TEST: Škoda Kodiaq RS | Lebo facelift nie je dosť

3044
Zdroj: David Dejvo Schun

Prvé a najväčšie SUV značky z Mladej Boleslavi dostalo facelift. Pri športovej verzii RS však nejde len o krajšie línie a ostrejšie krivky. Po naftovom Kodiaqu RS prichádza benzínový. Je to malý krok pre človeka, ale…

Facelift Škody Kodiaq sledujú Slováci už od apríla pomerne dôsledne. Na našom YouTube kanáli má viac ako 20-tisíc pozretí a o prvej jazde vo Francúzsku ste už čítali tiež na začiatku tohto leta. Najväčšiu lavínu však spustila jednoznačne verzia RS, ktorá dala nafte zbohom. Odteraz je benzínová a ponúka rovnaký výkon ako najnadupanejšia Octavia.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ostrejší výzor, ostrejšia povaha

Opakovanie je matkou múdrosti, a tak sa pri exteriéri ešte na chvíľu pristavím. Za všetky zmeny sú tými najdominantnejšími užšie predné svetlomety, strmšie krivky prednej masky a uzavretejšia a rozmernejšie pôsobiaca mriežka chladiča so zdvojenými lamelami. Vzadu najviac dominuje čierny spojler na piatych dverách, ktorý opticky rozširuje auto.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Po bokoch sú obuté masívne 20-palcové disky kolies s plastovými puklicami. Že puklice? Áno, avšak nie kadejaké. Úlohou týchto plastových krytov nie je ochrana okoloidúcich pred pohľadom na nepekné plecháče, ale ochrana kolies pred odporom vzduchu. Škoda tvrdí, že prekrytie diskov týmito krytmi dokáže zlepšiť aerodynamický odpor, a tak znížiť spotrebu auta. Či sa vám páčia, alebo nie, to je vecou vkusu. Na nás však pôsobia atraktívne a hlavne futuristicky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Interiér zmenený minimálne, no aj tak o triedu lepší

V interiéri sa zmena hľadá len ťažko, a pritom je viditeľná na prvý pohľad. Dizajnéri si veľmi dali záležať na tom, aby zlepšili dojem z toho, čo už existuje. A tak napríklad palubná doska vyzerá úplne rovnako ako v predfaceliftovej verzii, no tu je robená z mäkších a na dotyk kvalitnejších materiálov. V športovom modeli sme ju navyše dostali s červeným prešívaním, čo dodáva do koktailu zvaného Kodiaq RS poriadnu štipku korenia.

V interiéri je najväčšou zmenou vnímaná kvalita materiálov. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Po nastúpení obklopia vodiča komfortné sedadlá s výrazným bočným vedením. Nie sú to športové škrupiny, no poskytujú veľmi dobrú oporu v zákrutách. Samozrejme, logo RS s prešívaním nemôže chýbať.

Športové sedadlá v Kodiaqu? Stále aj komfortné. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pred vodičom sa vyníma digitálny prístrojový panel a vedľa nájdete obrazovku multimédií v lesklom vyhotovení, ktoré si vyslovene nerozumie s odtlačkami mastných prstov. Počas slnečných dní však neoslňuje a jeho funkcionalitu a grafické spracovanie považujem za nadštandardné.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V stredovom tuneli sa okrem obrovského voliča prevodovky nachádza aj uzatvárateľná odkladacia plocha na telefón s bezdrôtovým nabíjaním, lakťová opierka a odkladacie priečinky Simply Clever. Jeden nájdeme aj pred spolujazdcom na mieste, kde obvykle býva umiestnený airbag, pričom klasická skrinka na úrovni kolien nechýba tiež.

