TEST: Volkswagen Golf GTI Clubsport: Nudný test

3227
Zdroj: František Pisarovič

Dobrý deň, moje meno je František a dnes vám chcem predstaviť absolútne nudný test prvého Golfu, ktorý sa mi za celú novinársku kariéru dostal do rúk. Možno vás prekvapí, že je to práve GTI v prevedení Clubsport, toto vozidlo však exceluje v takom širokom spektre vlastností, že písať o ňom je strašná nuda. Žiť s ním je ale pravý opak.

Neviem, čo je na tejto situácii zvláštnejšie. Či slovné spojenie “Golf GTI” a “nudný test”, alebo fakt, že sa mi za celých päť rokov do rúk ešte nedostal žiadny Golf. Ako je to možné? Jednoducho vždy prirodzene pripadol v redakcii do rúk niekoho iného, až som sa stal asi jediným vedúcim redaktorom v brandži, ktorý ešte s novodobým Golfom nejazdil. Až doteraz.

Nový Golf GTI vyzerá nenápadne, ale o to lepšie
Zdroj: František Pisarovič

Tradičný univerzál

Slovo “novodobým” spomínam náročky. Golf druhej generácie bol totiž mojím prvým aj druhým autom, aj keď to druhé som kúpil len kvôli tomu, aby to prvé mohlo zostať nažive. Svojich Golfov som sa síce zbavil celkom rýchlo, no esencia toho auta vo mne pretrvala do dnešných dní. Esencia stroja, ktorý napriek svojmu veku jazdil súčasne a úplne bezproblémovo sa s ním aj žilo.

Všimnite si najmä 18″ disky kolies a nálepky na vodičových dverách. Ale myslím, že ste si ich už všimli.
Zdroj: František Pisarovič

Ak je teda Volkswagen Golf barometrom rodinného auta už od roku 1974, Volkswagen Golf GTI je barometrom hot-hatchov od roku 1976, keď sa mu podarilo túto kategóriu založiť. V každej svojej generácii (okej, až na tú tretiu a štvrtú, ale o tom sa nehovorí) svetu pravidelne ukazuje, že jazdiť s hatchbackom sa dá naozaj rýchlo, delikátne a pokiaľ možno nenápadne. Ale najmä – každý deň.

Vzadu provokujú výrazné koncovky výfukov a výrazný spojler piatych dverí
Zdroj: František Pisarovič

Úprimne, aj na to vyzerá. Golf GTI vždy stál na opačnej strane, ako napríklad výrazná Honda Civic Type R, no posledná, ôsma generácia tento dizajnérsky trend posúva ešte o level vyššie. Od bežného Golfu je takmer na nerozoznanie – okrem širokej “papule”, ktorou je vybavený podobne ako modely Alltrack a R. Vzadu ešte na motorizáciu upozorní výraznejší strešný spojler a dvojica guľatých výfukov; pri pohľade z profilu zasa rebelujú nálepky na dverách a výrazné 18” kolesá s dizajnom “Richmond”.

Du bist so symmetrisch!
Zdroj: František Pisarovič

Nový štandard

No a potom je tu interiér. Človeku sa derie do úst, že až na volant, sedadlá a dekorácie nič nenasvedčuje tomu, že sedíme v tristokoňovom aute, na druhej strane tu z funkčných ovládacích prvkov veľa nezostalo ani v prípade bežnej verzie. Volant je však poriadne iný, s hlbokým vykrojením do priestoru, tromi ramenami a vencom, ktorý dokonale padne do ruky. Chybičkou na jeho kráse sú len dotykové tlačidlá, ktoré budete náhodne spúšťať takmer nepretržite. Sedadlá sú tvarované výborne a dotykové na nich, našťastie, nie je vôbec nič.

Golf v novej generácii prišiel o tlačidlá. Fňuk.
Zdroj: František Pisarovič

Jediné výčitky tak mám len k ergonómii interiéru, čo je vzhľadom na značku celkom prekvapujúce. Tieto riadky ale nie sú jediným textom, v ktorom si vypočujete kritiku nového infotainmentu, s aktualizáciami systému to však snáď bude o niečo lepšie.

Infotainment má vydarenú grafiku, je však trochu zmätočný. Ale my mu to odpustíme.
Zdroj: František Pisarovič

Graficky patrí k tomu lepšiemu z koncernu, no plynulosť jeho fungovania a logika systému by potrebovali ešte trocha kašičky popapať. Druhú, bizarnejšiu pripomienku mám k pokračovaniu dverovej lakťovej opierky do B-stĺpiku, o ktoré som si pri otvorených dverách niekoľkokrát nepríjemne udrel lakeť priamo do “brňavky”.

