TEST: Seat Ibiza Black Limited | Keď FR nestačí

1644

Automobilky boriace sa s plnením emisných kvót sú nútené riediť ponuku svojich modelov, prípadne ich okliešťovať o výkonnejšie motory. Možno aj to je dôvod ponuky ich športovo, prípadne luxusne, ladených verzií.

Seat predstavil limitované edície svojho najmenšieho modelu s rôzne poskladanými balíkmi výbav, ktorými sa snaží trafiť do vkusu väčšiny zákazníkov. Športovo založení vodiči možu siahnuť po „Black Limited“.

Zadná časť Ibizy s veľkým spojlerom je mimoriadne vydarená

Hra na hrany

Hrany sú typickou dizajnovou črtou modelov tejto španielskej značky a ani Ibiza nie je výnimkou. Veď ani model segmentu B nemusí byť iba malé rozkošné premiestňovadlo plné oblých a ladných tvarov. Ostrý strih auta pôsobí vyzývavo a na mňa aj trochu drzo.

Verzia Black Limited už na prvý pohľad zaujme veľkými 18-palcovými tmavými diskami, ktoré iba umocnia „FR“ základ v podobe športových nárazníkov. Kryty spätných zrkadiel, okrasná lišta prahov, robustný spojler nad zadným oknom a aj lišta na piatych dverách v čiernej farbe odkazujú na názov limitovanej edície. Trochu nepatrične pôsobia falošné koncovky výfukov.

Veľké tmavé disky sú spolu s čiernymi doplnkami poznávacou črtou výbavy Black Limited

Kombinácia bielej farby karosérie s tmavými doplnkami sa určite vydarila. Som presvedčený, že bude tvoriť drvivú väčšinu predajov verzie Black Limited.

FR

Ak hovoríme o interiéri, Ibiza patrí vo svojej triede skôr k tým rozmernejším autám, a to dĺžkou aj šírkou. Príjemne prekvapí dostatkom priestoru v oblasti ramien aj nad hlavou a až prebytkom miesta na nohy. Športové FR sedadlá sú ukotvené pomerne nízko a v spojení s ďaleko umiestnenými pedálmi či širokým rozsahom nastavenia volantu ponúkajú príjemný posed pre každého vodiča. Vďaka tvarovaniu operadlovej časti mi nechýbala ani nastaviteľná bedrová opierka.

Predné sedadlá majú funkčné bočné vedenia a dostatočne dlhú operadlovú časť

Trošku tmavý monotónny interiér plný hrán a ostrých záhybov zjemňujú červené dekory na sedadlách a palubnej doske. V segmente B neprekvapia tvrdé plasty, poteší však panel ovládania ventilácie s manuálnymi tlačidlami. Displej infotainmentu nekopíruje štýl tabletu nových modelov značky a jeho nízka poloha neprispieva k bezpečnosti premávky.

Červené prešívanie a ozdobné dekory na sedadlách osviežujú trochu ponurý interiér

Zadná lavica disponuje neočakávanou ponukou priestoru. S mojou výškou 185 cm si „za seba“ sadnem s tým, že sa iba dotýkam kolenami predných sedadiel.

Za krásu sa platí

Znížený komfort je daňou za nádherné, aj keď trochu priveľké, disky. Väčšie nerovnosti vozovky je cítiť aj počuť; roleta na ceste dokáže posádku poriadne vytriasť. Menej pohodlia však kompenzujú výborné jazdné vlastnosti. Auto sa v zákrutách skoro nenakláňa a pôsobí dlho neutrálne. Benevolentne nastavený stabilizačný systém sa dovolí s autom pohrať a odvrátiť postupne prichádzajúci nedotáčavý šmyk prácou s plynovým pedálom.

Dgitálny prístrojový panel mi vôbec nechýbal

Jednolitrový trojvalec nedokáže ani zďaleka využiť potenciál podvozku a vzorne plní úlohu základnej motorizácie. Do otáčok sa však zberá ochotne a v meste, prípadne na okreskách, pôsobí celkom svižne. Sekunduje mu rozumne odstupňovaná päťstupňová manuálna prevodovka s krátkymi dráhami a pevnou kulisou radenia.

Páka manuálnej prevodovky vďaka svojmu tvaru skvele padne do ruky

Spotreba pri svižnej jazde s prevahou diaľnic neprekročila 6 litrov benzínu na 100 km. Pri uvoľnení tempa sa dokázala priblížiť k piatim.

Verdikt

Seat Ibiza je vydarené malé auto s drsnejším dizajnom a výborným podvozkom. Verzia Black Limited už iba dokorení perfektne postavený základ. Zaslúžila by si však silnejší motor, s ktorým by si vodič dokázal jazdu ešte viac užiť.

Základná cena modelu – Seat Ibiza Reference 1,0 EVO 80: 12 730 €
Základná cena testovanej verzie – BLACK LIMITED 1,0 TSI 95 5-G: 14 990 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺžená záruka do 6 rokov alebo 150 000 km)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:70 (95)/5000-5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:175/2000-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,9
Spotreba - kombi (WLTP) [l/100 km]:5,2 - 5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:355
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 134
Rozmer pneumatík:215/40 R18
Dĺžka [mm]:4 059
Šírka [mm]:1 780
Výška [mm]:1 444
Rázvor [mm]:2 564