TEST: Kia Proceed GT | Neprebádané vody

945

Na rozdiel od predošlého trojdverového hatchbacku sa súčasná generácia modelu Proceed vydala smerom osobitého typu „shooting brake“, čo je názov pre karosériu kombi s dynamicky sa zvažujúcou zadnou časťou.

Ponuka motorov a výbav tohto modelu je oproti hatchbacku a kombi výrazne obmedzená, čím ho výrobca oddeľuje od bežného modelového radu Ceed. Na jeho vrchole stojí testovaná verzia GT s vyše 200-koňovým motorom.

Palec hore

Skladám poklonu dizajnérom značky za mimoriadne vydarené dielo. Predná časť auta sa až na umiestnenie hmloviek od Ceedu príliš nelíši, zvyšok je však nový a jedinečný. Najvýraznejšia a zároveň najkrajšia je zadná časť, ktorá napriek svojej mohutnosti pôsobí dostatočne dynamicky. Pochváliť musím tvar zadných svetiel, spojených funkčnou svetelnou linkou a trojuholníkové brzdové svetlo na vrchnej časti zadného okna. Daňou za dizajn je však vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru a jeho celkovo malý vstupný otvor.

Zadná časť sa dizajnérom naozaj vydarila.

Zboku vyniknú športové tvary karosérie s úzkymi bočnými oknami a nápadným zadným spojlerom, podporený červenou linkou na prahoch typickou pre líniu GT. Tá zvýrazňuje aj spodok predného nárazníka, nádherné disky kolies a brzdové strmene. Nápaditým doplnkom je aj chrómový prvok za C stĺpikom.

Zboku vyniknú športové tvary auta s dozadu sa zvažujúcou strechou.

Menej invencie

V interiéri sa dizajnéri držali viac pri zemi. Volant sa vymenil za športový, sedačkám pribudlo bočné vedenie, vnútorné čalúnenie dverí má peknú červenú kresbu, v porovnaní s exteriérom však interiér vyzerá príliš obyčajne. Použitým materiálom a ich zlícovaniu sa však nedá nič vyčítať.

Interiér je kvalitný, ale málo nápaditý.

Displeju medzi výborne čitateľnými „budíkmi“ pribudli informácie o hodnote krútiaceho momentu a tlaku turbodúchadla. Volant má príjemne hrubý veniec a jeho extrémne široký rozsah nastavenia musí vyhovieť každému. Poteší ovládanie ventilácie pomocou jednoúčelových tlačidiel, ukazovateľ hodnoty teploty na otočných ovládačoch v červenej farbe ale nie je za slnečného počasia dobre čitateľný. Výborne je riešená indukčná nabíjačka mobilného telefónu v podobe priečinku na stredovej konzole.

Stredová konzola je plná praktických a prehľadne usporiadaných tlačidiel.

Umiestnenie displeja infotainmentu neodvádza pozornosť vodiča od diania na ceste. Jeho systém je pomerne jednoduchý, ale dostatočne rýchly a intuitívny. Ocenil by som bezproblémovú spoluprácu s Android Auto/Apple Car Play. Volič automatu umiestnený na vyvýšenom mieste sa dobre ovláda, indikátor zaradeného stupňa však mohol byť výraznejší.

VIDEOTEST: KIA Ceed | Čerstvý génius

Posed v športových sedadlách v kombinácii kože a alcantary hodnotím na jednotku. Dostatočne dlhé sedáky aj operadlá, funkčné bočné vedenie, bedrová opierka na správnom mieste, čo viac si želať? K dokonalosti mi chýbal iba nastaviteľný sklon sedáka.

Predné sedadlá nielen dobre vyzerajú, ale poskytujú aj dokonalé pohodlie a podržia v zákrutách.

Sedí sa relatívne nízko s ideálnou polohou nôh na pedáloch. Vodič si bude užívať dostatok miesta na predných sedadlách v každom smere. Napriek úzkym bočným oknám nebol problém s predným a bočným výhľadom, no smerom dozadu je pre nízke umiestnenie zadného okna výhľad obmedzený.

