TEST: Hyundai Genesis Coupé – ambasádor značky

290

Každá správna automobilka by mala mať vo svojej ponuke model, ktorý by bol akousi ikonou – zhmotnením všetkých najlepších vlastností, predstaviteľom toho najlepšieho, čo značka dokáže. V prípade automobilky Hyundai by sa dalo povedať, že je to práve Genesis Coupé. Minimálne na našom trhu, keďže na Slovensko sa dováža iba zlomok z toho, čo všetko Hyundai vyrába. Toto majestátne športové kupé má pod kapotou 3,8-litrový vidlicový šesťvalec, ktorý je po modernizácii vyladený na 255 kW (347 k). V rámci faceliftu sa markantne zmenila aj predná časť, ktorá je ponovom oveľa dravšia. Genesis Coupé je teda krajší, no pomohlo vyhladenie vrások aj jazdným vlastnostiam?

Lízanie zmrzliny cez sklo
Okrem novej prednej časti, vyšperkovaného interiéru a posilneného motora je najväčšou technickou novinkou osemstupňová automatická prevodovka, ktorá nahradila doteraz používaný šesťstupňový automat. Bohužiaľ, nemôžeme povedať, že by bola oveľa lepšia. Má skrátka príliš veľa prevodov a nikdy nevie, akú rýchlosť má zaradiť. Reakcie na zošliapnutie plynového pedálu tak bývajú občas schizofrenické. Azda najväčším prínosom je nižšia spotreba paliva. V meste sa pohybovala okolo 12 l/100 km, pričom so starou prevodovkou to bolo približne o liter viac. O čosi viac sa dá ušetriť mimo mesta. Model pred faceliftom jazdil približne za 10 litrov, modernizovaná verzia sa dokáže zmestiť do 8,5 l/100 km. Vďaka ôsmim prevodovým stupňom spotreba benzínu ani na diaľnici výrazne nepresahuje túto hranicu. Pri rýchlosti 130 km/h totiž otáčkomer ukazuje necelých 2 500 ot./min.
Čo je však najhoršie, automatická prevodovka do značnej miery kazí úžasnú zábavu za volantom, ktorú je schopné toto auto bezpochyby vodičovi sprostredkovať, keby bolo vybavené manuálnou prevodovkou. Veď si to rozoberme na drobné – silný motor vpredu, pohon zadných kolies a samosvorný diferenciál. To všetko tam je. Ešte aj rázvor kolies je dosť dlhý (v skutočnosti je Genesis o dosť väčší ako vyzerá na fotkách), takže auto je v šmyku veľmi ľahko ovládateľné. Hyundai Genesis Coupé má skrátka všetky predpoklady na to, aby bol dokonalou „driftmašinou“. Jediným slabým ohnivkom reťaze je prevodovka. Ak totiž chcete hodiť auto do šmyku, potrebujete okamžitú odozvu motora na plynový pedál, čo je s automatom nemožné. Musíte si teda navoliť manuálny režim prevodovky, hodiť si tam dvojku alebo trojku a dúfať, že hydromenič prevodovky pochopí váš zámer a bude spolupracovať.
Resumé
Rád by som povedal, že Hyundaiu Genesis Coupé chýba k dokonalosti iba manuálna prevodovka, ale nie je to tak. Riadenie je príliš tuhé. Iste, je to auto pre drsných chlapov, ale pri rýchlych autách ide aj o presnosť riadenia a vodič nemôže proste zápasiť s volantom. Podvozok je dosť tvrdý. Áno, taktiež typická vlastnosť športových áut. Len v Hyundai to všetko tak trochu zveličili, aby auto pôsobilo „ozajstným“ športovým dojmom. Zbytočne. Problémom ale môžu byť aj 19-palcové kolesá, ktoré nie sú práve najvhodnejšie na slovenské cesty. Tie sú však dodávané sériovo. Do 18-palcových by sa totiž nevošli kotúče výkonných bŕzd. Každopádne, nemôžeme byť na Genesis Coupé až takí prísni. Veď stojí len niečo vyše 30 000 €. Jeho najbližším konkurentom je pritom Nissan 370 Z, ktorý je zhruba o 10 000 € drahší. Novými konkurentmi v tejto cenovej relácii sú dvojičky Subaru BRZ a Toyota GT 86. Tieto autá sú oveľa vyváženejšie ako Genesis Coupé a ich jazdné vlastnosti sú vo všetkých smeroch lepšie. Chýba im však výkon. Sila a zvuk 3,8-litrového šesťvalca pod kapotou Genesisu sú skrátka ohromujúce. A za tie peniaze je to celkom dobrá ponuka.
Pokiaľ vám ide iba o dizajn a imidž, táto disciplína ostáva bez výhrad. Raz sa nám dokonca podarilo pristihnúť sympatickú slečnu, ako sa pri „našom“ odparkovanom Genesise fotí. Ak teda túžite po aute, ktoré by pútalo pozornosť a nestálo by pritom „majland“, Genesis Coupé bude správnou voľbou. Musíte sa ale poponáhľať. Šíria sa totiž zvesti, že výroba tohto modelu bude predčasne ukončená. Už čoskoro.

Základná cena modelu – Hyundai Genesis Coupé 2.0 TCI: 31 490 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6: 33 490 €
Registračná daň na testované auto: 2 997€

Motor
Typ motora:
vidlicový, zážihový
Valce / ventily:
6/24
Zdvihový objem (cm3):
3778
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
255 / 6400
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
400 / 5300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
260
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
5,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
15,5 / 7,8 / 10,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
332
Objem nádrže (l):
65
Prevádzková hmotnosť:
1646-1697
Rozmer pneumatík:
225/40 R19, 245/40 R19
Dĺžka (mm):
4630
Šírka (mm):
1865
Výška (mm):
1385
Rázvor (mm):
2820

Verili by ste, že toto je Hyundai? Áno, tento atletický krásavec je naozaj Hyundai, konkrétne model Genesis Coupé. Jeho úlohou je okoreniť portfólio tejto juhokórejskej automobily, no v prvom rade prinášať radosť z jazdy.