených priestorov či pri jazde mimo cesty.

Priestor na zadných sedadlách je naozaj veľkorysý.

Outback je teraz vyzbrojený aj systémom detekcie vozidiel vzadu (SRVD). Ten používa senzory upozorňujúce na vozidlá v mŕtvych uhloch i na potenciálne nebezpečenstvo kolízie pri cúvaní do ulice s križujúcou premávkou. Cena pritom ostala rovnaká, takže zákazník získava výbavu za vyše 1 000 € prakticky zadarmo.

Ploché motory neodmysliteľne patria k značke Subaru.

Verní benzínu

V Subaru nafte nikdy nejako obzvlášť nefandili, ale chápali, že ak chcú uspieť v Európe, musia mať v ponuke aj vznetový motor. No a keďže v Subaru pracujú samí perfekcionisti, ktorí si potrpia na tradície, nemohli používať len taký hocijaký motor. Vyvinuli vlastný, pochopiteľne, boxer. V dnešnej zvláštnej dobe si však povedali, že ho ďalej ponúkať nebudú, a tak sa dá Outback na Slovensku kúpiť už iba s jednou motorizáciou – s 2,5-litrovým benzínovým štvorvalcom. Ide samozrejme o plochý motor s atmosférickým plnením, ktorý spolupracuje s bezstupňovou prevodovkou.

Jedinou dostupnou prevodovkou je bezstupňový automat CVT.

Auto v rovnakej konfigurácii sme testovali aj minulý rok. Prevodovku CVT, ktorú inak neznášam, som si v Outbacku nevedel vynachváliť. Konečne ju aspoň niekto spravil poriadne. Vtedy som napísal, že funguje skoro ako klasický automat s hydromeničom. V rámci modernizácie s ňou však niečo zrejme spravili. Stále sa správa ako štandardný automat, ale s dosť veľkým preklzom hydromeniča. V Subaru asi vedia, čo robia, keďže spotreba v meste oproti minuloročnému modelu klesla o vyše liter. Predtým sme Outbacku namerali rovných 11 l/100 km, teraz to bolo pod desať. Mimo mesta sa spotreba nezmenila. Aj teraz sme sa hýbali okolo 6,5 l/100 km. Na diaľnici sme však paradoxne zaznamenali nárast. Predtým sme Outbacku odmerali 7,7 l/100 km, teraz to bolo takmer o liter viac.

Už v základnom stave ponúka batožinový priestor 559 l. Po sklopení sedadiel narastie jeho kapacita až na 1 848 l.

Komfort prioritou

Outback je vlajkovou loďou značky. Má dušu limuzíny, no vďaka karosérii typu kombi toho odvezie oveľa viac. No a vďaka zvýšenému podvozku v štýle SUV a symetrického pohonu 4×4 to zas odvezie aj mimo cesty. Ja osobne mám tento druh áut veľmi rád. Ak by som potreboval niečo do ľahšieho terénu, asi uprednostním niečo podobné pred SUV. V Subaru je to však opačne, ako by ste čakali. Zatiaľ čo športovejšie pôsobiaci Outback je ladený viac do komfortu, s vyšším Foresterom si užijete zrejme o chlp viac zábavy za volantom.

Resumé

Nikto dnes nerobí autá tak ako Subaru. Neviem, ako by som to opísal, ale okrem originálnej techniky sú unikátne aj takou mechanickou poctivosťou, ktorú je z nich cítiť. Všetci výrobcovia sa dnes totiž snažia oddeliť vodiča od celého diania. V Subaru nie. Za volantom ich áut máte stále pocit, že sa na šoférovaní do značnej miery podieľate, že ste dôležitá súčasť auta, aj keď asistenčné systémy pribúdajú samozrejme aj tu. A práve toto spojenie sa mi páči – stále šoférujete a stále máte pocit, že sedíte v aute, nielen v dopravnom prostriedku ako pasažier.

Základná cena modelu – Subaru Outback 2.5i ES Comfort: 33 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Outback 2.5i-S ES Business NAVI: 38 990 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:boxer, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:129 (175)/5800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:235 /4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,9/6,4/7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:559-1848
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1631
Rozmer pneumatík:225/65 R17
Dĺžka [mm]:4820
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1605
Rázvor [mm]:2745