TEST: Ford Fiesta ST vs. Peugeot 208 GTi – kráska a zviera

V rámci porovnávacieho testu sme proti sebe postavili dva najnovšie kompaktné hot-hatche, ktorých technické parametre sú si veľmi podobné. Prax však ukázala, že dva malé rýchle hatchbacky asi ani nemôžu byť rozdielnejšie.

1734
" "

Ponuka ostro ladených kompaktných hatchbackov sa nedávno rozšírila aj o novú generáciu Renaultu Clio R.S. Ten sa však oproti svojmu geniálnemu predchodcovi zmenil na nepoznanie. Dodáva sa už iba s dvojspojkovou prevodovkou, čo ho automaticky radí k ostrým hatchbackom koncernu Volkswagen – Seat Ibiza Cupra, Volkswagen Polo GTI a Škoda Fabia RS. Do konzervatívnej časti tohto segmentu však pribudli dve novinky a my sme zisťovali, ktorá z nich je lepšia.

Obidve autá majú na dĺžku necelé štyri metre a iba jeden pár dverí. Vážia okolo 1 200 kg a pod kapotou majú 1,6-litrový turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec. Na stovku sa rozbehnú do siedmich sekúnd a rýchlosť 220 km/h pre ne nepredstavuje žiaden problém. Ktoré je ale lepšie?

Rozdielny pohľad na vec

Ako prvého si na mušku vezmeme Peugeota. S modelom 208 GTi francúzska automobilka prerušila dvojgeneračnú líniu najvýkonnejších modelov s označením RC a vrátila sa k označeniu GTi, ktoré bolo v tomto segmente naposledy použité pri legendárnom Peugeote 205 GTi. Práve na toto auto sa novinka snaží nadväzovať viacerými detailmi. Skrátka, treba uznať, že rýchla „dvesto-osmička“ sa Peugeotu vydarila. Je to pekné moderné auto s odkazmi na slávnu minulosť.
Pekná je ale aj Fiesta ST. O rozdielnom charaktere oboch áut však dokáže viac našepkať interiér. Peugeot vo vnútri pripomína skôr luxusné GT ako hot-hatch. Áno, nájdete tam množstvo zaujímavých športových detailov, no nechýbajú ani drahé a kvalitné materiály. Palubná doska je čalúnená čiernou kožou s červeným prešívaním. Samozrejmosťou sú hliníkové pedále a poteší aj červená ryska na kožou čalúnenom volante znázorňujúca stredovú polohu.
Interiér Fiesty ST pôsobí oproti Peugeotu trochu chudobnejšie. Použité plasty nie sú tak kvalitné a napríklad lakťová opierka dokáže človeka naozaj rozčúliť. Jej otvárací mechanizmus spočíva v princípe ohýbania plastu a tomu zodpovedá aj funkčnosť. V noci však príjemne dotvára športovú atmosféru ambientné osvetlenie interiéru (podsvietený je napríklad aj výklenok nad skrinkou pred spolujazdcom).
Interiér Peugeotu je teda príjemnejší a luxusnejší, ale Fiesta ST boduje posedom. Mal som pocit, že vo Fieste sa sedí nižšie ako v Peugeote. Možno aj kvôli prístrojovému panelu umiestnenému nad volantom v prípade Peugeotu. Fiesta má rovnaké sedadlá značky Recaro, aké nájdete aj vo Focuse ST. Bočné vedenie majú výborné, no nútia človeka držať hlavu v miernom predklone.
Čo sa týka priestrannosti, obidve autá sú na tom úplne rovnako. Nie sú síce veľké, no štyria priemerne vysokí dospelí ľudia sa v nich odvezú. Aj dozadu sa bez problémov zmestí osoba s výškou 180 cm. Miesta nazvyš tam síce nebude mať veľa, no nebude sa musieť tlačiť. Predsa len sú to športové verzie síce malých ale rodinných áut.

Výkon je relatívny

Papierovo má Peugeot navrch. Jeho motor produkuje 147 kW (200 k), zatiaľ čo Fordu musí stačiť 134 kW (182 k). Áno, pri zrýchlení na stovku Fiesta ST stráca desatinu sekundy (6,8 vs. 6,9) a v maximálnej rýchlosti je rozdiel 10 km/h (220 vs. 230). V praxi sú však tieto rozdiely zanedbateľné. Robili sme niekoľko porovnaní pružného zrýchlenia. Autá zrýchľovali konštantne takmer neustále vedľa seba. Zrejme aj ich šesťstupňové manuálne prevodovky majú veľmi podobné prevodové pomery. Minimálne čo sa týka šestky, pretože na diaľnici točia obidve autá pri rýchlosti 130 km/h zhodne 3 000 ot./min. Peugeotu vtedy z nádrže ubúda 7,5 litra benzínu každých 100 km, pričom Fieste stačí 7,2 litra. Ford je úspornejší aj v meste. Pri troche snahy sa dá spotreba stlačiť pod 8 litrov. S Peugeotom sme jazdili za 8,5 l/100 km. Mimo mesta „GTi-čko“ nevie jazdiť za menej ako šesť litrov. Ak sa nikam neponáhľate, Fieste ST mimo mesta postačí aj 5,3 litrov naturalu na 100 km.

