TEST: Opel Adam – malý elegán

134

Písal sa rok 1862, keď Adam Opel v nemeckom Rüsselsheime založil spoločnosť Opel. O 150 rokov neskôr predstavila nemecká automobilka s bleskom v logu model Adam. Náhoda to asi nebude, no názov nového modelu údajne nemá nič spoločné s menom zakladateľa spoločnosti. Adam totiž nie je žiadne retro, ako väčšina jeho konkurentov. Adam je úplne nový modelový rad so sviežou a modernou filozofiou, ktorá má osloviť najmä mladých ľudí žijúcich v stále viac preplnených mestách.

Vreckový Rolls-Royce
Opel Adam je so svojou dĺžkou necelých 3,7 metra naozaj krpec. Otvoríte však dvere a ten luxus vás doslova vyfacká. Ako keby ste nastupovali do ozajstnej limuzíny. Nami testovaný Adam bol veľmi dobre vybavený. Jasné, rozsah výbavy je vždy záležitosťou ochoty majiteľa priplatiť si, no je chvályhodné, aké široké možnosti dáva zákazníkom Opel. Nami testované auto malo dokonca aj systém stráženia mŕtveho uhla spätných zrkadiel. To nemá žiadne auto v segmente A. Nechýba dokonca ani imitácia hviezdnej oblohy na strope. Presne ako v Rolls-Royce.
Opel Adam je k dispozícii v troch stupňoch výbavy: Jam, Glam a Slam. Zatiaľ čo Jam je pomyselný základ, Glam je ladený elegantne, Slam zas hrá na športovú nôtu. My sme si vyskúšali verziu Glam, ktorá svojou pastelovou hnedou farbou určite osloví najmä nežnejšie pohlavie. Hnedý odtieň laku karosérie krásne dopĺňa biela strecha a spätné zrkadlá. Bočnú líniu strechy zdobí chrómovaná linka, na C-stĺpiku je pekný nápis „Adam“ a čierno-strieborné kolesá krásne dotvárajú celok poskladaný z pozoruhodných detailov.
Trochu natesno
Aj keď Opel Adam je auto pre mladých ľudí, ktorí si potrpia na „imidž“, nedá mi nespomenúť praktickú stránku. Napríklad také MINI má na zadných sedadlách síce dostatok miesta na hlavu, ale nemáte kam dať nohy. Vo Fiate 500 je všetko v poriadku. Tam sa bez problémov odvezú štyria priemerne vysokí dospelí ľudia. V Adame by to bol problém. Nižší ľudia sa dozadu zmestia, ale so svojimi 180 cm som sa vzadu dotýkal ako kolenami predného sedadla, tak aj hlavou strechy.
Veľkosťou batožinového priestoru sa Adam zaradil medzi dve spomínané autá. MINI odvezie iba 160 litrov batožiny, do Fiatu 500 sa zmestí 185 litrov, no a Opel Adam pojme 170 litrov nákupu, čo na týždeň určite vydrží, no nie?
Zlatá stredná cesta
Na výber sú tri benzínové motory, žiaden diesel. Základ predstavuje „jedna-dvojka“, ktorú dopĺňa „jedna-štvorka“ v dvoch výkonnostných verziách. Naše auto malo slabší 1,4-litrový motor, ktorý produkuje 64 kW (88 k). Nie je to veľa, ale na tak maličké auto to stačí. Adam je aj s týmto motorom príjemne dynamický. Iba vo vyšších otáčkach chýba motoru dravosť. S najväčšou pravdepodobnosťou si takúto charakteristiku Opel nechal pre silnejšiu „jedna-štvorku“.
S malým Adamom motor nemá veľa práce, a tak je aj spotreba paliva veľmi sympatická. V meste sa dá jazdiť za 6,5 litra benzínu na 100 km, mimo mesta stačí tomuto krpcovi aj o liter menej. Problémom je diaľnica. Tam je spotreba najvyššia (7,5 l/100 km), pretože motor spolupracuje iba s päťstupňovou prevodovkou. Pri rýchlosti 130 km/h ukazuje ručička otáčkomera 3800.
Dospelý podvozok
Opel Adam nás prekvapil komfortom. Napríklad také MINI je dosť tvrdé, pretože je celé pomerne výrazne športovo naladené. Fiat 500 má tuhosť podvozku primeranú, no na 16-palcových kolesách je už trochu nervózny. Adam pôsobí sebaisto a zároveň komfortne aj na 17-palcových kolesách. Posádka teda naozaj nemá pocit, že sa vezie v malom aute. Maličký Adam jazdí, ako keby bol už veľký.
 
Resumé
Hovorí sa, že dokonalá krása spočíva v detailoch. Myslím si, že pri tvorbe modelu Adam sa v Opli pokúšali o dokázanie tohto tvrdenia. Adam je jednoducho nádherný. Interiér je tak kvalitný a dizajnovo zaujímavý, že by sa mohol porovnávať s autami minimálne o tri triedy vyššie. Skrátka, je to mestské auto s charakterom luxusnej limuzíny.
MINI je športové a Fiat 500 rozkošný. Opel Adam tak isto, no navyše je veľmi luxusný. Za drobné chybičky krásy sa dá považovať priestor na zadných sedadlách a veľkosť batožinového priestoru. Je však pravda, že Adam je určený takým ľuďom, pre ktorých nemajú tieto veci vysokú prioritu. Nebude ich trápiť asi ani spotreba na diaľnici, keďže je to auto do mesta. Ale v Opli už chystajú pre Adama šesťstupňovú prevodovku, čo je skvelá správa.
Motor
Typ motora:
zážihový, radový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1398
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
64 / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
130 / 4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
176
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
12,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
6,6 / 4,2 / 5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
170 / 663
Objem nádrže (l):
38
Prevádzková hmotnosť:
1135
Rozmer pneumatík:
195/55 R16
Dĺžka (mm):
3698
Šírka (mm):
1720
Výška (mm):
1484
Rázvor (mm):
2311

Opel sa rozhodol rozšíriť svoju ponuku do segmentu malých štýlových vozidiel. Konkurencia je tvrdá, no my už vieme, že sa v nej najmenší Opel nestratí.