TEST Peugeot e-Expert Furgon: Hrdina dnešných dní

1545
Zdroj: Rasťo Bujna

Elektrifikácia je témou v celej doprave. Medzi osobnými autami ju cítime najviac, ale aj elektrické úžitkáče majú čo to do seba. Samozrejme, ak viete, ako ich používať.

Emisné normy sa stále sprísňujú a najviac to cítiť na osobných automobiloch. Menej ako dekádu odteraz však s veľkou pravdepodobnosťou bude elektrifikovaná takmer celá cestná doprava. Niektorým to naháňa zimomriavky, iní v tom vidia príležitosť. My patríme k tým druhým.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Veľká výzva

Dodávky netestujeme často. A elektrické? Prakticky vôbec. Elektrickému Expertovi sme ale nemohli povedať nie. Pretože úprimne, lákalo nás zistiť, či elektromobily obstoja aj u ľudí, ktorí autá využívajú na prácu. O dizajne veľa hovoriť nemusíme. Auto ako také nie je nové a na zovňajšku sa elektrifikácia prejavuje najmä modrými detailmi na karosérii. Ešte aj výrez na ústie nádrže zostal, aby automobilka nemusela meniť výrobné procesy. Hehe.

V interiéri najväčšiu zmenu spoznáte na prístrojovom štíte. Nenájdete tu žiaden otáčkomer, namiesto neho ukazovateľ hospodárnosti jazdy. A to všetko v modrom šate. Samozrejmosťou je iba jeden rad sedadiel s tromi plnohodnotnými miestami, pretože v tomto aute sa nevozia ľudia, ale náklad. Nechýbajú ani striedme multimédiá s podporou Apple CarPlay, klimatizácia a praktické odkladacie priestory pre pracantov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Priestor neutrpel

Peugeot Expert vyrábajú vo viacerých dĺžkach karosérie, pričom elektrickú verziu nájdete v cenníku iba pri dvoch najväčších. Tá naša sa nazýva L3 a meria viac ako 5,3 metra. Úložný priestor je tak 6,1 metra kubického a ak potrebujete previezť dlhšie predmety, vyklopením sedadla spolujazdca si vytvoríte priestor až 4 metre. Pri Expertoch nič nové, ale je príjemné, že aj v elektrickej verzii Peugeot nebol ochotný robiť kompromisy. A dôležitá je aj nosnosť auta, ktorá predstavuje 835 kíl.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Elektroštandard 

Pod kapotu e-Expert dostal klasickú stellantisácku konfiguráciu, ktorú koncern ponúka naprieč prakticky celým portfóliom elektrombilov. Prednú nápravu teda poháňa 100 kW. Akurát batériu môžete za príplatok nafúknuť z 50 kW na 75 kW, čo zvýši dojazd na 330 km.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Žiadne prázdne auto

A tu vyvstáva otázka. Je tento dojazd reálny aj v prípade naloženého auta? Pretože tak bude väčšinu času jazdiť. My sme doň naložili sadu pneumatík, indukčnú dosku, chladničku, nábytok a ďalšie drobnosti. Auto sme teda nezaťažili úplne, ale zaplnili poriadne. Aká je spotreba?

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Náš prvý test sa týkal mestských podmienok, pretože práve tam sa elektrický Expert bude cítiť najlepšie. Sto kilometrov po obchvatoch, uliciach a mestských častiach nás stálo nočným nabíjaním 2,36 eura. A to je spotreba, ktorú na spaľovacej dodávke nemáte šancu dosiahnuť.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Skúsili sme aj diaľnicu

Dôležité je ale spomenúť, že zatiaľ, čo elektromobily vykazujú dokonalé výsledky v meste, na diaľnici sa prejaví ich slabá stránka. Vo vyšších rýchlostiach totiž narastie odpor vzduchu a spotreba tiež ide hore. Navyše, e-Expert má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 130 km/h, čiže pracantov na dlhých trasách príliš neohúri.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A ako sa mu vlastne darilo? Cestu z Trnavy do Trenčína zvládne bez problémov. Ak sa však podujmete na túto cestu, po príjazde do cieľa budete musieť nabíjať. Pri nabíjaní na firemnom wallboxe nočným prúdom vás však cesta vyjde približne 4,6 eura. A aj to je suma, ktorej konvenčné dodávky konkurovať nemôžu.

Peugeot e-Expert je autom, ktoré dokonale nahrádza klasické dodávky v meste a jeho okolí. Ak budete chcieť cestovať ďalej, budete musieť plánovať zastávky na nabíjanie. Vôbec však neplatí, že elektina v dodávkach nedáva zmysel.