Tichý zabijak

Ak by sme si zobrali iba Fiestu ST samotnú, je to skvelé malé športové auto. Vyzerá drsne ako zvonku tak aj zvnútra a je naozaj rýchla. Peugeot 208 GTi má síce vyšší výkon a zvonku vyzerá tiež dosť športovo, no jeho interiér je taký komfortnejší. A nie len ten. Jazda na Peugeote je celkovo pokojnejšia a nezainteresovaný človek v podstate ani netuší, čoho je to auto schopné. Motor je síce tichší, no napriek všetkému je aj Peugeot sakramentsky rýchly.

Zniesla by aj viac

Na Fieste ST nás očaril najmä jej podvozok. Áno, na bratislavských cestách to nie je práve najideálnejšie, no celkom sa to dá vydržať aj v „mestskej džungli“. O to sladšia je potom odmena, keď sa s Fiestou vyberiete niekam za mesto. Jej podvozok je pevný a krásne čitateľný. Presne viete, čo si môžete dovoliť. Pokiaľ v zákrute prudko uberiete, nebodaj pribrzdíte, zadok letí bokom. Proste starý dobrý hot-hatch, ako má byť. Niet však čoho sa báť. Pretáčavý šmyk je krásne čitateľný. Stačí jemná kontra na jeho zrovnanie a potom už len plyn na výjazde zo zákruty, aby vás predné kolesá vytiahli von. Nečakal som, že ešte aj dnes môže byť nejaká predokolka takto zábavná.

Verdikt

Ťažko povedať, či je lepší Peugeot alebo Ford. Každopádne, je skvelé, že tie autá sú tak odlišné, pretože každý si môže vybrať presne to, po čom túži. Každý, kto si kupuje hot-hatch, chce malé no rýchle auto. To je jasné. Obidve autá sú dostatočne rýchle, no každé z nich má svoju unikátnu príchuť. Ak chcete rýchlosť, no súčasne aj komfort a luxus, voľte určite Peugeot. Má kvalitnejší interiér, pohodlnejšie vyladený podvozok a je tichší. Myslím si však, že pravý hotch-hatch by mal mať trochu inú charakteristiku. Asi ako Fiesta ST. To auto je nefalšovaný športiak v kompaktnom balení. Posed za volantom je geniálny, riadenie úžasne priame a citlivé. Radenie je presné a jeho dráhy sú krátke.
Najlepší je ale zvuk motora. Je jednoducho perfektný. Tak dravý a tak podmanivý, že potom, ako zatlačíte na plyn, sa iba neveriacky usmejete a z úst vám vyletí ostrá nadávka. Ťažké je ovládnuť sa a nevytočiť motor až do otáčok maximálneho výkonu, keďže sa to deje tak ľahko a spontánne. Preradíte na vyšší stupeň, otáčky klesnú akurát do toho najlepšieho pásma a zábava opäť pokračuje. Jazda na novej Fieste ST je skrátka vysoko návyková.
FORD FIESTA ST
Základná cena modelu
– Ford Fiesta 1.25 Duratec Trend X: 9 599 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Fiesta ST: 20 990 €
Registračná daň na testované auto: 787 €
PEUGEOT 208 GTi
Základná cena modelu
– Peugeot 208 1.0 VTi Access: 8 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 208 GTi: 20 950 €
Registračná daň na testované auto: 957 €
 TECHNICKÉ ÚDAJE:
Ford Fiesta ST
Peugeot 208 GTi
Motor
Typ motora:
zážihový, radový
zážihový, radový
Valce / ventily:
4 / 16
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1596
1598
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
134 / 5700
147 / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
240 / 1600-5000
275 / 1700
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
220
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
6,9
6,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
7,9 / 4,8 / 5,9
8,2 / 4,7 / 5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
281/985
285 / 1076
Objem nádrže (l):
42
50
Pohotovostná hmotnosť:
1196
1265
Rozmer pneumatík:
205/40 R17
205/45 R17
Dĺžka (mm):
3975
3962
Šírka (mm):
1709
1829
Výška (mm):
1495
1460
Rázvor (mm):
2489
2538