Druhej generácii Peugeotu 308 sa podarilo získať titul „Auto roka 2014“ s obrovským náskokom oproti ostatným finalistom. Skúšali sme zistiť, vďaka čomu to asi bolo.
Nový Peugeot 308 sme už testovali. Recenziu benzínovej verzie 1.6 THP s výkonom 156 koní nájdete v zimnom dvojčísle dec/jan. Po najsilnejšej benzínovej motorizácii sme prevetrali zatiaľ najsilnejší diesel – 1.6 e-HDi so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a veľmi šikovným systémom STOP&START, ktorý vypína motor ešte pred zastavením. Reálne tak viete ušetriť viac paliva, ako keď sa motor deaktivuje až po zastavení (často iba na zlomok sekundy).
Ale nepredbiehajme. Počas prvého testu sme zistili, že nový Peugeot 308 je síce dobré auto, no čakali sme od neho trochu viac. Práve preto ma prekvapilo, že sa mu podarilo získať titul „Auto roka“ nie len v Európe, ale aj u nás na Slovensku. Obzvlášť potom, čo sme mali možnosť vyskúšať si aj novú Mazdu 3, ktorá skončila na druhom mieste (test nájdete vo februárovom čísle).
Ťažko mu odolať
Peugeot 308 je pekné auto. O tom niet pochýb. Ešte krajší je jeho interiér, ktorý nás v tomto prípade dostalfarebným prevedením. Zatiaľ čo vrchná časť palubnej dosky bola čierna, spodok bol svetlosivý, podobne ako kožené čalúnenie sedadiel. Vyzerá to naozaj luxusne. Človek sa cíti ako v prémiovom aute, ale iba dovtedy, kým sedadlá nezačnú byť špinavé. Testovacie auto malo najazdených iba niečo vyše 12 000 km a už na nich bolo vidno pozostatky tmavomodrej farby – jasné stopy po džínsoch.
Pri pohľade na zadné sedadlá sa môže zdať, že je to vzadu stiesnené. Keď sa tam ale človek posadí, zistí, že ho nikde nič netlačí. Jediným problémom sú chodidlá. Musíte si ich schovať pod predné sedadlo, čo môže byť problém, pokiaľ je v najnižšej polohe.
Nafta mu pristane viac
Nie že by som nemal rád benzínové motory. Práve naopak. Ale od 156-koňového motora 1.6 THP som čakal viac dynamiky, takže som bol mierne sklamaný. Dôvodom boli zrejme dlhé stupne prevodovky. Veľmi dlhé prevody má aj naftová verzia, ale od „nafťáku“ s výkonom 115 koní som zas žiadne zázraky nečakal. Tam sme boli zvedaví skôr na spotrebu, no a tá je perfektná. Dosť záleží od jazdného štýlu, ale v meste sme sa pohybovali od piatich litrov do 5,5 l/100 km. Na auto nižšej strednej triedy perfektný výsledok. Mimo mesta sa dá jazdiť približne za 4,5 litra a na diaľnici sa spotreba paliva pohybuje okolo šiestich litrov. Motor sa totiž pri rýchlosti 130 km/h iba tak prevaľuje na 2 100 ot./min.
Resumé
Priznám sa, že s touto „tristo-osmičkou“ sa mi jazdilo celkom dobre. Kvalitná audioaparatúra značky Denon vytvára veľmi príjemnú atmosféru na palube, odhlučnenie je tiež na vysokej úrovni, poloha za nezvyčajne malým volantom je celkom dobrá, stredová konzola je natočená na vodiča a podvozok je výborný. Skvelo drží stopu, ale čo ma prekvapilo ešte viac, zvláda filtrovať nerovnosti aj na 18-palcových kolesách. Ak si teda radi priplatíte za krásne veľké disky, smelo do toho. V tomto prípade nebudete nútení zaplatiť daň v podobe zníženého komfortu jazdy. Škoda len tých pár chybičiek krásy.Napríklad to, že máte málo kvapaliny v nádržke ostrekovača, zistíte až keď sa minie. Na nejaké varovné bliknutie kontrolky by ste čakali márne…
Základná cena modelu – Peugeot 308 1.2 VTi Access: 12 890 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 1.6 e-HDi Allure: 20 590 €
Záruka: 4 roky / 80 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 167 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce/ventily:
|
4/16
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1560
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
85 (115)/3600
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
270 /1750
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
196
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
10,9
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
4,4/3,5/3,8
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
420/1228
|
Objem nádrže [l]:
|
53
|
Prevádzková hmotnosť [kg]:
|
1395
|
Rozmer pneumatík:
|
225/40 R18
|
Dĺžka [mm]:
|
4253
|
Šírka [mm]:
|
1804
|
Výška [mm]:
|
1457
|
Rázvor [mm]:
|
2620
|