TEST: Hyundai Kona hybrid | Urbanista

3157
Zdroj: redakcia

Hyundai Kona hybrid je teoreticky dokonalým stelesnením auta do mesta. Ide o crossover s vyššie položeným podvozkom, má pomerne praktické proporcie a k tomu všetkému pridáva elektrifikovaný pohon. Oproti ostatným hybridom má však akýsi rozdielny charakter a môže za to jeho netypická technika.

Hyundai Kona hybrid je vizuálne tým najbláznivejším modelom v ponuke značky. Osobne som bol už pri prvom kontakte s týmto crossover zvedavý, ako naň zareaguje trh a či si ho motoristický ľud obľúbi.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Nakoniec teda zisťujem, že Kona nie je v uliciach slovenských miest ničím výnimočným. Nájdu si však ľudia cestu aj k hybridnej motorizácii?

Impresionizmus

Hyundai Kona je po dizajnérskej stránke pekne uletený počin. Aj napriek tomu však vo svete plnom divokých tvarov a áut pomaly pripomínajúcich koncepty, z ktorých vychádzajú, dokáže v uliciach bodovať. Čo ma však po približne dvoch rokoch modelu Kona na trhu prekvapilo, sú zákazníci, ktorí sú schopní si objednať toto auto v bielej, šedej či čiernej farbe. Ešte čiernu pochopím, no toto auto potrebuje jednoducho divoký odtieň karosérie. Na rozdiel od množstva konkurenčných modelov si môžete tento kúsok objednať aj v žiarivých farbách, pri ktorých vyzerajú šedivo aj samotné lentilky. To treba využiť, priatelia.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Hybrid taktiež prichádza s pomerne peknými 18-palcovými diskami kolies, ktorých dizajn pomenoval jeden kolega zo slovenského denníka ako “Čapí hnízdo”. Okrem toho, že vyzerajú moderne, prispievajú k jej prekvapivo športovému charakteru. Jazdný komfort by som nijakým spôsobom neodsudzoval. Auto dokáže vďaka viacprvkovému zaveseniu zadnej nápravy predvádzať na cestách celkom slušné jazdecké divadlo. Pokiaľ vám však na jej “športovom charaktere” nezáleží, odporúčam vám zvoliť si 16-palcové disky kolies. V tom prípade máte pod zadkom veľmi pohodlné malé auto.

Prekvapivo pri zemi

Keď som si sadol do Kony prvýkrát, čakal som, že bude interiér odzrkadľovať pomerne šialený dizajn exteriéru. Myslel som si, že nájdem v útrobách auta jeden výduch nad druhým, ovládače klimatizácie na strope, ručnú brzdu v kastlíku pred spolujazdcom a štartovacia procedúra bude pozostávať z naťukania 12-miestneho kódu. Nič také sa však nedeje a po sadnutí za volant vás víta v podstate dokonale prehľadný a pomerne konzervatívny interiér.

Interiér sa mi zdá aj po dvoch rokoch Kony na trhu pomerne konzervatívny v porovnaní s exteriérom. Je však veľmi kvalitne vyhotovený, praktický a logický.
Zdroj: redakcia

Prekvapením dňa je však evolúcia multimediálneho systému, ktorého obrazovka narástla na 10,25-palca. Má krásne rozlíšenie, ktoré sa prejaví hlavne na prehľadných mapových podkladoch a vyhotovení navigácie. Zároveň vám systém dovoľuje rozdeliť obrazovku na dve časti v pomere 2:1.

S pokojným svedomím môžem povedať, že ide o najlepší multimediálny systém v triede. Grafika a logika 10,25-palcového displeja sú fantastické.
Zdroj: redakcia

Napríklad, pokiaľ chcete mať otvorenú navigáciu, no zároveň chcete vedieť, ktorá skladba vám hrá či mať prehľad o údajoch z palubného počítača. Keď máte chuť roztiahnuť mapu, či inú funkciu na celú obrazovku, stačí zasunúť lištu s dodatočnými informáciami. Každopádne, Hyundai zachováva na palubnej doske sériu fyzických tlačidiel, ktorými viete prepínať medzi hlavnými funkciami multimediálneho systému. Tým pádom ich môžete ovládať po hmate.

Mestský tvor

Hybridný systém kombinuje elektromotor s výkonom 32 kW/43,5 konskej sily a 1,6-litrový atmosférický benzínový štvorvalec s výkonom 77 kW/105 koní. Spaľovací motor beží v takzvanom Atkinsonovom cykle, ktorý je pre hybridné pohony pomerne typický.

Pod kapotu sa nachádza 1,6-litrový benzínový štvorvalec a elektromotor. Spolu produkujú výkon 141 koní, ktoré ženú do náručia 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky.
Zdroj: redakcia

Čo však nebolo typickou voľbou pri návrhu systému pohonu, bola prevodovka. Väčšina hybridných modelov využíva bezstupňový systém, ktorý spája prejav elektromotora a benzínovej jednotky do jemného, no nie príliš dynamického prejavu. Kona hybrid však využíva 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Jej prácu cítite hlavne v situáciách, kedy napríklad stúpate do kopca či prudko akcelerujete z miesta. Je však spoľahlivá a pracuje predvídavo.

Dvojspojková 6-stupňová prevodovka nie je v hybridnom aute typickým riešením. S výnimkou radenia pod záťažou, napríklad pri jazde do kopca, je jej práca prakticky dokonalá.
Zdroj: redakcia

Prejav pohonu je lineárny a po prepnutí páky do športového režimu vás dokáže celkový výkon 104 kW/141 koní vystreliť pomerne svižne až po hranicu diaľničnej rýchlosti. Tam je jeho relatívne skromný výkon už cítiť. Pokiaľ k tomu všetkému idete konštantnou diaľničnou rýchlosťou a nedobíjate baterku rekuperovaním, elektromotor vám pomáha len v malej miere. Tým pádom si budete musieť pri predbiehaní na diaľnici pozornejšie sledovať spätné zrkadlo, aby ste nejakej “stíhačke” z ľavého pruhu nevleteli do cesty.

Prácu hybridného systému si môžete pozrieť na displeji prístrojovej dosky
Zdroj: redakcia

No a keďže je atmosférický “benziňák” pri vysokých rýchlostiach pomerne dosť zaťažený, spotreba sa dokáže vyšplhať aj nad hranicu 7 litrov. Počas potuliek mestom rátajte so spotrebou od 4,7 až po 5 litrov a za jeho hranicami vás čaká príjemný údaj 5,5 litra. Pri opatrnejšej jazde ho dokonca viete zraziť smerom k piatim litrom, no to chce skutočne oddychové tempo.

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Na Kone hybrid je zároveň zaujímavé to, že v pomalých rýchlostiach prakticky nepočujete prebudenie spaľovacieho motora k životu. Odhlučnenie je teda na veľmi dobrej úrovni. Pokiaľ nad ňou rozmýšľate a väčšinu roka strávite v uliciach mesta, nemám problém vám ju odporučiť. Pokiaľ však často chodievate na dlhé cesty, porozmýšľajte nad inou motorizáciou.

Základná cena modelu – Hyundai Kona hybrid 1,6 HEV FAMILY: 23 490 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Kona hybrid 1,6 HEV STYLE: 25 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2017
Záruka: 5 rokov/bez obmedzenia km
Registračná daň: 105 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1987
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:77(105)/5700
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :147/4000
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:104(141)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,6
Spotreba - kombi [l/100 km]:3,9-4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:361
Objem nádrže [l]:38
Prevádzková hmotnosť [kg]:1376-1453
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4165
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1565
Rázvor [mm]:2600