TEST: Mitsubishi Outlander PHEV | Dobrý nápad!

597

Mitsubishi Outlander PHEV je auto dokonale vystihujúce aktuálne trendy. Ide o SUV, čo je dnes dôležitejšie než cenovka, vzhľad či jazdné vlastnosti. Zároveň ide o hybrid do zásuvky. Teoreticky by ste s ním teda mali vedieť cez víkend vyjsť na chatu a cez týždeň jazdiť na elektrinu do práce.

Na trhu zatiaľ mnoho áut podobných Mitsubishi Outlander PHEV nenájdete. Hybridné SUV do zásuvky boli donedávna značnou doménou veľkých prémiových SUV s cenovkami na úrovni pekného dedinského domčeka.

Mitsubishi teda sprístupňuje tento koncept väčšej mase ľudí. Vďaka tomu sa zvyšuje potreba zistiť, či je tento typ auta praktický a či sa ho oplatí brať pri výbere auta do úvahy.

Šikovný prístup

Jedna vec, ktorú musím v prípade Outlanderu PHEV pochváliť je, že disponuje veľkým benzínovým motorom bez turba. Tento štvorvalec však príliš zaťažený nie je, keďže produkuje skromných 99 kW/135 koní.

Pod kapotou sa ukrýva jeden elektromotor a 2,4 litrový benzínový štvorvalec

To však znamená, že posledné s čím by ste mali mať v prípade tohto auta problémy, je jeho spaľovací motor. Sám o sebe však produkuje 211 Nm krútiaceho momentu, čím zo všetkých troch motorov na palube prispieva k točeniu kolies najväčším podielom. Predný elektromotor disponuje maximálnym krútiacim momentom 137 a zadný 195 Nm a to už od nulových otáčok.

Na rozdiel od mnohých iných hybridov, v Outlander PHEV máte popri ukazovateli využitia energie aj využitie výkonu spaľovacieho motora zvlášť

Súčet systémového výkonu je už celkom slušný, keďže ponúkne až 167 kW/224 koní. Outlander PHEV nie je žiadne pomalé auto, o čom hovoria nielen čísla, ale aj pocit pri prudšej akcelerácii.

Prispôsobí sa

Pri jazde si môžete zvoliť z troch spôsobov, ako chcete využívať inteligentný systém pohonu. V čisto elektrickom režime „EV“ jazdíte v úplnej tichosti bez použitia jedinej kvapky benzínu. Na rozdiel od konvenčných hybridov s uzavretým obvodom sa vám nezapne spaľovací motor pri prudšej akcelerácii.

Krútiaci moment z elektromotorov na prednej a zadnej náprave postačuje k plynulej jazde v dynamickej mestskej premávke. Samozrejme, za predpokladu, že máte nabitú batériu. Druhým režimom je sériový hybridný pohon, v ktorom Outlander PHEV dokáže jazdiť v pomalých rýchlostiach na elektrickú energiu. V tomto prípade sa pocitom z jazdy nelíši od konvenčného hybridu bez možnosti nabíjania zo zásuvky.

Radiacu páku ovládate jedným prstom

Tretím režimom je paralelné využitie hybridného ústrojenstva. To využíva spaľovací motor na dobíjanie batérií. V priebehu 40 minút môžete mať batérie nabité na 80 % kapacity. Musíte však nechať auto stáť a nechať bežať motor. Či je toto riešenie ekonomické, závisí od nespočetného množstva faktorov, no minimálne viete, že k dispozícii máte aj túto možnosť.

Je to však na vás

Či vám bude auto slúžiť svojím plným potenciálom, alebo nie, je otázkou vášho prístupu. Nejde o nič zložité, len je ho nutné nabiť. Začnime teda s tým, že by ste auto nenabíjali dostatočne často.

Nabíjacie stanice ešte stále nie sú dokonalé. Bohužiaľ, pri hľadaní rýchlonabíjačiek sme mali úspešnosť nájdenia fungujúceho systému len 50 %.

