TEST Kia ProCeed GT facelift: Superman s ruksakom

1678
Zdroj: Rasťo Bujna

Kia ProCeed je populárny Shooting Brake pre Európu. Vo verzii GT dostáva slušnú dávku korenia nielen pod kapotu, ale aj do svojho charakteru.

Už ste počuli o Kii Ceed? To je asi celkom hlúpa otázka. Model Ceed je v Európe známy už od roku 2006 a i keď neobsadzuje prvé priečky v rebríčkoch predajnosti, dlhodobo sa drží v TOP 10. Do rodiny Ceed patrí aj (podľa mňa) najkrajší spomedzi súrodencov, Kia Proceed. Svoju dnešnú tvár získala na základe konceptu ProCeed a vyrába sa od roku 2018 spolu s treťou generáciou Ceedu. Nový facelift nezmenil veľa, no vyšperkoval dizajn.

Aj nový ProCeed je postavený na platfrome Hyundai-Kia K2 určenej pre vozidlá so spaľovacími motormi zo segmentu malých áut a nižšej strednej triedy. V porovnaní s klasickým kombi Ceed SW jej na výšku chýbajú 4 centimetre, čo sa neodráža iba na dizajne, ale aj na praktickosti.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Aj biela je červenšia

Zmeny oproti predfaceliftovej verzii sú jasné. Z hľadiska proporcii alebo základných čŕt sa nezmenilo nič, ale dizajnové detaily sú akési… červenšie. V ProCeede GT sa pohrali s novým tigrím nosom v mriežke chladiča a predný nárazník má úplne inak navrhnuté falošné výduchy na chlraenie kolies a aj červené lemy v spodnej časti. A nový je aj svetelný podpis Full LED svetlometov, ktorý sa mení zo štyroch diód po obvode kruhu (ehm ehm, Porsche) na tri zvislé škrabance od levích pazúrov.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Zozadu sú najväčšou zmenou koncovky výfuku, ktoré dostali oblý tvar. Difúzor akoby zmizol a spodný nárazník je o niečo menej agresívny. I keď, červenej je na ňom viac. Spojené koncové svetlá trochu evokujú dizajnový jazyk Porsche a malé tretie brzdové svetlo zas Formulu 1. Jednoducho, športovosti po dizajnovej stránke niet čo vytknúť.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Interiér po starom

Hmatateľné zmeny v interiéri oproti predfaceliftovej verzii by ste hľadali ťažko. Pribudli skôr rôzne asistenčné a bezpečnostné systémy. Napríklad upozornenie na prítomnosť osôb vzadu, systém pre bezpečné vystupovanie či sledovanie mŕtveho uhla s možnosťou zásahu do riadenia.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Nová je aj grafika 12,3-palcového digitálneho prístrojového panela. Obrovskou výhodou širokej obrazovky multimédií je možnosť rozdelenia obrazovky, tzv. split screen, vďaka ktorej môžete mať napríklad mapy stále naporúdzi a pritom sa prehrabávať môžnosťami rádia alebo hudby. ProCeed GT rovnako podporuje Apple CarPlay a Android Auto, no pripojenie cez USB-C nie je možné. Takú “dierku” na palube totiž nenájdete.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Veľmi sa mi páči riešenie bezdrôtového nabíjania, ktoré je dnes už akosi povinnou jazdou. Avšak pokiaľ je nabíjanie príliš na dosah, telefón z neho neustále vyberáte. Ak je zas priďaleko, nikdy ho tam neodložíte. V ProCeede ho nájdete pod multimédiami v špeciálnej veľmi nízkej poličke. Vďaka tomu bude dostupný, avšak nebude si pýtať vašu pozornosť vysvecovaním.

