TEST: Lada Niva Bronto⎜Stroj

5239
Zdroj: František Pisarovič

Zabudnite na všetko. Naozaj, zabudnite na všetko, čo ste sa kedy naučili o šoférovaní a presne s touto náladou nasadnite do Lady Niva predtým, než sa s ňou pokúsite pohnúť. Lada Niva je stroj času, ktorý si dnes stále môžete kúpiť a legálne prihlásiť. Fakt!

Nemyslel som si to, no po týždni strávenom s Nivou som prišiel na jednu zásadnú vec. Ak sa niekto snaží tvrdiť, že všetky u nás predávané autá sú na jedno kopyto, tak… má pravdu.

Dámy a páni, to je ona: Lada Niva!
Zdroj: František Pisarovič

Aby sme sa nepochopili zle – nemyslím to vôbec hanlivo. Práve naopak, vďaka európskym normám dnes jazdíme v úsporných, tichých a najmä veľmi bezpečných autách, medzi ktorými sú výrazné rozdiely. No tie vám pripadajú výrazné asi do momentu, kým sa nepozeráte na prudko skosené čelné sklo cez obrovský volant bez airbagu. Aj to štartovanie máte vľavo od stĺpika riadenia.

Je krásne vedieť, že sa za tie roky vôbec nezmenila
Zdroj: František Pisarovič

Stroj času

Dámy a páni, predstavujem vám Ladu Niva Legend v outdoorovej verzii Bronto. Najpozoruhodnejšiu vec, ktorú som za svoju kariéru testoval, a pritom auto, ktoré je na svete takmer dva razy dlhšie ako ja. Aby som vás uviedol do kontextu, nalistujte si v aktuálnom Autográtise stranu 20 (alebo kliknite sem) a pozrite sa na Golf GTI – model, ktorý bol rovnako ako Niva predstavený v roku 1976. Ten dnešný už s pôvodným nemá nič spoločné, zatiaľ čo Niva sa takmer vôbec nezmenila.

Teda, ako sa to vezme. Táto extrémna verzia – Bronto – je v ponuke relatívnou novinkou.
Zdroj: František Pisarovič

Fakt. Sú tu presne tie isté tlsté kovové nárazníky, ktoré poznáte zo susedovho Žiguli. Nezmenili sa kľučky dverí, ktoré sú potreté vazelínou, ani tie ikonické, v plastovej dekorácii utopené otvory v C-stĺpiku.

Ako vidíte, vypracovaná je poctivo
Zdroj: František Pisarovič

Je to jednoducho krátka trojdverová Niva so svojím ikonickým tvarom, no vo vyhotovení Bronto doplnená o kolesá so šialeným profilom 235/75 R15 a mohutným zakrytovaním pohonu 4×4 poctivým hrubým plechom. Už len nastupovanie do tohto auta so svetlou výškou 250 milimetrov je zážitok. Zatiahnete za kľučku, ozve sa kovové puknutie a vy sa nachádzate…

Pecka
Zdroj: František Pisarovič

Civilizovaný stroj

V nultých rokoch! Interiér Nivy sa zmenil o poznanie viac ako jej zovňajšok. Nová je jemne zaguľatená palubná doska z tvrdého, ale prekvapivo hodnotne pôsobiaceho odolného plastu. Ovládače sú prevzaté z modelu Lada Priora a prístrojovka je doplnená o plnohodnotný palubný počítač od Renaultu, ktorý Ladu vlastní.

Interiér Nivy je dnes už trochu iný, než ako ho poznáte z detstva. Civilizovanejší.
Zdroj: František Pisarovič

Ukazuje napríklad priemernú či okamžitú spotrebu, priemernú rýchlosť, množstvo spotrebovaného paliva, orientačný dojazd na zostávajúce palivo, napätie palubnej siete či teplotu. Je tu aj rádio, ale hovorilo na mňa v azbuke a počúvanie hukotu zo širokých MT pneumatík spolu s kvílením diferenciálov ma bavilo asi aj viac.

Aj keď nie veľmi. Airbagy na volante by ste hľadali márne, bočné sú však k dispozícii.
Zdroj: František Pisarovič

Na podlahe ale máte stále gumu ako v sedemdesiatom šiestom, batožinový priestor otvoríte len páčkou za ľavou zadnou rukou vodiča. Dobré vedieť, lebo tam dolievate vodu do ostrekovačov. Ozaj, a sú tu dva airbagy! Dopredu sa nepozerajte, sú to bočné airbagy – veď načo by ste búrali vpredu. Vidíte cez okno a máte volant, nie?

Za svojich 15-tisíc dostanete tri páky a rádio, ktoré na vás hovorí v azbuke. Bacha, je tu aj vyhrievanie sedadiel!
Zdroj: František Pisarovič

Stroj lásky

Jazda v novodobej Lade Niva je úplne iná ako v akomkoľvek inom aute. Najprv naštartujete atmosférickú 1,7-litrovú jednotku so 61 kilowattmi (82 koňmi) a priamym vstrekom, stlačíte groteskne pôsobiacu spojku a presuniete asi 40 centimetrov dlhú páku do polohy, kde by mohla byť jednotka. Podobné je to aj s riadením, ktoré približne určuje smer jazdy, no treba ho neustále šoférovať.

Pod kapotou je to stále stará dobrá 1,7-litrová Niva
Zdroj: František Pisarovič

A že je to neskutočná sranda! Pohon 4×4 s redukciou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu spolu s prísnymi nájazdovými uhlami vám navyše umožňuje dostať sa všade. A garantujem vám, že keby ste cítili tú vôňu, pripustili by ste si, že ste schopní za ňu dať vaše peniaze.

Je to skrátka legenda. A úplne vás pochopím, keď jednu chcete.
Zdroj: František Pisarovič

Vôbec nie veľa – za základnú trojdverovú Nivu 4×4 si totiž predajca lada-uaz.sk pýta len 11 900 eur bez DPH. Cena Bronta je na vyžiadanie, no vraj by ste sa mali zmestiť do okolia pätnástich tisíc. Tak čo, v pokušení?

Základná cena modelu – Lada Niva Legend 4×4 3-dverová: 11 900 €
Základná cena testovanej verzie – Lada Niva Legend 4×4 3-dverová Bronto: na vyžiadanie
Euro NCAP: netestované
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň: 33 €

Technické údaje1,7 MPI
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/8
Zdvihový objem [cm3]:1 690 cm³
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:61 (82) / 5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:129 / 4000
Prevádzkové vlastnosti
Spotreba - kombi [l/100 km]:8,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:265
Objem nádrže [l]:42
Prevádzková hmotnosť [kg]:1197 - 1234
Rozmer pneumatík:235/75 R15
Dĺžka [mm]:3 740
Šírka [mm]:1 713
Výška [mm]:1 680
Rázvor [mm]:2200