Ani v ostrej verzii neršetrili odkladacími priestormi. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Praktickosť je mottom značky

Druhý rad sedadiel poskytuje sedenie ako v bežnom Kodiaqu. Akurát s tou výnimkou, že aj tu nájdeme červené prešívanie a športovejšie sedenie. Miesta na nohy tu budú mať dostatok aj dospelí cestujúci.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Batožinový priestor s objemom 835 litrov je priestranný, dobre formovaný a plný ďalších Simply Clever riešení, napríklad na zavesenie nákupu alebo uchytenie väčších predmetov. Navyše vďaka posuvnej zadnej lavici máte možnosť ho na úkor priestoru na sedenie vzadu ešte zväčšiť. Ak teda náhodou nebudete lámať rekordy na nočných križovatkách, pokojne presťahujete skrinku či komodu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

No a teraz k jazdným vlastnostiam. Na úvod je potrebné povedať, že Kodiaq síce je vo výbave RS, no skutočným športiakom nie je. V tom mu bráni jeho svetlá výška, úctyhodných 19,5 centimetra, a jeho hmotnosť na úrovni 1,9 tony. Ale nad tým si hlavu lámať nemusíme. S príchodom éry SUV prišla aj éra športových SUV a v tomto segmente si Kodiaq RS vedie veľmi dobre.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Plus 5 koní

Pod kapotou sa nachádza benzínový štvorvalec dopovaný turbom s výkonom 180 kW, teda 245 koní. Oproti predošlej naftovej verzii je silnejší o 5 koní a z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 6,5 sekundy. Jazda s ním je veľmi príjemná a pohodová. Až do momentu, kým nezapnete športový režim.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Po zapnutí režimu Sport sa udejú hneď tri veci. Po prvé, automatická prevodovka ihneď podradí a začne preraďovať na vyšší stupeň neskôr. Po druhé, zavesenie kolies Dynamic Chassis Control prepne do tvrdšieho režimu s rýchlejšou odozvou. A po tretie, systém Dynamic Sound Boost vám do kabíny pustí poriadne prifarbený zvuk motora, ktorý sa mení v závislosti od stlačenia plynového pedála. Tretiu funkciu by sme pokojne oželeli. Práve prvé dve totiž robia zážitok z jazdy skutočne zábavným.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Jazdiť športovo s SUV je ako pokúšať fyziku, ako ďaleko pustí. Pri Kodiaqu RS sú tie hranice skutočne v nedohľadne. Najväčším pozitívom je práve dynamická kontrola zavesenia kolies, ktorá dokáže meniť svoju tvár ako skutočný schizofrenik. V režime Comfort, kedy doslova  plávate, sa cítite takmer ako v americkom kolose bez reálnych jazdných vlastností. V režime Sport ste, naopak, pocitovo prikovaní k zemi a veľmi dobre čítate vozovku aj nerovnosti.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Viac ako len vylepšenie?

Športová jazda má ale aj svoju odvrátenú stránku. A tušíte správne, je ňou spotreba. Pri pokojnej jazde automobilka sľubuje pravdivých 8,6 l/100 km. No ak prepnete do režimu, pre ktorý ste si toto auto skutočne kupovali, aj štvorvalec si dokáže na stovku vypýtať 12 litrov.

Počas prvej jazdy na faceliftovanom Kodiaqu som sa vyjadril, že Škode sa podarilo vylepšiť “michelinský” recept. Kodiaq RS je však trochu iný. Novým motorom sa zmenilo viac ako len zovňajšok. No i ten nový motor nie je úplne nový. Nový je len v Kodiaqu, inak sme ho už videli v Octavii RS. A tak ide skôr o ideálne spojenie už existujúcich receptov zo zbierky mladoboleslavskej značky. Receptov, ktoré zachutia prakticky každému.

Základná cena modelu – Škoda Kodiaq Active: 26 420 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kodiaq RS: 50 480 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky všeobecne / 3 roky na lak / 12 rokov na neprehrdzavenie karosérie
Registračná daň: 1 900 €

Technické údaje 
Motor2,0 TSI
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k) / ot.]:180 (245) / 5250 - 6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:370 / 1600 ‐ 4300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:234
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,5
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:8,6 - 8,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:835
Objem nádrže [l]:58
Pohotovostná hmotnosť [t]:1794 - 1938
Dĺžka [mm]:4699
Šírka [mm]:1882
Výška [mm]:1687
Rázvor [mm]:2790