TEST: Range Rover Evoque P300e | Konečne poriadny plug-in

2542
Zdroj: František Pisarovič

Akú najsofistikovanejšiu vec si dnes môžete kúpiť za vaše peniaze? Vilu na Slavíne? Pekné, ale trocha nesofistikované. Luxusnú jachtu? A kam s ňou vyrazíte? Range Rover Evoque? Možno. Ale čo taký Range Rover Evoque, ktorý dokáže jazdiť aj na benzín, ale aj na elektrinu?

Nie, teraz vážne. Aj keď si o plug-inoch môžete myslieť čokoľvek, existuje predpoklad, že už o jednu generáciu ďalej si podobne komplexný stroj nekúpite. Bude to totiž elektromobil. Elektrina je skrátka efektívnejšia a jednoduchšia a čerpať ju bude rýchle – stačí len počkať. Nikto ale nevie, ako dlho.

Rangie Evoque je jedno z tých áut, ktoré vyzerajú hovadsky dobre aj špinavé. Dopriali sme vám.
Zdroj: František Pisarovič

Švihák

Pre tých, ktorí čakať nechcú a chcú to najlepšie z oboch svetov, Range Rover teraz predstavil riešenie: Evoque P300e. Značka totiž pri tomto aute veľmi dobre pochopila, v akom prípade môže plug-in hybridný pohon dávať skutočný zmysel. Evoque však neútočí len technikou, ale aj vzhľadom.

Drsný, ale zároveň jemný. Evoque je skutočne vydarenou dizajnérskou kreáciou.
Zdroj: František Pisarovič

Asi tak 7 a pol chodca z desiatich sa zhodne na tom, že za Evoqom sa obzrieť oplatí. Po tom, čo jeho prvá generácia v roku 2011 vytvorila niečo ako kult, sa jeho druhá generácia rozhodla pokračovať v tom, že bude skrátka naďalej diktovať trendy. V testovanom balíku R-Dynamic má Evoque sebavedomý postoj, ktorý trocha maskuje svetlú výšku 212 milimetrov.

Podobne to cítime aj vzadu, kde výhľad zadných pasažierov ustúpil stúpajúcej tornado linke
Zdroj: František Pisarovič

Jeho dizajn má na svedomí ten istý človek, ako jeho prvú generáciu – a nie, Victoria Beckham to nie je. Gerry McGovern sa v druhom vydaní hrá skôr s plochami, na čo má vďaka svojim vystúpeným blatníkom vhodné proporcie. Auto tak vyzerá vzrušujúco a atraktívne aj pri použití menšej hustoty prvkov alebo kriviek. Aj preto od roku 2018 skrátka nestarne. Stále vyzerá ako z budúcnosti.

Aj čistému mu to ale poriadne sekne. Napriek tomu, že je menší ako BMW X1, svoje 20″ disky maskuje bravúrne.
Zdroj: František Pisarovič

Dotyk budúcnosti

To, ako Evoque pôsobí zvonka, sa prenáša aj do jeho kabíny. Materiálová selekcia v interiéroch Range Roveru znesie už tradične len tie najlepšie štandardy.
Celý interiér je pokrytý príjemným, mäkkým materiálom a nenájdete tu jediný ovládač, ktorý by nepôsobil hodnotne.

Kabína Evoque je excelentná. Naozaj tu nie je príležitosť na kritiku.
Zdroj: František Pisarovič

Všeobecne tu však ale veľa ovládačov nenájdete, pretože po vzore väčšieho Velaru, aj Evoque využíva nielen dotykový infotainment, ale tiež ovládanie klimatizácie pod ním.
To vie slúžiť aj ako displej systému Terrain Response 2, takého šikovného centra jazdných a terénnych vlastností auta.

Skvelé sú materiály, spracovanie a vôňa, prevedenie digitálnych funkcií nezaostáva. Ergonómia tiež. Bardzo fajne!
Zdroj: František Pisarovič

Inak, nemusíte sa báť toho, že aj keď je Evoque najmenším Range Roverom, nebude vám svojou veľkosťou stačiť. S rozmermi priemerného Európana si za seba v pohode sadnem a ešte mi zostane priestor na 472 litrov čohokoľvek v batožinovom priestore. Ozaj, aj napriek tomu, že je to plug-in hybrid, máme tu i dojazdovú rezervu.

Samozrejme, sú vozidlá s väčšou ponukou na zadných sedadlách, ale je tu totálne dôstojne
Zdroj: František Pisarovič

Tu elektrina pomáha

Plug-in hybridné pohonné ústrojenstvo znamená, že pri poctivom nabíjaní dokáže teoreticky jazdiť za dva litre na stovku. Finta tohto vozidla je však v tom, že vďaka jeho 32-kilowattovej zásuvke na jednosmerný prúd stiera rovno niekoľko hodín z bežnej dĺžky nabíjania plug-in hybridu. Jednoduchá matematika prezradí, že Evoque potrebuje na dobitie svojej 17-kilowattovej batérie približne len pol hodiny. To znamená, že teoretické dva litre na stovku sú tu oveľa dosiahnutejšie ako pri konkurencii.

