TEST: Mazda MX-30 | Prvá do zásuvky

3126
Zdroj: Redakcia

Mazda a čistý elektromobil? Automobilka, ktorá tvrdohlavo ignoruje nastolený trend hybridizácie spaľovacích motorov, znižovania ich objemu a počtu valcov? Automobilka, ktorá udržuje atmosféricky plnené benzínové motory pri živote pomocou viac či menej revolučných technológií? Nuž, časy sa veru menia. Prísne limity flotilových emisií nepustia a ak sa chce Mazda v Európe vyhnúť plateniu pokút alebo ich aspoň znížiť, je nútená robiť kroky, ktoré si pred niekoľkými rokmi asi ani sama nepripúšťala.

Robiť veci inak sa už stalo určitou tradíciou tohto japonského výrobcu.

Dvojfarebná karoséria Mazde pristane.
Zdroj: Redakcia

V čase, keď sa všetci snažia navyšovať kapacitu akumulátorov a tým predlžovať dojazd elektrických áut, Mazda naopak stavila na nízku hmotnosť a dobré jazdné vlastnosti.

200 km

Automobilka tvrdí, že deklarovaný dojazd 200 km drvivej väčšine zákazníkov pri jazde v meste s rezervou stačí. Ak sa nad tým zamyslíme, má, samozrejme, pravdu. Za predpokladu, že auto nabíjame na dennej báze a mesto opúšťame iba na krátku vzdialenosť. Reálny dojazd bude totiž o približne 50 km kratší a v zime dokonca neprekročí 130 km.

Výrazné oplastovanie auta budí dojem robustnosti.
Zdroj: Redakcia

Aj táto vzdialenosť je dostačujúca, ak sa bude auto používať výlučne v meste. Ide však proti všeobecne pretláčanej budúcnosti, v ktorej sa počíta s plným nahradením áut s konvenčným motorom tými elektrickými.

Nulové emisie?

Používanie elektromobilu je „bezemisné“ iba na prvý pohľad. Dajme bokom samotnú výrobu akumulátorov, ich následnú recykláciu, prípadne ekologickú likvidáciu, čo bude veľkou technologickou výzvou do budúcnosti. Nulové emisie pri prevádzke áut s týmto pohonom budú reálne až vtedy, keď bude čistá aj výroba elektrickej energie. Pri pohľade na súčasný energetický mix štátov Európskej únie je zrejmé, že sa z obnoviteľných zdrojov vyrobilo približne 40 % elektrickej energie, zatiaľ čo fosílne palivá sa na jej výrobe podieľali s 34 percentami.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Problémom je aj pomaly sa rozširujúca sieť verejných nabíjacích staníc, ako aj skoro nulová možnosť zavedenia veľkého počtu súkromných wallboxov do už existujúcej zástavby bytových domov. S tým súvisí neveľký záujem o elektromobily, čo zase neprispieva k ich masovej výrobe a tým poklesu ich cien.

Infotainment známy z nových modelov značky je doplnený o funkcie elektromobility.
Zdroj: Redakcia

Mazda pri vývoji svojho prvého elektromobilu brala všetky tieto okolnosti do úvahy. Malá batéria menej zaťažuje životné prostredie a navyše dáva možnosť udržať cenu auta na prijateľnej úrovni.

Aku

Nabíjanie akumulátora s kapacitou 35,5 kWh je možné na verejných nabíjacích staniciach s konektorom typu CCS alebo typu 2 (Mennekes). Auto podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW, vďaka čomu sa nabije na 80 % za 30 až 40 minút. V prípade použitia konektoru typu 2 odporúčam nájsť nabíjaciu stanicu s integrovaným káblom, pretože kábel dodávaný s autom nedokáže využiť plný nabíjací výkon palubnej nabíjačky 6,6 kW.

Hladký plast na stredovej konzole sa môže ľahko poškriabať.
Zdroj: Redakcia

Pri domácom nabíjaní je vhodné použiť wallbox, ktorý naplní batériu energiou za 4,5 hodiny. Domáca zásuvka bude slúžiť iba ako núdzové riešenie, keďže nabitie batérie trvá neúmerne dlhý čas.

Dosť bolo teórie

Použitie malého akumulátora má aj pozitívne stránky. Auto pôsobí ľahko a vďaka nízkemu ťažisku poteší aj v zákrutách. Náklony sú primerané a prirodzená nedotáčavosť prichádza postupne. Prekvapí aj určitá benevolentnosť stabilizačného systému, ktorá pred zásahom dovolí vodičovi manuálne korigovať stratu adhézie.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Riadenie je pomerne strmé a dostatočne citlivé, chýbali mi však akékoľvek informácie od predných kolies. Podvozok si zaslúži pochvalu za skvelé naladenie. Dostatočnú mieru pohodlia si zachovával aj na 18-palcových kolesách.

