TEST: Opel Astra – taká menšia Insignia

3267

Štvordverový sedan je súčasťou ponuky modelového radu Astra už od jeho vzniku. Štvrtá generácia tohto populárneho modelu s bleskom v logu sa preto taktiež bez sedanu nemohla zaobísť. Sedan síce nedostal dlhší rázvor, ako tomu bolo v prípade predchodcu, no najnovšia generácia Astry sa môže pochváliť rázvorom osí kolies s hodnotou 2 685 mm. Priestor na nohy zadných pasažierov je teda dostatočne dlhý aj v klasickom hatchbacku, a tak nebol predlžovaný ani v prípade verzie kombi ani v prípade sedanu.

Treba uznať, že po dizajnovej stránke sa sedan Oplu vydaril. Asi najhoršie to bolo v prípade druhej generácie, kedy sedan vyzeral, ako keby mu ten kufor dozadu naozaj iba prilepili. Nová Astra sedan však vyzerá veľmi elegantne. Na ceste vzbudzuje seriózny dojem a z mnohých uhlov naozaj pripomína väčšiu sestru Insigniu.
Decentná elegancia
Astra sedan vyzerá zvonku ako o triedu väčšie auto a nesklame ani po nasadnutí dovnútra. Jej interiér pôsobí rovnako „dospelo“ ako exteriér. Tvary palubnej dosky a prístrojového panelu sú veľmi príjemné a dekorácie decentné. Jedinú kritiku si zaslúži stredová konzola. Je posiata tlačidlami a človeku chvíľu trvá, kým sa v nich zorientuje. Ergonomickým zázrakom je hlavné tlačidlo multimediálneho systému. Dá sa ním otáčať, no v jeho strede sú štyri smerové tlačidlá. Nepotvrdzuje sa teda stlačením toho hlavného tlačidla, ale iba stlačením jeho obvodovej otočnej časti. Aspoň že je multimediálny systém v slovenčine a má peknú grafiku…
Astra sedan je však veľmi komfortné auto. Poloha za volantom je výborná, no na nepohodlie, či na nedostatok priestoru, sa nebudú sťažovať ani ostatní pasažieri. Tradičnou výsadou sedanov je veľký batožinový priestor. Aj v prípade Astry má sedan väčší kufor ako hatchback (370 l vs. 460 l). Poteší aj detail, že pri diaľkovom otvorení batožinového priestoru veko iba nevyskočí, ale dokorán sa otvorí.
Prekvapuje úspornosťou
Astru sedan sme testovali s motorom 1.7 CDTI vyladeným na 96 kW (130 k). Výborný agregát. Miestami som pochyboval, či nám omylom nepožičali auto s dvojlitrovým turbodieselom pod kapotou. Dvojliter sa však do sedanu nemontuje. Táto „jedna-sedmička“ je teda najsilnejšou vznetovou motorizáciou. Povedal by som, že ťah motora je úplne postačujúci a v športovom režime dokonca mierne nadpriemerný. Obzvlášť vzhľadom na objem motora. V tom, že pod kapotou pracuje predsa len menšia pohonná jednotka, nás utvrdili aj údaje z palubného počítača. Po meste sa totiž dá s týmto autom jazdiť iba za 5,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta sa dá zmestiť dokonca aj pod 4,5 l/100 km. Pri jazde po diaľnici predpísanou 130-tkou točí motor 2 300 ot./min. a nafta z nádrže ubúda tempom zhruba päť litrov na každých 100 km.
„Náladové“ pruženie
Nami testované auto malo aj príplatkový systém adaptívnych tlmičov „FlexRide“. Za túto „srandu“ si treba priplatiť aj v najvyššej výbave 740 eur, no zmena charakteristiky pruženia, ktorú systém zabezpečuje, je naozaj citeľná. Zatiaľ čo v športovom režime podvozok značne pritvrdí, v komfortnom režime „TOUR“ jazdí Astra ako ozajstná limuzína. V režime „SPORT“ tiež stuhne riadenie, zlepšia sa reakcie motora na plynový pedál a zmení sa farba podsvietenia prístrojov z bielej na červenú. Na ceste vtedy Astra drží ako prikovaná, no tento systém je na nemecké cesty. Na tých slovenských je oveľa užitočnejší komfortný režim TOUR. Športový režim je však nastaviteľný a dá sa zvoliť aj bez pritvrdenia podvozku.
Z jedného auta tak máte vďaka systému FlexRide dve. Komfortnú limuzínu a športový sedan. Či už ale s týmto systémom alebo bez neho, Opel Astra sa môže pochváliť príjemnou polohou za volantom, dobrým radením a presným riadením.
Resumé
Počas jazdy v tomto aute som sa sám seba pýtal: „Vedia to tí Nemci vôbec? Že urobili tak dobré auto ako Insigniu? Neboja sa, že ľudia začnú kupovať Astru sedan namiesto drahšej Insignie?“ V Opli však zrejme vedia, čo robia. Insignia je predsa len o dosť väčšia ale aj luxusnejšia. Treba však uznať, že dobre vybavená Astra jej tak trochu dýcha na chrbát.
Základná cena modelu – Opel Astra sedan 1.4 Essentia: 12 490 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Astra sedan 1.7 CDTI (96 kW) Cosmo: 17 340 €
Registračná daň na testované auto: 267€
Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1686
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
96 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
280 / –
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
10,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
5,6 / 4,0 / 4,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
460 / 1010
Objem nádrže (l):
Pohotovostná hmotnosť:
1393 – 1503
Rozmer pneumatík:
215/50 R17
Dĺžka (mm):
4658
Šírka (mm):
1814
Výška (mm):
1500
Rázvor (mm):
2685

Súčasná generácia Oplu Astra nedávno prešla menšou modernizáciou a zároveň sa ponuka karosárskych variantov rozšírila o štvordverový sedan. Kompaktná limuzína na nás urobila dojem.