Touto zásuvkou vie pretiecť až 32 kilowattov jednosmerného prúdu, vďaka čomu máte do trištvrte hodiny nabité
Zdroj: František Pisarovič

Plug-in hybrid navyše znamená dva motory a ani jeden z nich nie je slabý. Prvým je 1,5-litrová trojvalcová jednotka z vlastného vývoja, ktorá vychádza z modulárnej platformy Ingenium. Tá spočíva v použití pollitrových valcových modulov.

„e“ za P300 značí plug-in hybridnú sústavu nie nepodobnú tej v Jaguari E-Pace
Zdroj: František Pisarovič

Tento trojvalec je, len tak medzi nami, skvelý. Chce sa mu do otáčok, ale aj naspäť z nich, a nemám pocit, že by trpel syndrómom obrovského zotrvačníka, dáva pritom fakt krásnych 147 kilowattov. Na zadnej náprave je druhý stage tohto festivalu, ktorým je 80-kilowattový elektromotor. Táto zostavička dáva dokopy až 227 kilowattov, čiže 309 koní a 540 newtonmetrov krútiaceho momentu v rozpätí od 2 000 do 2 500 otáčok. A to je tam, kde ich každý deň chcete.

Evoque budí rešpekt celkom prirodzene
Zdroj: František Pisarovič

Evoque má teda všetky predpoklady na to, aby vedel jazdiť veľmi dobre. 309 koní pod kapotou cítiť aj je, aj nie. Ak ste zvyknutí na to, že výkon cez tri stovky musí byť počuť, musíte si zvykať znova, pretože toto nie je ten prípad.

Aj napriek svojej zaoblenej podstate, v detailoch prezrádza svoju terénne urodzenú identitu
Zdroj: František Pisarovič

Elektromotory s autom hýbu presne vtedy, kým sa dobre znejúca trojvalcová jednotka zobúdza a pridáva k ich začatej práci. Elektrina teda autu pri zrýchlení dodá citeľný kopanec, ktorý trojvalec Ingenium posunie do vyšších rýchlostí, ak je treba. Napríklad z nuly na stovku už za 6,1 sekundy! Výborne funguje aj v zákrutách, kde aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti dokáže zapôsobiť. Pomáha tomu aj strmšie riadenie s 2,3 otáčkami od dorazu k dorazu.

Kľučky sa vysúvajú a zasúvajú do dverí podobne ako pri Velari
Zdroj: František Pisarovič

Ozaj, pohotovostná hmotnosť. Evoque váži až 2 157 kilogramov, no inžinieri z Gaydonu sa naučili tento hendikep premeniť vo svoj prospech. S takouto odpruženou masou je potom možné vytvoriť automobil, ktorý dokáže žehliť nerovnosti veľmi elegantným spôsobom.

S takýmto krytovaním prahov dverí si svojím autom nohavice už nikdy nezašpiníte
Zdroj: František Pisarovič

S Evoquom skrátka získate dynamiku, ktorá je blízka skôr Jaguarom, ale oštemplovaná razítkom Land Roveru, ktorý túto dynamiku dokáže aj vďaka systému Terrain Response 2 preniesť takmer na skutočne každý povrch.

Dovi, dopo a dobre. Hľadáte plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel? Nehľadajte ďalej.
Zdroj: František Pisarovič

Takže ako?

Slogan tohto auta na oficiálnej stránke importéra znie “Čas zapôsobiť”, ale povedzme to radšej takto: Je len málo áut, ktoré dokážu na dvadsaťpalcových kolesách mastiť sedemdesiat poľnou cestou v takom komforte a neskôr, po rýchlom umytí, zasa na rovnakých dvadsaťpalcových kolesách vyzerať strašne dobre.

Toto je skrátka auto, s ktorým viete ráno vykradnúť ťažko dostupnú vysokohorskú banku a kým si večer v bezemisnej zóne európskej metropoly vložíte peniaze na účet, budete ho mať nabité na upokojujúcu cestu domov. A aj keď to rozhodne neodporúčam skúšať na vlastnú päsť, toto auto toho je schopné. A neviem ako vám, ale mne to príde fascinujúce.

Základná cena modelu – Range Rover Evoque P160: 39 944 €
Základná cena testovanej verzie – Range Rover Evoque SE P300e: 62 450 €
Euro NCAP: 5*(2019)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň:  €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)]:147 (200)
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)/ot./min.]:80 (109)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]227 (309) / 5500
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:540 / 2000 - 2200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:213
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,4
Spotreba - kombi [l/100 km]:2,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:472
Objem nádrže [l]:57
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2157
Rozmer pneumatík:235/50 R20
Dĺžka [mm]:4371
Šírka [mm]:1996
Výška [mm]:1649
Rázvor [mm]:2681