TEST: Škoda Octavia iV | Strč sa!

2948
Zdroj: František Pisarovič

Na testovaní rôznych nezvyčajnejších verzií najúspešnejšieho modelu Škody som si všimol jeden zaujímavý sociálny jav. Aj keď ide stále o prakticky bežné vozidlo, u ľudí vzbudzuje zvedavosť. A Octavia iV má dosť predpokladov na to, aby ju vzbudzovala právom.

Aj prakticky tuzemská automobilka si v poslednej generácii svojich modelov aktívne začala uvedomovať, že ich elektrifikácii sa nevyhne. Škoda na to išla trocha inak.

Baf!
Zdroj: František Pisarovič

Nenápadko

Na rozdiel od tradičného prístupu iných hráčov v segmente, napríklad Toyoty, sa však po vzore ostatných automobiliek koncernu Volkswagen rozhodla ponúknuť zákazníkom dve možnosti: ľahko elektrifikovaný agregát 1,5 TSi alebo sústavu s prepĺňanou jedna-štvorkou, elektromotorom a DSG prevodovkou, ktorú viete nabiť aj zo siete.

Tvary novej Octavie sú evolúciou pôvodného konceptu smerom k hatchbacku
Zdroj: František Pisarovič

Práve viečko nabíjacej zástrčky, ktoré sa nachádza nad ľavým predným kolesom, môže byť zároveň jedinou nápoveďou toho, že táto Octavia dokáže prejsť na elektrinu 60 kilometrov. Môže aj nemusí, lebo na rozdiel od nášho testovacieho vozidla na zimných pneumatikách, je na model iV k dispozícii aj sada efektných osemnásťpalcových aerodynamických diskov kolies.

Aj napriek veľkému zadnému vstupnému otvoru vyzerá naozaj atraktívne
Zdroj: František Pisarovič

Ako doma

Medzititulok tejto sekcie znesie toto klišé. Interiér Octavie je totiž prirodzeným posunutím konceptu modelu do roku 2021. Zapustený displej infotainmentu vystriedal plávajúci, pod ním umiestnené ovládanie hlasitosti audia a teploty klimatizácie je zasa riešenie, na ktoré si majiteľ bude musieť zvyknúť.

Takto vyzerá interiér v roku 2021. So všetkými typickými vlastnosťami.
Zdroj: František Pisarovič

Palubnú dosku testovanej verzie ale pokrývalo príjemné látkové obšitie a je poznať, že medzigeneračne dostali v novej Octavii dizajnéri väčší priestor. Vidieť to napríklad na dvojramennom volante, ktorý má okrem výraznej dekorácie aj dva dizajnové multifunkčné “valčeky” na ovládanie hlasitostí a iných funkcií.

Volant padne výborne do ruky a držať ho môžete aj tam, kde by ste inak mali tretie rameno (retro!)
Zdroj: František Pisarovič

Zatiaľ čo sa väčšina ovládačov presunula na displej, batérie Octavie iV sa presunuli do zadnej časti, čiže áno – plug-in hybridnú Octaviu si s rezervou nekúpite. Batožinový priestor má objem 450 litrov a po sklopení sedadiel ich vznikne až 1 405. Ak sklopené nie sú, je na nich kráľovská ponuka priestoru.

Poteší aj tradične gigantický priestor na zadných sedadlách
Zdroj: František Pisarovič

Pohoďák

Plug-in hybridná jednotka je jediným spôsobom, akým sa aj v roku 2021 môžete pozabávať s agregátom 1,4 TSI. Motor osve generuje 110 kilowattov (150 koní) a 250 newtonmetrov krútiaceho momentu, ku ktorým sa pridáva ešte 85 elektrických kilowattov s 330 newtonmetrami. Vo výsledku má Octavia iV systémový výkon 150 kilowattov (204 koní) a krútiaci moment 350 newtonmetrov.

Toto je jeho elektrifikované srdce, ktoré dovedna vie až 150 kilowattov a 350 newtonmetrov!
Zdroj: František Pisarovič

Pre koncernový systém je typické použitie šesťstupňovej DSG prevodovky. S jej pomocou sa z nuly rozbehne Octavia iV na stovku už za 7,7 sekundy, pričom so zrýchlením pokračuje až do rýchlosti 220 kilometrov za hodinu.

O prítomnosti plug-in hybridu zvonka viete len vďaka týmto dvierkam
Zdroj: František Pisarovič

Už od nátury to však nie je žiadny športovec, skôr rodinné vozidlo ideálnych proporcií a ideálnej veľkosti, do ktorého niekto implantoval veľmi úspornú a hladko fungujúcu, takmer nepočuteľnú jednotku. Keď je treba, systém dokáže pozoruhodne často vyťažiť zo systému dostatok energie na elektrický kopanec pri rozbehu. Táto Octavia tiež veľmi často rekuperuje.

Zvykajte si, bude ich veľa!
Zdroj: František Pisarovič

Efektivita na prvom mieste

Ak máte ideálne podmienky, dokážete na elektrinu prejsť deklarovaných 55-60 kilometrov, nevýhodou je však pomalšie nabíjanie, ktoré koncern vo svojich plug-inoch ponúka. Ak však nemáte problém s domácim nabíjaním, Octavia sa vám odvďačí spotrebou do dvoch litrov paliva, čo znamená, že nebudete musieť tankovať aj mesiace. A to sa oplatí!

Základná cena modelu – Škoda Octavia iV Ambition: 31 080 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia iV Style: 33 690 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 5 rokov / 100 000 km
Registračná daň: 130 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1395
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:110 (150) / 5000-6000
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:85 (116)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]150 (204)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:350
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:0,8 - 1,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450
Objem nádrže [l]:39,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 608 – 1 748
Rozmer pneumatík:225/45 R18
Dĺžka [mm]:4689
Šírka [mm]:1829
Výška [mm]:1477
Rázvor [mm]:2680