Mitsubishi Outlander PHEV je auto dokonale vystihujúce aktuálne trendy. Ide o SUV, čo je dnes dôležitejšie než cenovka, vzhľad či jazdné vlastnosti. Zároveň ide o hybrid do zásuvky. Teoreticky by ste s ním teda mali vedieť cez víkend vyjsť na chatu a cez týždeň jazdiť na elektrinu do práce.
Na trhu zatiaľ mnoho áut podobných Mitsubishi Outlander PHEV nenájdete. Hybridné SUV do zásuvky boli donedávna značnou doménou veľkých prémiových SUV s cenovkami na úrovni pekného dedinského domčeka.
Mitsubishi teda sprístupňuje tento koncept väčšej mase ľudí. Vďaka tomu sa zvyšuje potreba zistiť, či je tento typ auta praktický a či sa ho oplatí brať pri výbere auta do úvahy.
Šikovný prístup
Jedna vec, ktorú musím v prípade Outlanderu PHEV pochváliť je, že disponuje veľkým benzínovým motorom bez turba. Tento štvorvalec však príliš zaťažený nie je, keďže produkuje skromných 99 kW/135 koní.
To však znamená, že posledné s čím by ste mali mať v prípade tohto auta problémy, je jeho spaľovací motor. Sám o sebe však produkuje 211 Nm krútiaceho momentu, čím zo všetkých troch motorov na palube prispieva k točeniu kolies najväčším podielom. Predný elektromotor disponuje maximálnym krútiacim momentom 137 a zadný 195 Nm a to už od nulových otáčok.
Súčet systémového výkonu je už celkom slušný, keďže ponúkne až 167 kW/224 koní. Outlander PHEV nie je žiadne pomalé auto, o čom hovoria nielen čísla, ale aj pocit pri prudšej akcelerácii.
Prispôsobí sa
Pri jazde si môžete zvoliť z troch spôsobov, ako chcete využívať inteligentný systém pohonu. V čisto elektrickom režime „EV“ jazdíte v úplnej tichosti bez použitia jedinej kvapky benzínu. Na rozdiel od konvenčných hybridov s uzavretým obvodom sa vám nezapne spaľovací motor pri prudšej akcelerácii.
Krútiaci moment z elektromotorov na prednej a zadnej náprave postačuje k plynulej jazde v dynamickej mestskej premávke. Samozrejme, za predpokladu, že máte nabitú batériu. Druhým režimom je sériový hybridný pohon, v ktorom Outlander PHEV dokáže jazdiť v pomalých rýchlostiach na elektrickú energiu. V tomto prípade sa pocitom z jazdy nelíši od konvenčného hybridu bez možnosti nabíjania zo zásuvky.
Tretím režimom je paralelné využitie hybridného ústrojenstva. To využíva spaľovací motor na dobíjanie batérií. V priebehu 40 minút môžete mať batérie nabité na 80 % kapacity. Musíte však nechať auto stáť a nechať bežať motor. Či je toto riešenie ekonomické, závisí od nespočetného množstva faktorov, no minimálne viete, že k dispozícii máte aj túto možnosť.
Je to však na vás
Či vám bude auto slúžiť svojím plným potenciálom, alebo nie, je otázkou vášho prístupu. Nejde o nič zložité, len je ho nutné nabiť. Začnime teda s tým, že by ste auto nenabíjali dostatočne často.
V tom prípade jazdíte v meste za veľmi príjemných 5,7 l/100 km, no pri diaľničnej 130-ke vám vyskočí spotreba až za hranicu 10 l/100 km. Na to teraz zabudnime a povedzme, že budete s nabíjaním svedomití. Dojazd čisto na batériu udáva značka na úrovni medzi 45 a 54 km.
V pomalej mestskej premávke môžete rátať aj s väčším dojazdom, o to viac, pokiaľ budete dbať na rekuperáciu energie pri brzdení a premyslenú prácu s „plynovým“ pedálom. V prípade plne nabitej batérie môžete v pravom pruhu diaľnice D1 prejsť z Trnavy do Bratislavy čisto na elektrický pohon.
Musíte však brať do úvahy, že kým je Outlander PHEV schopný jazdiť rýchlosťou do 135 km/h čisto na elektrickú energiu, na prejdenie skoro 50 kilometrov sa budete musieť držať v pravom pruhu, ísť konštantných 90 km/h a ideálne za kamiónom. Nemáte však úzkosť z toho, že by ste zostali po vybití batérií visieť na krajnici bezradní. Pokiaľ to neodhadnete, jednoducho sa vám zapne spaľovací motor a môžete bez problémov pokračovať v jazde.
Vaše zásluhy
Nabíjanie je aj v roku 2019 ešte stále vecou, na ktorú si musíte vyhradiť čas. Na rýchlonabíjacej stanici s prípojkou CHAdeMO vám potrvá nabíjanie na 80 % približne 25 minút. Na plnú kapacitu dotlačíte batériu približne za hodinu.
V nabíjacej sieti rýchlonabíjačiek ZSE Drive vás vyjde nabitie tohto auta od 6,8 € pri najnevýhodnejšom až po menej ako 4 € pri najvýhodnejšom programe. V domácej sieti nabijete batériu v aute za 3,5 hodiny pomocou nabíjacieho kábla Mennekes s prúdom 16 A a z bežnej zásuvky za 5,5 hodiny. Pokiaľ by ste však nabíjali auto doma za použitia nočného prúdu, nabitie plnej kapacity batérie vás vyjde od 0,58 € až po 0,96 €.
Resumé
Na Mitsubishi Outlander PHEV sa mi páči jeho kompromis medzi elektromobilom a bežným autom využívajúcim spaľovací motor. Rovnako máte k dispozícii zásuvku s výkonom až 1500W. Absolútne najdôležitejším faktorom sa mi však stal jazdný komfort. Auto je veľmi pohodlné bez akýchkoľvek zbytočných „športových” ambícií. Zaslúžilo by si však kvalitnejší a krajší interiér.
Základná cena modelu:
Mitsubishi Outlander PHEV MY19 2.4 MIVEC INTENSE+: 42 990 €
Základná cena testovanej verzie:
Mitsubishi Outlander PHEV MY19 2.4 MIVEC INSTYLE: 45 990 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 210 €
Euro NCAP: 5 hviezdy, 2013
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + 2x elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2360 |
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]: | 99(135)/4500 |
Najvyšší krút. moment spaľovacieho motora[Nm/ot./min.]: | 211/4500 |
Najvyšší výkon elektromotorov (predný/zadný) [kW(k)]: | 60(82/70(95) |
Najvyšší krút. moment elektromotorov (predný + zadný) [Nm]: | 137/195 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,5 |
Maximálna kapacita batérie [kWh] | 13,6 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 2,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 440 |
Objem nádrže [l]: | 45 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1955 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4695 |
Šírka [mm]: | 1800 |
Výška [mm]: | 1710 |
Rázvor [mm]: | 2670 |