TEST Lexus ES300h: Luxus po japonsky

1836
Zdroj: David Dejvo Schun

Lexus ES300h prišiel poraziť „svätú trojicu“ prémiových manažérskych vozidiel z Nemecka. K pojmu „luxus“ však pristupuje úplne inak.

Nebudeme si klamať, pod pojmom prémia priemernému Európanovi napadne Audi, BMW a Mercedes-Benz. Môže za to geografický pôvod značky, ale aj fakt, že už sú na našom trhu naozaj dlho. Lexus ES je u nás naopak len krátko – prišiel pár rokov pred Covidom. O miesto medzi nemeckými prémiovkami však nebojuje zubami-nechtami. Vsádza totiž na fakt, že keď si ho vyskúšate, tak si ho zaľúbite.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Cudzinec na prvú

Dizajn zvonka už na prvý pohľad radí Lexus medzi neeurópske vzhľady. Zatiaľ, čo u nás sa najviac nosí čierna a uhlíkové vlákna, v krajine vychádzajúceho slnka si ešte stále fičia na chróme, ktorým nešetrili ani na tomto aute. Ale vyzerá to dokonale.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Športový vzhľad verzie F-Sport Top umocňuje aj mriežka chladiča s malými otvormi nahusto a ostrý uhol denného svietenia. Mimochodom, svetlomety, na ktoré sa práve pozeráte, sú matrixové. Vďaka technológii Blade Scan s množstvom malých zrkadiel ohýbajú svetlo skutočne efektívne. Unikátom športovejšej výbavy sú 19-palcové čierne disky kolies a veľmi distingvovaný zadný spojler.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Po nasadnutí na miesto vodiča môžete dostať pocit, akoby ste sa vrátili o pár rôčkov dozadu. Prístrojový štít pred vodičom je digitálny, ale stále kombinuje aj analógovú obruč, ktorá dokáže husársky kúsok – zmeniť svoju polohu na vyžiadanie.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Multimédiá majú 12,3 palca a sú dokonale zapracované do dizajnu vystúpeného panela palubnej dosky. Práve na ich rozhraní je cítiť zub času najviac. Obzvlášť keď vieme, že Lexus to dnes už vie podstatne krajšie (napríklad v novom NX-ku, ktorého test nájdeš TU). Veľmi však chválim analógové hodiny, ktoré sú síce relatívne zbytočné z hľadiska praktickosti, avšak dokonale prispievajú k pocitu prémiovosti. Audiosystém Mark Levinson je jedným z najlepších, ktoré sme v poslednej dobe testovali.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Priestoru na rozdávanie

ES-ko je postavené na druhej najväčšej platforme značky a fakt, že ide o obrovské auto, je neodškriepiteľný. Je dlhšie ako Audi A7, ako Mercedes Triedy E a aj ako BMW Radu 5. A z priestoru, pochopiteľne, profitujú najviac cestujúci.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Rázvor Lexusu ES je 2,87 metra a miesta na kolená je dostatok nielen vpredu, ale aj vzadu. Oproti nemeckým prémiovkám, ktoré sa snažia pôsobiť športovo už v základnej výbave, Lexus ES má aj v športovejšej špecifikácii F-Sport Top za hlavný cieľ pohodlie. Sedenie je nadštandardne mäkké, a to aj pre cestujúcich vzadu. Z druhého radu skutočne plynie limuzínový pocit.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

O niečo menej priestoru je v kufri. Ten ponúkne 454 litrov bez možnosti sklopiť zadné sedačky a získať tak núdzový priestor navyše na občasné prenášanie väčšieho nákladu. Ak budete chcieť prevážať lyže, dokážete ich prestrčiť cez tunel v strednom sedadle. Avšak so snowboardom to už také jednoduché nebude.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pod kapotou ES-ka dostanete v Európe iba jednu motorizáciu. O pohon verzie 300h sa stará hybridná sústava kombinujúca 2,5-litrový benzínový štvorvalec a elektromotor na prednej náprave. V praxi krotíte 218 koní, ktoré auto rozbehnú z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a akcelerovať budú až do rýchlosti 180 km/h. A práve motorizácia je najväčším pozitívom a zároveň krížom, ktorý Lexus ES má. Totiž, bežný Európan do svojej prémiovej limuzíny tradične chce trojliter. Tým sa však ochudobňuje o jednu extrémnu vlastnosť…

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Nemá apetít

Už ste videli niekedy takmer päťmetrové auto jazdiť za 5,5 l/100 km? Že nie? To preto, že ste ešte nesedeli v Lexuse ES. Hybridný pohon z dielne Toyota/Lexus patrí k tým najvymakanejším na trhu, a tak je priemerná spotreba na stovku podľa WLTP 5,3-5,6 litra. V meste sa nám dokonca s pokojnou nohou podarilo jazdiť pod 5 litrov. To je číslo, z ktorého padá sánka aj šoférom v malých hatchbackoch.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Lexus ES si ale zaslúži pochvalu ešte za jednu vec. A už som ju naznačil vyššie. Za pokoj a pohodu počas jazdy. Je len málo áut, ktoré ponúkajú podvozok dokonale mäkký za bežných podmienok a tak zdravo tuhý v zákrutách. Vo výbave F-Sport Top za to vďačíme adaptívnemu zaveseniu kolies. A ak sa neplánujete preháňať po nemeckých diaľniciach závratnými rýchlosťami, práve komfort je to, čo na dennej báze oceníte viac.

Takže preto „luxus po japonsky“. Neponúka oslnivú maximálnu rýchlosť a ani dych berúce zrýchlenie. Uvedomuje si však fakt, že ľuďom, ktorí si ho skutočne môžu dovoliť, na týchto veciach až tak nezáleží. O čo im ide, je komfort, v ktorom doslova vyniká.

Základná cena modelu – Lexus ES 300h Elegance: 57 900 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus ES 300h F-Sport Top: 72 400 €
EuroNCAP: 5* (2018)
Registračná daň: 530 €

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2487
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:131 (178)/5700
Najvyšší krút. moment spaľovacieho motora [Nm/ot./min.]:221/3600-5200
Najvyšší výkon elektromotora [kW (k)]:88 (120)
Najvyšší krút. moment elektromotora [Nm]:202
Najvyšší systémový výkon [kW (k)]160 (218)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:5,2-5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:454
Dĺžka [mm]:4975
Šírka [mm]:1865
Výška [mm]:1445
Rázvor [mm]:2870