TEST: Ford Focus ST – len do pevných rúk

189

Nový Ford Focus ST nie je nič pre „bábovky“. Jeho 250-koňový motor vám poriadne zrýchli tep a riadenie ostré ako britva vás zamestná na plný úväzok. Pozeráme sa na najlepší hot-hatch všetkých čias?

Ostré Fordy majú mimoriadne bohatú históriu. Okrem čistokrvného Capri tu vždy boli vyladené verzie štandardných áut. Escorty, Sierry, športové verzie týchto rodinných áut boli snom každého mladého vodiča. Novodobú históriu rýchlych Fordov naštartovala prvé generácia Focusu, keď sa objavila ikonická verzia RS. V prípade druhej generácie prišla na scénu päťvalcová verzia ST, ktorá bola taktiež skvelá. Nehovoriac o extrémnej verzii RS, ktorá dorazila neskôr a stala sa najvýkonnejšou predokolkou všetkých čias. To všetko je však minulosť. Dnes je v predaji tretia generácia Fordu Focus a hájiť česť rodu Focus už dorazila aj ostrá verzia ST. Ako si nový hrdina poradí v boji so stále silnejšou konkurenciou?

Zmiešané pocity

Focus ST je auto plné protikladov a rozporuplných riešení. V rámci šetrenia nákladov už nebude k dispozícii trojdverová karoséria. Vraj sa málo predávala a Fordu to malé percento trojdverových modelov nestálo za vývoj v prípade tretej generácie modelu. Bohužiaľ, doplatila na to aj ostrá verzia ST, v prípade ktorej bol pomer troj a päťdverových modelov určite trochu iný ako v prípade štandardného Focusu. Na druhej strane, Ford je jedným z mála výrobcov, ktorý ponúkajú športovú verziu svojho modelu aj s karosériou kombi. Vo Forde sa teda rozhodli, že ak sú nútení vyjsť v ústrety praktickosti, tak poriadne.
Tomu zodpovedá aj naladenie podvozku. Už na geometrii kolies je na prvý pohľad vidieť, že toto auto musí sedieť na ceste ako priklincované. Je to tak. Zdanie v tomto prípade neklame, čo môžeme potvrdiť. Priľnavosť k vozovke je úžasná, náklony minimálne. Prekvapil ma však komfort pruženia. Za zladenie stability v zákrutách s komfortom na nerovnostiach patrí konštruktérom, ktorí mali na starosti podvozok, veľká pochvala. O takomto niečom sa môže majiteľom Renaultu Mégane R.S. iba snívať.
Problémom je však extrémne priame riadenie. Od stredovej polohy po doraz to nie je ani jedna celá otáčka volantu. S tak strmým prevodom riadenia sme sa ešte nestretli. Áno, na kvalitných cestách je toto riadenie fenomenálne. Kvalitný asfalt robí z jazdy na Focuse ST neuveriteľným šoférskym zážitkom. Choďte sa však v tomto aute previezť po Bratislave. Na našich cestách to auto ani nevie ísť rovno. Neprestajne ťahá za volant a snaží sa zmeniť smer, čiže ak chcete ísť rovno, musíte s ním neustále bojovať.

O jedného menej

Emisné normy sú neúprosné a čoraz prísnejšie. Zatiaľ čo predošlý Ford Focus ST mal pod kapotou 2,5-litrový turbodúchadlom prepĺňaný päťvalec s výkonom 165 kW (225 k), motor nového Focusu ST je trochu okresaný. Chýba mu jeden valec a je o pol litra menší. Dvojlitrový turbodúchadlom prepĺňaný motor 2.0 EcoBoost však produkuje slušných 184 kW (250 k). Nový motor je nie len výkonnejší ale aj úspornejší. V meste sme s ním dokázali jazdiť za 9,5 litra benzínu na 100 km. Mimo neho postačí novému Focusu ST aj 7 l/100 km. Na diaľnici, kedy sa pri rýchlosti 130 km/h ručička otáčkomera takmer dotýka hodnoty 3 000 ot./min., potrebuje Focus ST na prejdenie 100 km 8 litrov naturalu.
Bohužiaľ, tým, že Focus ST prišiel o jeden valec, stratil svoj charakteristický zvukový prejav. Aj s tým však vo Forde rátali. Vyvinuli takzvaný „sympozér“, ktorý prenáša zvuk z nasávacieho traktu motora priamo do kabíny. Nevediac o tom, tak ten zvuk Focusu ST je fakt celkom dobrý. Keď to ale človek vie a na zvuk motora sa sústredí, zistí, že nepočuje motor ani výfuk, ale nejaký rezonátor.

Resumé

Zatiaľ nie je isté, či Ford príde na trh aj s extrémnejšou verziou Focusu – RS, no podľa vyladenia Focusu ST by sa to dalo predpokladať. Nový Focus ST je veľmi rýchle auto, no nie je až tak extrémne športové ako napríklad Renault Mégane R.S. alebo Opel Astra OPC. Focus ST je praktickejší a komfortnejší, vďaka čomu sa by sa s ním za ideálnych podmienok žilo oveľa ľahšie. Jeho geniálne riadenie však nie je stavané na naše cesty, čo je veľká škoda, pretože jeho cena na slovenskom trhu je celkom zaujímavá.

Základná cena modelu – Ford Focus 1.0 EcoBoost (74 kW) Trend X: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus ST: 27 400 €
Registračná daň na testované auto: 1 697€

Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1999
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
184 / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
360 / 2000-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
248
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
6,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
9,9 / 5,6 / 7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
316 / 1101
Objem nádrže (l):
55
Pohotovostná hmotnosť:
1287
Rozmer pneumatík:
235/40 R18
Dĺžka (mm):
4362
Šírka (mm):
1858
Výška (mm):
1484
Rázvor (mm):
2648