GT

Už podvozok bežného Ceed-u prekvapí schopnosťou výborne filtrovať nerovnosti vozovky, pričom si zachováva dobré jazdné vlastnosti. Proceed GT je prirodzene tuhší, stále však poskytuje slušnú mieru pohodlia. Sériovo dodávané pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 odvádzajú skvelú prácu a podporujú výborne odladený podvozok.

PRVÁ JAZDA: Pulzujúca KIA e-Soul

Ostré zákruty sa dajú prechádzať vysokou rýchlosťou a nedotáčavosť sa dostaví neskôr ako som očakával. Dá sa ale predvídať a navyše korigovať ubratím plynu. Chválim prácu zadnej nápravy, ktorá svedomito držala stopu aj na nerovnom povrchu a nastavenie stabilizačného systému, ktorý zasahoval jemne a nie príliš skoro.

Ukazovatele hodnoty krútiaceho momentu a tlaku turbodúchadla prispievajú k športovému pocitu za volantom.

Riadenie poskytuje prirodzený odpor, je priame a bez vôle okolo stredovej polohy. Dá sa dokonca hovoriť aj o určitej spätnej väzbe. Oceňujem aj účinné brzdy s jemným nástupom.

Automat potrebuje doladiť

Motor je relatívne výkonný, to najlepšie z neho však dostanete vo vyššom spektre otáčok. Tam už poskytuje slušný záťah, ktorý si dokážete užiť. Vzhľadom na objem agregátu ma neprekvapila pomerne dlhá odozva na stlačenie plynového pedálu. Práca dvojspojkového automatu nebola v určitých prípadoch ideálna. Pri pokojnej jazde je všetko v poriadku, prevodovka reaguje rýchlo a väčšinou logicky. Pri potrebe prudkej akcelerácie však dokáže niekedy zazmätkovať. Určitým riešením je využívanie športového režimu, ktorý ale udržuje dlho vysoké otáčky a nie je vhodný na bežnú jazdu aj s pomerne silným zvukovým prejavom výfukov. Pre časté prepínanie jazdných režimov by pomohlo umiestnenie jeho tlačidla v lepšom dosahu, napríklad na volante.

Umiestenenie prepínača jazdného režimu núti vodiča sklápať zrak a hľadať ho medzi ostatnými tlačidlami.

Priemernú spotrebu je možné udržať medzi 7,5 – 8,5 litra na 100 km v závislosti od využívania dynamiky motora. Pomerne vysoké otáčky na diaľnici pri rýchlosti 140 km/h (3000) neumožňovali jeho apetít znížiť pod 8,5 litra. Okreska sa dala prejsť svižne za 7,8.

Aj „shooting brake“ môže byť praktický

So svojimi 185 cm si „za seba“ nesadnem bez toho, aby som sa kolenami nedotýkal predných sedadiel. Navyše ma nad hlavou obmedzovala aj zvažujúca sa strecha. Nižšie postavy však nebudú mať problem aj vďaka pohodlným zadným sedadlám. Množstvo a objem odkladacích priečinkov je dostatočný, poteší aj praktická plastová časť na zadnej strane predných sedadiel. Batožinový priestor je síce plytký, ale dostatočne priestranný a navyše plný veľkých schránok ukrytých v podlahe.

Batožinový priestor je bohato dimenzovaný a v podlahe predelený praktickými schránkami.

Verdikt

Nová Kia Proceed je zásahom do čierneho a dá sa očakávať, že ju ďalší „neprémioví“ výrobcovia budú tvarom karosérie nasledovať. Možno aj to je spôsob, ako zvrátiť niekedy nelogický odklon zákazníkov od praktických kombi verzií k stále populárnejším autám typu SUV.

Základná cena modelu – Kia Proceed 1.4 GT-LINE T-GDi M/T: 22 890 €
Základná cena testovanej verzie – Kia Proceed GT 1.6 T-GDi A7 DCT: 28 390 €
Záruka: 7 rokov/150 000 km, prvé tri roky bez obmedzenia km.

Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1591
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:150(204) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265 / 1 500 - 4 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,5
Priemerná spotreba (WLTP) [l/100 km]:7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:594
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1465
Rozmer pneumatík:225/40 R18
Dĺžka [mm]:4605
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1422
Rázvor [mm]:2650