„Papierový“ výkon motora 107 kW určite neohromí, no je ponúkaný prakticky od nulových otáčok, čím dovolí príjemne razantné štarty z miesta. Vo vyšších rýchlostiach je už výkon dávkovaný postupne, je ale vždy dostatočný pri potrebe náhlej akcelerácie. Bonusom je okamžitá odozva na pohyb „plynového“ pedálu.

Pri elektrickom motore je dosť miesta pre benzínový extender.
Zdroj: Redakcia

Intenzitu rekuperácie energie je možné ovládať prostredníctvom páčok pod volantom. Po odskúšaní všetkých piatich stupňov som auto nechával v strednom a rekuperáciu som sa snažil ovplyvňovať prostredníctvom brzdového pedálu.

Pri jazde v meste a bez snahy o čo najnižšiu spotrebu som sa pohyboval do hodnoty 20 kWh na 100 km, čo zodpovedá údajom výrobcu.

Je to Mazda

Napriek nekonvenčnému pohonu je MX-30 Mazda ako každá iná, ale obohatená o niektoré netradičné prvky. Vyzdvihol by som výborný posed za volantom s dostatkom miesta na predných sedadlách. Volant a prístrojový štít je bez zmeny prebratý z iných modelov značky, rovnako aj multimediálny systém rozšírený o položky súvisiace s nabíjaním a prevádzkou elektromobilu.

Pracovisko vodiča sa ničím nelíši od bežných áut so spaľovacím motorom.
Zdroj: Redakcia

Stredový tunel je prakticky umiestnený vo vyššej polohe, je však pokrytý tvrdým hladkým plastom náchylným na poškriabanie. Oceňujem vkusný volič smeru pohonu a štandardné ovládacie prvky infotainmentu. Prekvapil ma ale dotykový panel ovládania ventilácie, navyše s tlačidlami po jeho bokoch s duplicitnými funkciami. Inovatívne použitie korku na stredovej konzole a textílie na čalúnení dverí pôsobí mäkko a útulne.

Oproti sa otvárajúce dvere odkazujú na športový model RX-8.
Zdroj: Redakcia

Miesta na zadných sedadlách nie je na rozdávanie a spokojné s ním budú azda iba malé deti. Vystupovaniu, ale aj nastupovaniu pomôže možnosť posuvu predných sedadiel pomocou tlačidiel na ich zadnej časti, neprítomnosť B stĺpika, ako aj atypický spôsob otvárania zadných dverí, a to protichodne k tým predným. Obe dvere sa otvárajú do pravého uhla a umožňujú veľkorysý prístup do interiéru. Nevýhodou je nutnosť dostatočného priestoru po bokoch auta na otvorenie oboch dverí, čo nie je vždy pravidlom.

Crossover

S príchodom nového elektromobilu je cítiť snahu Mazdy odlíšiť MX-30 od iných modelov. Kompaktný crossover so splývajúcou zadnou časťou, navyše s odlišnou farbou strechy, je v európskom portfóliu japonského výrobcu novinkou.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Obzvlášť zaujmú hlboko vsadené predné svetlomety do kolmej prednej časti auta, ako aj C stĺpik lemujúci zadné združené svetlá. Nemôže chýbať dlhá predná kapota a kabína posunutá dozadu ako poznávací prvok vozidiel značky. Auto celkovo pôsobí sviežo a ako novinka budí zaslúženú pozornosť.

Verdikt

Mazda MX-30 cieli na presne určeného zákazníka a nijako sa tým netají. Nechce nahradiť žiadny zo svojich modelov a svoj prvý elektromobil prezentuje ako auto pre „každodenné potreby aktívnych mestských rodín aj jednotlivcov“. Čo k tomu dodať?

MX-30 si kúpi človek, ktorý hľadá moderný elektromobil a má možnosť denného nabíjania, nepotrebuje vysoký dojazd či prebytok miesta v interiéri.

Získa tým auto so štýlovým dizajnom, jednoduchým ovládaním a výbornými jazdnými vlastnosťami. S prípadnou štátnou dotáciou sa cena dostane na prijateľnú úroveň, ktorú navyše ospravedlnia aj nízke prevádzkové náklady.

Základná cena modelu – Mazda MX-30 e-Skyactiv/GT: 33 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda MX-30 e-Skyactiv/GT Plus/Luxury Modern: 36 190 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (8 rokov alebo 160 000 km záruka na batériu)
EuroNCAP: 5* (2020)
Registračná daň: 130 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor
Valce/ventily:
Zdvihový objem [cm3]:
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:107 (145)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - kombi [WLTP] [kWh/100 km]:19
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:341
Kapacita batérie (kWh):35,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 645
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4 395
Šírka [mm]:2 035
Výška [mm]:1 555
Rázvor [mm]:2 655