Nový volant s plochou spodnou časťou padne skvele do ruky, škoda len jeho dotykových tlačidiel
Zdroj: František Pisarovič

Priestor na zadných sedadlách je vecou, ktorú v Golfe nemusíte riešiť už jednu generáciu a podobné je to s batožinovým priestorom s objemom 374 litrov, resp. 1 230 po sklopení zadných sedadiel. Vďaka vynechaniu mnohých tlačidiel a jednoduchému dizajnu však Golf pôsobí vzdušne ako nikdy predtým.

Prevodovka shift-by-wire uvoľnila miesto odkladaciemu priestoru na Pikao
Zdroj: František Pisarovič

Ťažko hľadať chyby

No, poďme domov – teda na cestu. Na ňu je GTI Clubsport vybavený presne tak, ako by mal byť – napríklad notoricky známym štvorvalcom 2,0 TSI z radu EA888, ktorý posiela na predné kolesá presne 300 koní (221 kilowattov) cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku a elektronicky riadený diferenciál VAQ. Manuál k dispozícii pre GTI je, musí vám však stačiť “slabšia” verzia s 245 koňmi.

A máme ju tu opäť: 2,0 TSI EA888. V tejto verzii dáva 300 koní a 370 newtonmetrov krútiaceho momentu.
Zdroj: František Pisarovič

Aby sa v takto potentnom aute dalo každodenne žiť, je GTI Clubsport vybavený adaptívnym podvozkom s viacerými jazdnými profilmi, medzi ktorými je skutočne citeľný rozdiel. Auto sa štandardne nastaví na režim Sport, v režime Normal je z neho úplne obyčajný Golf s TSI-čkom a nastavenie “Special” (s trocha groteskným logom Nürburgringu-Nordschleife) vám vytrasie celé telo, ale zabezpečí úsmev až po sedmičky. A presne takto má správny dospelý hot-hatch fungovať.

Pri takom motore sa sedadlá s výrazným (a výborne tvarovaným) bočným vedením hodia
Zdroj: František Pisarovič

Motor má takú dokonalú charakteristiku priebehu výkonu, až máte dojem, že nemá charakteristiku žiadnu – skrátka ide a ide stále, vďaka turbodúchadlu uloženému tesne pri stene kabíny má aj nezameniteľný, naliehavo syčivý prejav. Nie je to zrovna lahodná, agresívna bublanina ako v prípade Hyundai i30 N, tieto dve autá sú ale celkovo dosť odlišné na to, že slúžia jedinému účelu: zmasakrovať predné pneumatiky.

Aby ste nezabudli, čo ste si to kúpili, keď sedíte v aute
Zdroj: František Pisarovič

Sofistikovaná sila

Golf GTI pôsobí o niečo sofistikovanejšie, no ťažko povedať, či sofistikovanejším aj je. Oba stroje vedia byť pekelne rýchle, aj precízne na limite či pôsobiť ako bežný model, ak to situácia vyžaduje. Volkswagen si zaslúži pochvalu za svoj časom vycibrený, elektronicky riadený samosvor VAQ, ktorý vám – špecificky v zákrute v miernom kopci, keď má DSG v zábere dvojku a na druhej osi netrpezlivo nachystanú trojku – vyrazí dych. Kam pozriete a pootočíte volant, tam Golf smeruje.

Aby ste nezabudli, na čom sedíte, keď sedíte na kapote
Zdroj: František Pisarovič

To platí pre prednú nápravu, zadná dostala do vienka kúsok pasívnej rozšafnosti, takže pohodenie bokom do strany pri ubratí plynu či brzdení nie je žiadnym nezvyčajným javom. Celkovo sa však Golf vie správať veľmi neutrálne, deviácia je skôr takým milým, riadeným vedľajším efektom. Rovnako ako jeho spotreba, ktorá sa (typicky pre EA888) nezľakne ani desiatich litrov pri drsnom zaobchádzaní, bežne to však zvláda za hodnoty o dva-tri litre lepšie. No skrátka kalokagatia.

Základná cena modelu – Volkswagen Golf GTI 6MT: 35 080 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf GTI Clubsport 7DSG: 41 290 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračný poplatok: 2300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + štartér-generátor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)]:221 (300)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 2000 ‐ 5200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,6
Spotreba - kombi [l/100 km]:6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:374 / 1230
Objem nádrže [l]:
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1498
Rozmer pneumatík:225/40 R18
Dĺžka [mm]:4295
Šírka [mm]:1789
Výška [mm]:1455
Rázvor [mm]:2628