V tom prípade jazdíte v meste za veľmi príjemných 5,7 l/100 km, no pri diaľničnej 130-ke vám vyskočí spotreba až za hranicu 10 l/100 km. Na to teraz zabudnime a povedzme, že budete s nabíjaním svedomití. Dojazd čisto na batériu udáva značka na úrovni medzi 45 a 54 km.

Tlačidlo SAVE CHRG spúšťa paralelné zapojenie hybridného systému, ktorý dobíja batériu zo spaľovacieho motora. Batéria je pri ponechaní odparkovaného auta nabitá za 40 minút.

V pomalej mestskej premávke môžete rátať aj s väčším dojazdom, o to viac, pokiaľ budete dbať na rekuperáciu energie pri brzdení a premyslenú prácu s „plynovým“ pedálom. V prípade plne nabitej batérie môžete v pravom pruhu diaľnice D1 prejsť z Trnavy do Bratislavy čisto na elektrický pohon.

Páčkami pod volantom nepreraďujete rýchlostné stupne, ale volíte stupeň rekuperácie energie od 1 do 5

Musíte však brať do úvahy, že kým je Outlander PHEV schopný jazdiť rýchlosťou do 135 km/h čisto na elektrickú energiu, na prejdenie skoro 50 kilometrov sa budete musieť držať v pravom pruhu, ísť konštantných 90 km/h a ideálne za kamiónom. Nemáte však úzkosť z toho, že by ste zostali po vybití batérií visieť na krajnici bezradní. Pokiaľ to neodhadnete, jednoducho sa vám zapne spaľovací motor a môžete bez problémov pokračovať v jazde.

Vaše zásluhy

Nabíjanie je aj v roku 2019 ešte stále vecou, na ktorú si musíte vyhradiť čas. Na rýchlonabíjacej stanici s prípojkou CHAdeMO vám potrvá nabíjanie na 80 % približne 25 minút. Na plnú kapacitu dotlačíte batériu približne za hodinu.

K autu dostanete káble, s ktorými môžete v domácej sieti nabíjať až o dve hodiny kratšie, než pri použití klasickej 10A prípojky

V nabíjacej sieti rýchlonabíjačiek ZSE Drive vás vyjde nabitie tohto auta od 6,8 € pri najnevýhodnejšom až po menej ako 4 € pri najvýhodnejšom programe. V domácej sieti nabijete batériu v aute za 3,5 hodiny pomocou nabíjacieho kábla Mennekes s prúdom 16 A a z bežnej zásuvky za 5,5 hodiny. Pokiaľ by ste však nabíjali auto doma za použitia nočného prúdu, nabitie plnej kapacity batérie vás vyjde od 0,58 € až po 0,96 €.

Resumé

Na Mitsubishi Outlander PHEV sa mi páči jeho kompromis medzi elektromobilom a bežným autom využívajúcim spaľovací motor. Rovnako máte k dispozícii zásuvku s výkonom až 1500W. Absolútne najdôležitejším faktorom sa mi však stal jazdný komfort. Auto je veľmi pohodlné bez akýchkoľvek zbytočných „športových“ ambícií. Zaslúžilo by si však kvalitnejší a krajší interiér.

Základná cena modelu:
Mitsubishi Outlander PHEV MY19 2.4 MIVEC INTENSE+: 42 990 €
Základná cena testovanej verzie:
Mitsubishi Outlander PHEV MY19 2.4 MIVEC INSTYLE: 45 990 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 210 €
Euro NCAP: 5 hviezdy, 2013

Technické údaje:

Motor
Typ motora:radový, zážihový + 2x elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2360
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:99(135)/4500
Najvyšší krút. moment spaľovacieho motora[Nm/ot./min.]:211/4500
Najvyšší výkon elektromotorov (predný/zadný) [kW(k)]:60(82/70(95)
Najvyšší krút. moment elektromotorov (predný + zadný) [Nm]:137/195
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,5
Maximálna kapacita batérie [kWh]13,6
Spotreba - kombi [l/100 km]:2,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:440
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1955
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4695
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1710
Rázvor [mm]:2670