TEST: Nissan Qashqai – ten, ktorého meno sa nevyslovuje

1445
Pred siedmimi rokmi spustil Nissan Qashqai takú malú revolúciu v nižšej strednej triede. Almera nedostala klasického nástupcu. Namiesto nového päťdverového hatchbacku Nissan predstavil SUV nižšej strednej triedy. Bolo o čosi väčšie ako Almera a aj drahšie. Napriek tomu sa Qashqai predával ako teplé rožky. Nissan dokázal identifikovať potreby zákazníkov a svoje poznanie pretaviť do presne takého auta, aké na trhu chýbalo. Qashqaiom prakticky Nissan založil segment kompaktných SUV a dodnes sa tento model teší veľkej popularite. Pred jeho druhou generáciou ale stojí veľká výzva. Zatiaľ čo prvý Qashqai bol prakticky sám, za sedem rokov uviedla konkurencia na trh toľko podobných modelov, že ten nový to už nebude mať ani zďaleka také ľahké.
Je to sympaťák
V Nissane sa držali hesla – Čo je dobré, netreba meniť. Laik si teda možno ani nevšimne, že ide o nový model. S určitosťou však povie, že tento Qashqai je nejaký krajší. Okrem toho je tiež nový model oproti predchodcovi dlhší, širší a nižší. Druhá generácia Nissanu Qashqai totiž využíva úplne novú podvozkovú platformu, vďaka ktorej je aj o 40 až 90 kg ľahší (v závislosti od motorizácie).
Nový Qashqai vyzerá lepšie aj vo vnútri. Na medzinárodnej prezentácii (februárové číslo) na mňa jeho interiér urobil veľmi dobrý prvý dojem. Obzvlášť v porovnaní s predošlou generáciou je to výrazné zlepšenie. Pri pozornejšom skúmaní však človek zistí, že materiály v interiéri nie sú prvotriedne. Nehovorím, že by mali byť. Nie je to prémiové auto, ale zvonku vyzerá tak dobre, že človek od neho podvedome čaká viac. Použité plasty sú mäkšie ako u predchodcu, kabína vyzerá hodnotnejšie a punc výnimočnosti evokuje napríklad aj ambientné podsvietenie okolo kulisy radenia. Perfekcionisti si ale na svoje neprídu.
Čo sa týka priestrannosti, nový Qashqai je niekde medzi starým Qashqaiom a Qashqaiom+2. Je to veľké, ale iba päťmiestne auto. Vzadu je priestoru naozaj dosť a do kufra bez problémov naložíte 400 litrov batožiny. Pod dvojitou podlahou batožinového priestoru pritom nechýba ani rezervné koleso.
Fungujúci pomocníci
V novom Nissane Qashqai na posádku dohliada množstvo elektronických anjelov strážnych. Nechýba asistent varujúci pred neželaným opustením jazdného pruhu, strážca mŕtveho uhla spätných zrkadiel, alebo tiež systém automatického núdzového brzdenia pri nebezpečenstve nárazu. Práve na posledný menovaný systém by som chcel upozorniť. Pravda je taká, že v niektorých prípadoch tieto kvázi pomocné systémy poriadne strpčujú vodičom život. Iste, pri reálnej hrozbe nehody môžu pomôcť, ale človek nebúra každý deň. Zato systém vás pred hroziacou nehodou spoľahlivo ochráni (vystraší) aj niekoľkokrát denne. V novom Qashqaii to však funguje perfektne. V prípade nebezpečenstva sa ozve decentné zapípanie. Nikto v aute sa nezľakne. Systém vás iba upozorní, aby ste sa pozreli na cestu. Najlepšie je na ňom to, že vždy sa ozval iba vtedy, keď to bolo naozaj potrebné. Nikdy na mňa zbytočne nevykrikoval. Fakt to bolo iba párkrát, kedy som očami skúmal interiér a zrazu sa ozvalo pípanie. Keby mi to auto rozumelo, aj sa mu poďakujem. Práve vďaka tomu, že ma systém upozornil iba keď naozaj niečo hrozilo a s veľkým predstihom, auto nikdy nemuselo núdzovo brzdiť samé. Dokonca som mal ešte dostatok času pribrzdiť citlivo. Skvelá práca Nissan, z Oplu by mohli prísť na školenie.
Štvorkolka iba s jedným motorom
Testovali sme jedinú motorizáciu, ktorá sa dá v prípade nového Qashqaia kombinovať s pohonom všetkých štyroch kolies. Ide o 1,6-litrový turbodiesel, ktorý už poznáme z niekoľkých modelov značky Renault. V novom Qashqai ma zaujal svojou kultivovanosťou. Odhlučnenie je vynikajúce. Zlá nie je ani spotreba paliva. Dosť závisí od štýlu jazdy, ale v meste sme sa pohybovali okolo 6,5 l/100 km. Mimo mesta mu stačilo dokonca ešte o liter nafty menej. Pri jazde po diaľnici však treba rátať s približne rovnakou spotrebou ako v meste. Tých istých 6,5 litra sme odmerali aj pri jazde rýchlosťou 130 km/h, kedy otáčkomer ukazuje 2 600 ot./min. Jediným menším nedostatkom je, že do 1 750 ot./min. sa nič nedeje. Aj auto vie, že pod touto hranicou nemá dostatok krútiaceho momentu, a tak káže podradiť aj keď iba udržiavate rýchlosť a motor má cca 1 500 ot./min. V pružnosti teda nový agregát trošku pokrivkáva.
Resumé
Myslím si, že nový Qashqai nebude mať problém obhájiť prvenstvo, ktoré Nissanu vybudoval jeho predchodca. Iste, konkurencia je silná, ale Qashqai je dnes už pojem (pre niekoho ťažko vysloviteľný, ale určite známy). Nová generácia je po všetkých stránkach lepšia ako predchodca, čiže v Nissane odviedli prácu dobre. Škoda len, že najsilnejší turbodiesel (a jediný motor s pohonom 4×4) má iba 130 koní. Je to dobrá motorizácia, ale určite nie na vrchole ponuky. Naftový dvojliter s pohonom 4×4 by bol pre toto auto ideálny.
Základná cena modelu – Nissan Qashqai DIG-T 115 Visia: 17 990 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Qashqai dCi 130 Allmode 4×4 Tekna: 29 450 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie na 5 rokov/150 000 km za príplatok)
Registračná daň: 267 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
96 (130)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
320 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,6/4,5/4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
401
Objem nádrže [l]:
65
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1518-1602
Rozmer pneumatík:
225/45 R19
Dĺžka [mm]:
4380
Šírka [mm]:
1806
Výška [mm]:
1590
Rázvor [mm]:
2646

V roku 2007 prišla japonská automobilka Nissan na trh so zvláštnym autom, ktorého meno nevedel nikto vysloviť. Napriek tomu sa z neho stal veľký hit.