Sedenie v športových sedačkách je doslova vynikajúce. Bočné vedenie poskytuje oporu nielen trupu, ale aj stehnám a ramenám. Sedačky sú síce tvrdšie, no vďaka kvalitnej opore sa tento fakt neprejaví na únave chrbtice po dlhšej ceste.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ak by ste chceli voziť pasažierov aj vzadu, nebudete mať najmenší problém. Teda, pokiaľ ich výška nebude práve na úrovni Zdena Cháru. Vzhľadom na nižšiu strednú triedu je pre kolená miesta dostatok. Trochu menej ho je nad hlavou, kde sa začína prejavovať skosená strecha Shooting Brake. Ozaj, a sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, čiže ani prenášanie dlhších (zabezpečených) predmetov nebude problém.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ruksak taký, aby sa nezapotil

Nižšie auto a výrazne skosená strecha sa podpísali najmä na batožinovom priestore. Pokojne však odložte sedatíva, stresy z neho rozhodne nedostanete. Pokles oproti kombíku Ceed SW je iba 31 litrov, a to za ten dynamický vzhľad rozhodne stojí.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Navyše, Kia ani tu nezabudla na šikovné a praktické delenie dvojitého dna na priečinky. Iste, kradnutý obraz tam nenatlačíte. Ak sa však chystáte na párty, je lepšie dať každú sklenenú fľašu do zvlášť priečinka. Verte mi, zistil som to tým najhorším možným spôsobom.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

A teraz ten Superman…

Pod kapotou sa nachádza relatívne malý 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec s výkonom 204 koní a maximálnym krútiacim momentom 265 Nm. Silu prenáša na predné kolesá sedemstupňová automatická prevodovka, ktorá svoju prácu vykonáva výborne. V klasickom režime sú jej reakcie mierne oneskorené. Chápete, chce zabezpečiť, aby náhodným stlačením plynového pedála neunikla ani kvapka paliva navyše.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Po zapnutí režimu Sport sa začína rokenrol. Prevodovka sa stane citlivejšou a klapka otvorí druhý výfuk. Zvuk je vzhľadom na motor naozaj vzrušujúci. O športovejší zážitok sa starajú aj dofarbovače, avšak tie by sme si vedeli pokojne odpustiť. Sú ako hrubá stena z mejkapu na ženskej tvári. Možno sa to niekomu páči, ale každému je jasné, že to nie je prirodzené. Prevodovka ponúka aj možnosť radenia rýchlostí páčkami za volantom. Aj v manuálnom režime si však v hraničných otáčkach preradí podľa ľubovôle.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Špeciálnu pochvalu si zaslúži aj podvozok. Je o pol centimetra nižší a konštruktéri si dali viac záleťať na jeho vyladení. Pružiny sú tuhšie a tlmiče precízne nastavené. Auto presne vie, kedy má byť tvrdé. Nepustí vás v zákrutách, ale nevybije vám zuby na spomaľovačoch. Navyše, správanie karosérie je predvídateľné a aj v snehovej kalamite, počas ktorej sme auto testovali, nás zasneženými a zladovateľými cestami viedlo bez akéhokoľvek zaváhania.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

No a spotreba? Cyklus WLTP uvádza 6,8 l/100 kilometrov. My sme sa k tomuto číslu počas testu ani len nepriblížili. Za vinu to dávame najmä snehu na ceste a chaotickej premávke v meste. Naša spotreba skončila na úrovni okolo 7,5 l/100 km. V meste budete jazdiť bez problémov aj za 8,4 l/100 km.

Nebudeme si klamať, Kia ProCeed GT nie je čistokrvným športiakom. Avšak, spomedzi kompromisov medzi hravou detskou dušou a praktickým rodičovským rozumom ide o jedno z najlepších riešení. A aj o tom je Superman. Nestačí iba rýchly presun z bodu A do bodu B. Dôležité je pritom napáchať čo najviac dobra a slúžiť ľuďom. A tieto dva svety v sebe ProCeed GT kombinuje dokonale.

Základná cena modelu – Kia ProCeed GT-Line: 23 690 € (1500 € zvýhodnenie)
Základná cena testovanej verzie – Kia ProCeed GT: 28 590 € (1500 € zvýhodnenie)
Záruka: 7 rokov
Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1591
Najvyšší výkon [kW (k)]:150 (204)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265 / 1 500 - 4 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,5
Priemerná spotreba (WLTP) [l/100 km]:6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:594
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1465
Dĺžka [mm]:4605
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1422
Rázvor [mm]:2650
Mrkni naše nové video: