PRVÁ JAZDA: Pulzujúca KIA e-Soul

186
Kia e-Soul 01

Soul prichádza v treťom vydaní a európskym zákazníkom sa ponúkne výhradne s elektrickým pohonom. Vyskúšali sme ho v okolí nemeckého Frankfurtu.

Zatiaľ čo iné značky s elektrifikáciou len začínajú, alebo sa na ňu dokonca len pripravujú, Kia v tomto ohľade neponecháva nič na náhodu. Už nejaký čas ponúka mild-hybridy, hybridy, plug-in hybridy, čisto elektrické vozidlá a pripravuje auto na vodík.

Za priekopníka značky medzi alternatívnymi pohonmi možno celkom iste označiť model Soul, ktorý aktuálne prichádza vo svojom treťom vyhotovení. Soul uzrel svetlo sveta v roku 2009 a za tú dobu sa ho celosvetovo predalo 1 672 993 kusov. Elektrická verzia (aktuálne označovaná ako e-Soul) sa ponúka od druhej generácie.

Dizajnová evolúcia

Úplne nové vydanie modelu e-Soul samozrejme prešlo vizuálnymi úpravami, svojich predchodcov však rozhodne nezaprie. Aj naďalej ho definujú typické škatuľové tvary. Nový e-Soul je v porovnaní s predchodcom o 55 mm dlhší (4195 mm) a rázvor narástol o 30 mm (na 2600 mm). O 15 mm zase narástol predný previs. Štandardne e-Soul prichádza na 17-palcových kolesách.

Novinka dostáva na predok úzky pruh s full-LED svetlometmi, čo je oproti predchodcovi decentné a elegantné riešenie. Vzadu je to však úplne inak, tu dominujú neprehliadnuteľné združené LED svetlá a všimnúť si môžete aj prepracovaný nárazník. Ak by ste chceli vzhľadovo menej odvážny elektromobil, je tu stále elektrické Niro. Zdieľa s e-Soulom rovnakú techniku, je však rozmerovo väčší.

Hi-tech na palube

Cool mestské auto samozrejme nemôže byť ochudobnené o tie najmodernejšie technologické vychytávky. Preto môžete v e-Soule počúvať prémiový audiosystém Harman Kardon, bezdrôtovo nabíjať mobily či civieť na head-up displej.

Novinkou je tiež úplne nový stredový displej multimédií s uhlopriečkou 26 cm. Ponúka podstatne lepšiu grafiku než predchodca a objaví sa v ďalších modeloch značky. Kabína dostala mäkčené a na dotyk príjemné materiály, pôsobí moderne, ale nie prepchato. Posadíte sa do pohodlných sedadiel, ktoré nemajú výrazné bočné vedenie, ale sú dostatočne široké. Sotva by sa mohol niekto sťažovať.

Vzhľadom na typ pohonu tu však nájdeme aj niekoľko prvkov, ktoré by ste v konvenčnom vozidle hľadali márne. Pádla pod volantom nie sú ničím neobvyklým, avšak v e-Soule nie sú určené k striedaniu kvalitou samočinnej prevodovky. Nastavujete nimi účinnosť rekuperácie v piatich rôznych režimoch – od žiadnej rekuperácie, cez možnosti 1 – 3, až po režim jediného pedálu. Fakticky to znamená, že e-Soul môžete ovládať len plynovým pedálom a k brzdeniu využívať pridržanie ľavej páčky, čím zaistíte maximálnu efektívnosť.

E-Soul nechá výber úplne na vás, prípadne môžete siahnuť po automatickom režime, ktorý sa vie prispôsobiť okolitej prevádzke. Automatizovaný chod považujem za najlepšie riešenie. Jednotlivé možnosti nastavujete pravou páčkou a pri výraznej rekuperácii sa pri spomaľovaní rozsvietia brzdové svetlá. Je to určite dobre, pretože s týmto nastavením už je rekuperácia, a teda brzdenie auta, naozaj výrazné.

Dve výkonové verzie

Slabšia má 39 kWh batériu, výkon 100 kW a dojazd 270 km. Nám však Kia v okolí nemeckého Frankfurtu požičala vyspelejšiu verziu. Má zhodný krútiaci moment, no výkon 150 kW od 3 800 do 8 000 otáčok a väčšie akumulátory s kapacitou 64 kWh. S touto technikou uvádza výrobca dojazd 452 km podľa WLTP, akceleráciu na stovku za 7,6 sekundy a maximálnu rýchlosť až 167 km/h.

Elektromobil na nabíjanie využíva štandardný konektor CCS typu 2. Na nabíjanie z bežnej domácej zásuvky rovno zabudnite, z wallboxu o výkone 7,2 kWh je auto na 100 % dobité za 6 hodín a pár minút, avšak 100 kWh rýchlonabíjačka doplní z dvadsiatich na osemdesiat percent za 42 minút.

Bleskurýchla škatuľa

V meste si najprv skúšame to, čo má Kia e-Soul vedieť najlepšie, teda tichú mestskú jazdu s maximálnou úsporou energie. Rozdiely medzi jednotlivými režimami rekuperácie sú naozaj markantné. Možno ich navyše používať vo všetkých jazdných režimoch: Eco+, Eco, Normal a Sport. Prepínanie medzi nimi ľahko mení dojazdovú vzdialenosť, ale nie nejako dramaticky, vždy v rámci pár desiatok kilometrov.

Potešujúcim faktom je, že ukážkovou ekojazdou v meste miznú kilometre adekvátne k nárastu prejdenej vzdialenosti. Naviac, auto je naozaj tiché a dobre odhlučnené, takže vás vnútri nič neruší. Lenže voz s dojazdom vyše 400 kilometrov už by mohol byť fajn parťákom i mimo uličky veľkomiest. E-Soul na to síce nie je stavaný, ale nedalo nám to a vyskúšali sme aj jeho športové schopnosti. Prepíname teda do režimu Sport a s 200 elektrokoňmi pod kapotou zošľapujeme plynový pedál až k podlahe. Akcelerácia elektromobilov je skrátka fascinujúca! Krútiaci moment od nulových otáčok je v porovnaní s konvenčnými autami ohromnou výhodou. Ale skúste si pár takých zrýchlení na diaľnici a dojazdová vzdialenosť začne agresívne miznúť. Napriek zvýšenej hmotnosti však auto zvláda dynamickú jazdu okreskami bez povšimnuteľných náklonov.

Spotreba energie bola veľmi ovplyvnená prevádzkou a jej hodnotenia si teda necháme až na redakčný test niekedy nabudúce. Zatiaľ uvediem, že na diaľnici bol odber 25 kWh na 100 km a na okreskách 15 kWh. A kedy sa teda pokračovateľa úspešného elektromobilu dočkáme na slovenskom trhu? Pár kusov k nám príde už tento rok, reálne teda bude k dispozíciu až v budúcom. A cenu vám prezradíme v rubrike Showroom, hneď ako sa ju dozvieme.