Prvogeneračný Nissan Juke je dokonalým príkladom polarizujúceho auta. Buď ste ho nenávideli, alebo milovali, a to nie je žiadne klišé. Nemôžeme mu však uprieť jednu vec a to, že je zakladateľom segmentu malých crossoverov. Po dekáde jeho života a viac než milióna predaných kusov po celom svete prichádza jeho nástupca. No a ten teda dostal neľahkú úlohu.
Nissan Juke prvej generácie nepolarizoval spoločnosť len svojím dizajnom, ale aj technikou, jazdnými vlastnosťami či kvalitou.
Každý jeden z týchto aspektov však prešiel pri vývoji novej generácie poctivým prešetrením, techniku dodala hlava aliancie, teda značka Renault, a ten dizajn? Ten si ma začal nejako podivuhodne získavať.
Humor je dar
Neberte mi to za zlé, no dizajn prvej generácie som bral s extrémnym nadhľadom. Na ulici mi dodnes udrie do očí, a kým nie som jeho fanúšikom, musím uznať, že mnohým ľuďom výstredné očiská a podivná silueta vyslovene zarezala. Novinka je ale o niečom inom. Vzhľadom na špecifický charakter testovacieho týždňa som za naším testovacím autom jazdil celé dva dni a musím uznať, že ma jeho široký dravý postoj a celkový dizajn zadnej časti oslovil.
Silueta zostala veľmi podobná predchodcovi, no s tým rozdielom, že novinka ponúka rôzne farebné vyhotovenia strechy, čo v niektorých prípadoch vytvára ilúziu levitácie. Čo sa týka prednej časti, tá je omnoho menej “konfliktná” ako jeho predchodca. K exteriéru už len toľko, že menšie ako 19-palcové disky kolies v prípade kúpy ani len nezvažujte. Prvým dôvodom je ich famózny výzor sediaci zvyšku auta, druhým je, že na malých diskoch to jednoducho nie je ono, a tým tretím je jazdný komfort.
Míľový krok
V prvom rade musím uznať, že ergonómia ovládacích prvkov je vynikajúca. Ovládanie klimatizácie zostalo v klasickej fyzickej podobe, pod displejom infotainmentu nájdete tlačidlá dôležitých skratiek a kontaktné plochy, ako napríklad stredový tunel či lakťová opierka, pričom sú čalúnené v umelej koži. Dvere sú však tvorené z veľkej väčšiny tvrdými plastmi.
Tolerancie a kvalita vyhotovenia interiéru je naopak vynikajúca. Juke narástol prakticky v každom rozmere s malou výnimkou výšky, ktorá medzigeneračne poskočila len o jediný centimeter. Tieto čísla samé o sebe nahrávajú ako agresívnemu exteriérovému dizajnu, tak logicky tomu interiérovému. Nárast rázvoru kolies o 8,5 centimetra zaručil to, že aj osoba s výškou 185 centimetrov si môže sadnúť “sama za seba”. Nijaké výrazné rezervy v rozmeroch som okolo seba ale nemal a pohodliu mi nepridávala ani nízka silueta strechy.
Ak máte niekoho posadiť na zadné sedadlá, nech je určite nižšieho vzrastu a maximálne v dvoch kusoch, keďže pre vzadu sediacich je dostupný len jeden USB port. Na zadných sedadlách je vďaka masívnym sedadlám a pomerne malým oknám o niečo menej svetla, než by človek čakal. Ja mám osobne takéto útulné prostredie rád, no nie každému to môže vyhovovať.
Excelentným výkonom sa ale predvádza batožinový priestor, ktorý ponúka objem až 422 litrov. Je dvojpodlažný, aby ste mohli vytvoriť po sklopení sedadiel rovinu. No a pod jeho spodnú podlahu sa dokonca zmestila aj dojazdová rezerva.
Zatiaľ jediný
V ponuke nájdete zatiaľ len jediný motor, ktorým je litrový benzínový trojvalec preplňovaný turbom. Ponúka výkon 84 kW/114 koní, čo je na pohotovostnú hmotnosť auta niečo málo cez 1200 kilogramov absolútne postačujúca hodnota, podobne ako krútiaci moment s hodnotou 200 Nm. Ten je ale posadený pri 3000 otáčkach, čo znamená, že sa auto potrebuje k výraznejšiemu záťahu trošku viac rozdýchať.
Jazdný režim Normal je na bežné jazdenie úplne primeraný, no režim ECO by som ani neodporúčal používať. Plynový pedál je otupený, nereaguje adekvátne k miere zošliapnutia, avšak pokiaľ vám svieti rezerva a potrebujete trošku falošnej nádeje do šťastného príchodu k pumpe, vtedy ho pokojne použite. Športový režim je ale vynikajúcim spoločníkom pri predbiehaní či jazde cez horské priesmyky. Dvojspojková 7-stupňová prevodovka radí hladko a predvídavo, aj keď mám taký dojem, že v modeloch Renault je jej softvér vyriešený ešte o maličký kúsok lepšie.
Ako som spomínal vyššie, bez problémov vám dokážem v prípade Nissanu Juke odporučiť veľké 19-palcové disky. Hoci má auto len tuhú zadnú nápravu, z hľadiska komfortu som zostal veľmi príjemne prekvapený. Nejde o nijak zábavnú jazdeckú mašinu či výnimočne obratný stroj pri dynamickej jazde, no pohodlia a stability má evidentne na rozdávanie. Spotreba radí tento motor do medzimestskej premávky, kde sa apetít pohybuje od 5,5 do 5,8 litra na stovku. V meste si však “cucne” rovných 7 a na diaľnici mierne cez 8 litrov, čo je pre malé motory typické.
Dôležité je však to, že Nissan sa nad Juke-om zamyslel poriadne a tuho. No a vylepšil ho prakticky v každom smere bez toho, aby mu vzal jeho nezameniteľný extrovertný charakter. Áno, táto silueta už na trhu nie je tak exkluzívna ako 10 rokov dozadu, no na rozdiel od predchodcu už stránka dizajnu netrčí tak výrazne nad technikou, praktickosťou a kvalitou spracovania. V skratke, na jeho kúpu už existujú aj racionálne a nielen emocionálne dôvody.
Základná cena modelu – Nissan Juke DIG-T 114 HP VISIA: 15 590 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Juke DIG-T 114 HP TEKNA: 21 090 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 84(114)/5000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 200/3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,8 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 6,0-6,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 422 |
Objem nádrže [l]: | 46 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1217-1267 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4210 |
Šírka [mm]: | 1800 |
Výška [mm]: | 1595 |
Rázvor [mm]: | 2636 |