Spoločnosť, ktorá vynašla automobil, sa zrejme rozhodla zaplniť doteraz všetky neobsadené segmenty trhu, a tak sa v jej ponuke prvýkrát v histórii objavil aj pick-up. Triedou X Mercedes mieri pochopiteľne rovno na špičku segmentu.

Vo väčšine sveta (snáď okrem USA) sú pick-upy vnímané ako úžitkové autá. Veď taký bol aj ich pôvodný účel. V Mercedese však zjavne spozorovali záujem o luxusnejšie verzie týchto pracovných nástrojov, a tak sa dali do práce. Tentokrát však nezačínali na čistom liste papiera. Dohodli sa s Nissanom, podobne ako Renault, a svoju triedu X postavili na základoch Navary. Je však až neuveriteľné, kam dokázali to auto posunúť.

Správna voľba

Nebudem komentovať dizajn exteriéru. Jednotlivé panely karosérie či svetlá sa dajú bez problémov zameniť. Veď vďaka tomu sa dnes tak skvelo darí všetkým koncernom, pretože vyvinú jedno auto a len na ňom menia plechy v závislosti od značky. Trieda X je teda Mercedesom na prvý pohľad a v živote by nikomu nenapadlo, že pod povrchom sa skrýva nejaký Nissan Navara. Tým som však nechcel ukrivdiť Nissanu. Mercedes si Navaru nevybral náhodou. Aspoň ja osobne to beriem ako potvrdenie kvalít tohto auta samotným Mercedesom. Alebo, žeby za tým bola spolupráca koncernu Daimler a aliancie Nissan-Renault-Mitsubishi? To teraz nie je dôležité. Podstatné je, že Navara predstavuje kvalitný základ, na ktorom sa Mercedes rozhodol stavať. Ako jedna z mála v segmente totiž používa viacprvkové zavesenie zadných kolies, ktoré prevzala aj trieda X.

V interiéri sa nájdu niektoré detaily, ktoré prezrádzajú príbuznosť s Nissanom, ale hlavne veľká hliníková plocha na palubnej doske dodáva autu prémiový šmrnc. Môže byť aj drevená, čo by pôsobilo ešte luxusnejšie.

Prémiový interiér

Zatiaľ čo zvonku by ste Navaru pod maskou od dizajnérov Mercedesu vôbec nespoznali, vo vnútri je to trochu cítiť. Hneď prvá vec, ktorá prezrádza pôvod tohto auta, je kľúč. Je to kľúč od Nissanu s logom Mercedesu. Žiadny iný model s trojcípou hviezdou na kapote nemá takýto kľúč, naopak drvivá väčšina Nissanov ho má. Ďalej motor sa štartuje tlačidlom z Navary a rovnako aj rýchlosť zaradíte pákou „z Navary“ . Samozrejme, má iný dizajn a iný spôsob manuálneho radenia, ale nie je to páčka na mieste páčky stieračov, ako sú na to majitelia Mercedesov zvyknutí. Zvyšok je ale Mercedes. Napravo od volantu teda nie je nič, keďže stierače sú na páčke smeroviek. Pod ňou je páčka tempomatu. Dokonca nechýba ani multimediálny systém Command so všetkým, čo k tomu patrí, teda aj s ovládačom na stredovom tuneli s dotykovou plochou.

Ako jedna z mála v segmente sa trieda X môže pochváliť šesťvalcovým motorom

Poriadny motor

Okrem luxusnejších materiálov a štýlovejšieho prevedenia interiéru sa trieda X líši od Navary najmä technikou. Zatiaľ čo samotná Navara sa nedodáva s väčším ako 2,3-litrovým štvorvalcom pod kapotou, triedu X môžete mať okrem dvoch verzií štvorvalca z Navary aj s plnotučným trojlitrovým šesťvalcom. Vidlicový vznetový agregát z dielne Mercedesu produkuje masívnych 550 Nm už od 1 400 ot./min. a disponuje výkonom až 190 kW (258 k). Vďaka nemu je aj tento vyše päťmetrový pick-up s prevádzkovou hmotnosťou okolo 2,3 tony celkom živým autom. Tomu však zodpovedá aj spotreba paliva. Za menej ako osem litrov sa s týmto autom zrejme nedá jazdiť. Takú spotrebu sme mu totiž odmerali na okreskách za mestom. V meste, ale aj na diaľnici, a to aj napriek tomu, že vďaka sedemstupňovému automatu točí motor pri 130 km/h len 2 200 ot./min., však treba počítať so spotrebou okolo 11 l/100 km.

Resumé

Ak hľadáte pick-up na tvrdú prácu, asi vás bude zaujímať najmä prejazdnosť terénom, odolnosť, spoľahlivosť, no a v neposlednom rade cena a záručné podmienky. Pokiaľ však hľadáte univerzálne auto, ktoré by vás malo nielen občas previezť náročným terénom s ťažkým nákladom na palube, ale často aj reprezentovať, ste na správnej adrese.

Korba je dlhá 1581 mm a široká 1560 mm (medzi blatníkmi 1215 mm)

Mercedes triedy X sa nebojí vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do práce. Na to, aby ju zvládal ľavou zadnou, má všetky predpoklady – silný motor a pohon všetkých štyroch kolies s redukciou aj uzávierkou zadného diferenciálu. Stačí však, že ho umyjete a nemusíte sa s ním hanbiť ani v nasvietených uliciach veľkomiest. Je to skrátka Mercedes. A je jedno, či ho chcete na reprezentačné účely, alebo máte iba radi luxus a komfort aj pri práci.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz X 220 d: 30 825 € bez DPH
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz X 350 d 4MATIC: 39 200 € bez DPH
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok), bezplatný servis 6 rokov/160 000 km

Registračná daň: 1 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2987
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:190 (258)/3400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:550 /1400-3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:10,3/8,3/9,0
Rozmery a hmotnosti
Ložná plocha korby [m2]:2,466
Objem nádrže [l]:-
Prevádzková hmotnosť [kg]:2249-2389
Rozmer pneumatík:255/65 R17
Dĺžka [mm]:5340
Šírka [mm]:1920
Výška [mm]:1819
Rázvor [mm]:3150