TEST: Mercedes CLA – odsúdený na úspech

5087

K Mercedesu CLA sa viaže viacero prvenstiev. Je to najmenší sedan automobilky s trojcípou hviezdou v logu a zároveň je to prvý sedan od Mercedesu, ktorý nemá štandardne poháňané zadné kolesá. Motor je  totiž uložený vpredu naprieč, nie pozdĺžne, ako to je u každého väčšieho Mercedesu a štandardne roztáča predné kolesá. Mercedes CLA totiž zdieľa technický základ s Mercedesom triedy A, triedy B a ponovom už aj s malým SUV s označením GLA.

Mercedes-Benz CLA je mimoriadne exkluzívne auto. Nie len označením, ale aj krivkami pripomína väčšie „štvordverové kupé“ CLS. So svojou prudko zvažujúcou sa strechou je CLA tiež také malé „štvordverové kupé“, no zatiaľ čo pri modeli CLS väčšom o dve triedy to zrejme nepredstavuje priestorový problém, zo zadných sedadiel Mercedesu CLA môžu mať slabšie povahy záchvaty klaustrofóbie. To sú ale tí, ktorí skúšajú miesto na zadných sedadlách tak, že sa vystrú ako sa len dá, či sa náhodou hlavou nedotknú strechy. Kto pritom sedí v aute úplne napnutý?
Štýlový ale stiesnený
S tým priestorom na zadných sedadlách to naozaj nie je až také hrozné. Je pravda, že chlap s výškou 185 cm sa tam jednoducho nezmestí, ale s mojimi 180 cm som sa hlavou opieral o strechu nie len zvrchu ale aj zboku. Sedelo sa mi pohodlne. Na nohy je miesta dosť, len tá hlava…človek to môže vnímať rušivo, no keď sa na to pozrie v tom lepšom svetle, hlavu si môže uvoľniť a oprieť. Nie je to ako v niektorých kupé, kde musíte sedieť v predklone. Opakujem ale, že toto sa týka ľudí s výškou 180 cm. Všetko nad je problém, pričom nižší ľudia si nič nevšimnú. Mercedes CLA tak môže bez obáv plniť úlohu rodinného auta. Veď má aj veľký kufor – odvezie až 470 litrov batožiny. Jediným problémom môže byť menší vstupný otvor typický pre sedany.
Palubná doska Mercedesu CLA je umeleckým dielom. Výduchy klimatizácie pripomínajú športový Mercedes SLS AMG a celkovo je z interiéru cítiť luxus a kvalitu. Spracovanie je výborné, použité materiály kvalitné. Jednoducho je cítiť, že človek sedí v Mercedese, aj keď napríklad taká trieda E je minimálne o úroveň vyššie. Jeden príklad za všetky – panoramatické strešné okno (resp. jeho clona), úplná zbytočnosť, vydáva pri prejazde nerovností hrkotavé pazvuky. Nehovorím, že to je jediné auto, kde som to počul. Robí to aj Volvo V40 aj Suzuki SX4. Ale toto je Mercedes…
Objem nenahradíš
Testovali sme Mercedes CLA 220 CDI, čo znamená, že pod kapotou auta pracoval 2,2-litrový štvorvalcový turbodiesel. Ide o najsilnejší a najväčší z troch ponúkaných naftových motorov. Dnes, kedy sa prechádza z dvojlitrov na „jedna-šestky“, pôsobí „dva-dvojka“ trochu archaicky. Jej zvukový prejav taktiež. Nie je to síce najtichší motor, ale ťahá slušne a hlavne si za to veľa nepýta. Veď pri troche snahy sa dá mimo mesta jazdiť za 4,5 litra nafty na 100 km. Bez sebazáporov to bude 4,7 l/100 km. V meste nám palubný počítač vyrátal priemer 6,7 litra nafty na 100 km. Na diaľnici je toto auto ešte úspornejšie ako v meste. Má totiž sedemstupňovú automatickú prevodovku, vďaka ktorej motor pri rýchlosti 130 km/h točí 2 200 ot./min. a nafta z nádrže ubúda tempom 5,7 litra každých 100 km.
Resumé
Mercedes CLA je ako reklamný pútač. Za tým autom sa obzerá každý. Pripadal som si, ako keby som sedel v superšporte za 100 000 €. Horšie je však to, že som sa v tom aute necítil až tak dobre, ako si to všetci vonku mysleli. Mohla za to jediná vec – AMG paket. Preto jedna dobre mienená rada na záver – nepriplácajte si za športový podvozok v kombinácii s 18-palcovými kolesami. Ja viem, vyzerajú perfektne, ale tešiť sa z nich na slovenských cestách rozhodne nebudete. Ak máte peniaze nazvyš, vyberte si niečo iné v siahodlhom zozname príplatkovej výbavy. Je tam toho veľa, čo vám jazdu v aute spríjemní a nie znechutí.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz CLA 180: 27 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz CLA 220 CDI: 36 990 €
Registračná daň na testované auto: 657€

 

Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
2143
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
125 (170)/3400-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350/1400-3400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,6 /3,8/ 4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
470
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1525
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka [mm]:
4630
Šírka [mm]:
1777
Výška [mm]:
1432
Rázvor [mm]:
2699

 

Vyzerá ako exkluzívny Mercedes-Benz CLS, ale je lacnejší ako Mercedes triedy C. No nie je to auto zhmotnením všetkých snov? Pre mnohých určite áno a preto sa nový Mercedes-Benz CLA stal okamžite prémiovým bestsellerom.