TEST: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG | Viac mozog ako srdce

1173
Zdroj: Redakcia

Štvrtogeneračná Škoda Octavia bola prvým modelom novej generácie „ľudových“ prírastkov koncernu Volkswagen. S veľkou pompou predstavovaná nová elektrifikovaná platforma a typická „škodovácka“mediálna masáž vo mne stupňovala zvedavosť. Aká je nová Octavia? Pretože podľa mnohých je to všetko auto, ktoré by ste kedy mohli potrebovať.

V automobilovej mediálnej sfére je nám všetkým už dlhodobo jasný jeden fakt. Slovné spojenie Škoda Octavia je zaklínadlom, ktoré rozvibruje vody internetu účinnejšie než oceán zemetrasenie v Tichomorí.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

O dôvodoch tohto fenoménu sa baviť nebudeme. Jedna vec jasná. Toto auto mnohí odsudzujú na úspech, o to kritickejšie sa mu treba pozrieť na zúbok.

Člen davu

Teším sa, že sa Octavia už nepozerá na svet cez dva páry očí. Skutočne som sa nevedel s týmto dizajnérskym ťahom zmieriť po celú dobu jej predaja. O to radšej konštatujem, že predné svetlá novinky sú inšpirované tými, ktoré nájdete na Audi TT.

Inak nie je nutné sa k exteriéru zvlášť vyjadrovať. Ide o nekonfliktnú sériu ostrých línií, ktorá však v mojich očiach nijak výrazne nepredbieha dobu. Konzervativizmus úspechu Octavie nikdy neškodil a nie príliš nápaditý dizajn jej určite ťažkosti v živote robiť nebude.

Štandard

Kvalita a spracovanie interiéru sa oproti predošlej generácii nijak výrazne nezmenili. Skutočne mám pocit, akoby v Škodovke vzali starú Octaviu, nahriali ju teplovzdušnou pištoľou a len mierne pomenili dizajn už existujúceho interiéru. To by som však značke a dizajnérom krivdil.

Interiér je, samozrejme, úplne nový. Je čistejší od ovládacích prvkov, ktoré zhltol nový multimediálny systém.
Zdroj: Redakcia

Skrz palubnú dosku sa tiahne textilné čalúnenie, displej infortainmentu sa dostal omnoho bližšie do zorného uhla vodiča a volant sa dizajnérsky aj po stránke pocitu skutočne vydaril. Tradičnou majstrovskou disciplínou Škodovky je interiérová ergonómia ovládačov, no vďaka multimediálnemu systému pohlcujúcemu mnohé tlačidlá do svojho prostredia sa mierne menia pravidlá.

Lišta pod displejom slúži ako ovládač hlasitosti
Zdroj: Redakcia

V dobrom ma prekvapila dotyková lišta pod displejom, ktorou dokonale intuitívne ovládate hlasitosť multimédií. V modeloch SEAT po stranách lišty pribudli ovládače teploty pre jednotlivé zóny klimatizácie a ja skutočne nedokážem pochopiť, prečo to tak nie je aj v Octavii. Na druhej strane, klimatizáciu dokážete ovládať pomocou hlasovej asistentky Laury, ktorá rozoznáva niekoľko špecifických pokynov nastavenia vetrania. Okrem toho zvládne množstvo iných pokynov týkajúcich sa väčšinou multimédií či telefónu.

Latka

Nech sa deje čokoľvek, z hľadiska praktickosti Škoda musí mať svoj model medzi tými najlepšími v segmente. Octavia nie je výnimkou, no aj keď sa neudiali žiadne drastické zmeny rozmerov auta, istý pokrok sa predsa odohral. Na zadných sedadlách je typický dostatok miesta aj pre vyšších jedincov, no potešili ma aj postranné opierky hlavy v operadlách, vďaka ktorým zaspíte na dlhých trasách ako nemluvňa.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Ako sme už s kolegami spomínali v testoch modelu Scala, pokiaľ máte záujem o novú Škodovku, vymente všetky nabíjačky vašich „smart“ zariadení za nové USB-C káble s kompatibilnými koncovkami. Je síce pravda, že v testovacom aute bola prítomná indukčná nabíjačka, no zariadenie každého člena posádky v ten istý čas nabiť nedokážete.

Kufor narástol na gigantických 640 litrov. Tým pádom ho delí len 20 litrov od vlajkovej lode značky – Superbu Combi.
Zdroj: Redakcia

Po otvorení kufra vám spadne sánka. Nová Octavia combi má 640-litrový batožinový priestor, čím stráca na vlajkovú loď – Superb Combi – len zanedbateľných 20 litrov. Čísla hovoria jednoducho za seba. Pokiaľ potrebujete presťahovať rodinu cez celú republiku, nová Octavia si udržuje svoju povesť aj po generačnej obmene.

Lacné rande

Na novej Octavii mi neprípomína Superb len jej priestranný kufor, ale aj ako sa vyrovnáva s nerovnosťami. Novinka vyslovene pláva cez dlhšie nedokonalosti v povrchu cesty, aj keď pri prekonávaní tých kratších, podobne ako samotný Superb, potrebuje trošku nehy a zníženej rýchlosti pri ich prejazde. Celkovo je podvozok veľmi príjemným prekvapením, no rozhodne sa nestal hravým alebo dynamickým. Octavia je aj naďalej skôr diaľničnou strelou a pohodlným kočom na dlhé cesty, než zábavným rodinným tátošom v horských priesmykoch.

Dvojlitrový naftový štvorvalec trpí nechutenstvom, no ťahu má požehnane. Vskutku príjemná kombinácia.
Zdroj: Redakcia

Zlatým klincom programu je motor. Klasický a notoricky známy dvojlitrový turbodiesel produkuje výkon 110 kW/150 koní a maximálny krútiaci moment 350 Nm od 1750 ot./min. Nikdy som nebol ohromným fanúšikom prevodoviek DSG, no v tomto prípade som nenenašiel jedinú výtku na prácu systému. Auto sa krásne plynule rozbiehalo aj pri neuváženom pridaní plynu a parkovanie či delikátne manévre zvládal systém na jednotku.

Prevodovka DSG je vyladená priam do dokonalosti. Rozbehy sú konečne hladké a malý ovládač dáva rukám a končekom prstov zmysel.
Zdroj: Redakcia

To všetko pri zachovaní jeho najväčšieho talentu, a to krásne rýchlom a plynulom radení rýchlostí v pohybe pri komkoľvek tempe. Spotreba odčítaná z palubného počítača bola vynikajúca. V meste si TDI vypýtalo 4,6 litra a rovnaký údaj na mňa zasvietil aj po jazde na diaľnici. V medzimestskej premávke apetít spadol až na úroveň 3,6 litra, dokonca v kopcovitom teréne.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Snažil som sa Octaviu nešetriť, no na každé moje „A“ povedala svoje veľmi rozumné a dobre odôvodnené „B“. Nakoniec si ma síce jej konzervatívny „šarm“ nezískal, no jej schopnosť uzemniť ma svojimi argumentmi si jednoducho zaslúži môj rešpekt.

Základná cena modelu – Škoda Superb Octavia Combi ACTIVE 1.0 TSI 6MP: 18 760 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Combi STYLE 2.0 TDI SCR: 30 300 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/3000-4200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:340 /1700-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:4,3-5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:640/1700
Objem nádrže [l]:45 + 12 SCR
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1487 - 1677
Rozmer pneumatík:225/45 R18
Dĺžka [mm]:4689
Šírka [mm]:1829
Výška [mm]:1468
Rázvor [mm]:2686