Spoločnosť, ktorá vynašla automobil, sa zrejme rozhodla zaplniť doteraz všetky neobsadené segmenty trhu, a tak sa v jej ponuke prvýkrát v histórii objavil aj pick-up. Triedou X Mercedes mieri pochopiteľne rovno na špičku segmentu.
Vo väčšine sveta (snáď okrem USA) sú pick-upy vnímané ako úžitkové autá. Veď taký bol aj ich pôvodný účel. V Mercedese však zjavne spozorovali záujem o luxusnejšie verzie týchto pracovných nástrojov, a tak sa dali do práce. Tentokrát však nezačínali na čistom liste papiera. Dohodli sa s Nissanom, podobne ako Renault, a svoju triedu X postavili na základoch Navary. Je však až neuveriteľné, kam dokázali to auto posunúť.
Správna voľba
Nebudem komentovať dizajn exteriéru. Jednotlivé panely karosérie či svetlá sa dajú bez problémov zameniť. Veď vďaka tomu sa dnes tak skvelo darí všetkým koncernom, pretože vyvinú jedno auto a len na ňom menia plechy v závislosti od značky. Trieda X je teda Mercedesom na prvý pohľad a v živote by nikomu nenapadlo, že pod povrchom sa skrýva nejaký Nissan Navara. Tým som však nechcel ukrivdiť Nissanu. Mercedes si Navaru nevybral náhodou. Aspoň ja osobne to beriem ako potvrdenie kvalít tohto auta samotným Mercedesom. Alebo, žeby za tým bola spolupráca koncernu Daimler a aliancie Nissan-Renault-Mitsubishi? To teraz nie je dôležité. Podstatné je, že Navara predstavuje kvalitný základ, na ktorom sa Mercedes rozhodol stavať. Ako jedna z mála v segmente totiž používa viacprvkové zavesenie zadných kolies, ktoré prevzala aj trieda X.
Prémiový interiér
Zatiaľ čo zvonku by ste Navaru pod maskou od dizajnérov Mercedesu vôbec nespoznali, vo vnútri je to trochu cítiť. Hneď prvá vec, ktorá prezrádza pôvod tohto auta, je kľúč. Je to kľúč od Nissanu s logom Mercedesu. Žiadny iný model s trojcípou hviezdou na kapote nemá takýto kľúč, naopak drvivá väčšina Nissanov ho má. Ďalej motor sa štartuje tlačidlom z Navary a rovnako aj rýchlosť zaradíte pákou „z Navary“ . Samozrejme, má iný dizajn a iný spôsob manuálneho radenia, ale nie je to páčka na mieste páčky stieračov, ako sú na to majitelia Mercedesov zvyknutí. Zvyšok je ale Mercedes. Napravo od volantu teda nie je nič, keďže stierače sú na páčke smeroviek. Pod ňou je páčka tempomatu. Dokonca nechýba ani multimediálny systém Command so všetkým, čo k tomu patrí, teda aj s ovládačom na stredovom tuneli s dotykovou plochou.
Poriadny motor
Okrem luxusnejších materiálov a štýlovejšieho prevedenia interiéru sa trieda X líši od Navary najmä technikou. Zatiaľ čo samotná Navara sa nedodáva s väčším ako 2,3-litrovým štvorvalcom pod kapotou, triedu X môžete mať okrem dvoch verzií štvorvalca z Navary aj s plnotučným trojlitrovým šesťvalcom. Vidlicový vznetový agregát z dielne Mercedesu produkuje masívnych 550 Nm už od 1 400 ot./min. a disponuje výkonom až 190 kW (258 k). Vďaka nemu je aj tento vyše päťmetrový pick-up s prevádzkovou hmotnosťou okolo 2,3 tony celkom živým autom. Tomu však zodpovedá aj spotreba paliva. Za menej ako osem litrov sa s týmto autom zrejme nedá jazdiť. Takú spotrebu sme mu totiž odmerali na okreskách za mestom. V meste, ale aj na diaľnici, a to aj napriek tomu, že vďaka sedemstupňovému automatu točí motor pri 130 km/h len 2 200 ot./min., však treba počítať so spotrebou okolo 11 l/100 km.
Resumé
Ak hľadáte pick-up na tvrdú prácu, asi vás bude zaujímať najmä prejazdnosť terénom, odolnosť, spoľahlivosť, no a v neposlednom rade cena a záručné podmienky. Pokiaľ však hľadáte univerzálne auto, ktoré by vás malo nielen občas previezť náročným terénom s ťažkým nákladom na palube, ale často aj reprezentovať, ste na správnej adrese.
Mercedes triedy X sa nebojí vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do práce. Na to, aby ju zvládal ľavou zadnou, má všetky predpoklady – silný motor a pohon všetkých štyroch kolies s redukciou aj uzávierkou zadného diferenciálu. Stačí však, že ho umyjete a nemusíte sa s ním hanbiť ani v nasvietených uliciach veľkomiest. Je to skrátka Mercedes. A je jedno, či ho chcete na reprezentačné účely, alebo máte iba radi luxus a komfort aj pri práci.
Základná cena modelu – Mercedes-Benz X 220 d: 30 825 € bez DPH
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz X 350 d 4MATIC: 39 200 € bez DPH
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok), bezplatný servis 6 rokov/160 000 km
Registračná daň: 1 900 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2987 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 190 (258)/3400 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 550 /1400-3200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,9 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 10,3/8,3/9,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Ložná plocha korby [m2]: | 2,466 |
Objem nádrže [l]: | - |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2249-2389 |
Rozmer pneumatík: | 255/65 R17 |
Dĺžka [mm]: | 5340 |
Šírka [mm]: | 1920 |
Výška [mm]: | 1819 |
Rázvor [mm]: | 3150 |