Automobilky boriace sa s plnením emisných kvót sú nútené riediť ponuku svojich modelov, prípadne ich okliešťovať o výkonnejšie motory. Možno aj to je dôvod ponuky ich športovo, prípadne luxusne, ladených verzií.
Seat predstavil limitované edície svojho najmenšieho modelu s rôzne poskladanými balíkmi výbav, ktorými sa snaží trafiť do vkusu väčšiny zákazníkov. Športovo založení vodiči možu siahnuť po „Black Limited“.
Hra na hrany
Hrany sú typickou dizajnovou črtou modelov tejto španielskej značky a ani Ibiza nie je výnimkou. Veď ani model segmentu B nemusí byť iba malé rozkošné premiestňovadlo plné oblých a ladných tvarov. Ostrý strih auta pôsobí vyzývavo a na mňa aj trochu drzo.
Verzia Black Limited už na prvý pohľad zaujme veľkými 18-palcovými tmavými diskami, ktoré iba umocnia „FR“ základ v podobe športových nárazníkov. Kryty spätných zrkadiel, okrasná lišta prahov, robustný spojler nad zadným oknom a aj lišta na piatych dverách v čiernej farbe odkazujú na názov limitovanej edície. Trochu nepatrične pôsobia falošné koncovky výfukov.
Kombinácia bielej farby karosérie s tmavými doplnkami sa určite vydarila. Som presvedčený, že bude tvoriť drvivú väčšinu predajov verzie Black Limited.
FR
Ak hovoríme o interiéri, Ibiza patrí vo svojej triede skôr k tým rozmernejším autám, a to dĺžkou aj šírkou. Príjemne prekvapí dostatkom priestoru v oblasti ramien aj nad hlavou a až prebytkom miesta na nohy. Športové FR sedadlá sú ukotvené pomerne nízko a v spojení s ďaleko umiestnenými pedálmi či širokým rozsahom nastavenia volantu ponúkajú príjemný posed pre každého vodiča. Vďaka tvarovaniu operadlovej časti mi nechýbala ani nastaviteľná bedrová opierka.
Trošku tmavý monotónny interiér plný hrán a ostrých záhybov zjemňujú červené dekory na sedadlách a palubnej doske. V segmente B neprekvapia tvrdé plasty, poteší však panel ovládania ventilácie s manuálnymi tlačidlami. Displej infotainmentu nekopíruje štýl tabletu nových modelov značky a jeho nízka poloha neprispieva k bezpečnosti premávky.
Zadná lavica disponuje neočakávanou ponukou priestoru. S mojou výškou 185 cm si „za seba“ sadnem s tým, že sa iba dotýkam kolenami predných sedadiel.
Za krásu sa platí
Znížený komfort je daňou za nádherné, aj keď trochu priveľké, disky. Väčšie nerovnosti vozovky je cítiť aj počuť; roleta na ceste dokáže posádku poriadne vytriasť. Menej pohodlia však kompenzujú výborné jazdné vlastnosti. Auto sa v zákrutách skoro nenakláňa a pôsobí dlho neutrálne. Benevolentne nastavený stabilizačný systém sa dovolí s autom pohrať a odvrátiť postupne prichádzajúci nedotáčavý šmyk prácou s plynovým pedálom.
Jednolitrový trojvalec nedokáže ani zďaleka využiť potenciál podvozku a vzorne plní úlohu základnej motorizácie. Do otáčok sa však zberá ochotne a v meste, prípadne na okreskách, pôsobí celkom svižne. Sekunduje mu rozumne odstupňovaná päťstupňová manuálna prevodovka s krátkymi dráhami a pevnou kulisou radenia.
Spotreba pri svižnej jazde s prevahou diaľnic neprekročila 6 litrov benzínu na 100 km. Pri uvoľnení tempa sa dokázala priblížiť k piatim.
Verdikt
Seat Ibiza je vydarené malé auto s drsnejším dizajnom a výborným podvozkom. Verzia Black Limited už iba dokorení perfektne postavený základ. Zaslúžila by si však silnejší motor, s ktorým by si vodič dokázal jazdu ešte viac užiť.
Základná cena modelu – Seat Ibiza Reference 1,0 EVO 80: 12 730 €
Základná cena testovanej verzie – BLACK LIMITED 1,0 TSI 95 5-G: 14 990 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺžená záruka do 6 rokov alebo 150 000 km)
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 70 (95)/5000-5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 175/2000-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 182 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,9 |
Spotreba - kombi (WLTP) [l/100 km]: | 5,2 - 5,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 355 |
Objem nádrže [l]: | 40 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 134 |
Rozmer pneumatík: | 215/40 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4 059 |
Šírka [mm]: | 1 780 |
Výška [mm]: | 1 444 |
Rázvor [mm]: | 2 564 |