TEST: Dacia Sandero Stepway CVT⎜Férová hra

2920
Zdroj: František Pisarovič

Dacia sa mení nenormálne rýchlo. Z automobilky, ktorú pri jej formálnom comebacku s modelom Logan mnohí podceňovali (a niekedy aj oprávnene), sa stal celkom bežný hráč na trhu, s ktorým musia počítať aj drahší konkurenti. Sandero v plnke to len potvrdzuje.

Za tých pár rokov sa nezmenila len Dacia, zmenila sa aj pozícia Sandera v rámci modelovej palety. Zatiaľ čo vstupnou bránou do sveta slovenského motorizmu bol v minulej generácii Logan Access, teraz jeho úlohu prevzalo Sandero v rovnakom výbavovom stupni, ktorý začína na dumpingových 8 900 eurách.

Sandero Stepway síce môže byť lacné, no rozhodne tak nepôsobí
Zdroj: František Pisarovič

Základ aj strop

Pri testovanom aute sa však nachádzame na úplne inej strane výbavovej škály. Sandero Stepway je dokonca v očiach Dacie taká špeciálna snehová vločka, že má aj vlastný cenník, čím sa odlišuje od svojich “neoplastovaných” súrodencov. Zaujímavosťou je, že teraz je Sandero Stepway možné mať aj v nižšej výbave Essential, ktorá neobsahuje ani displej infotainmentu. Ak túžite po takomto Sandere, pripravte si 11 600 eur za nepriamo vstrekový motor TCe 90.

Úprimne, toto auto má na háku, čo si o ňom myslíte. Skrátka robí svoju robotu a robí ju dobre.
Zdroj: František Pisarovič

Sandero Stepway ale v novej generácii prinieslo aj niečo, čo by od neho veľa ľudí nečakalo: Inovácie. Myslím tým použitie skutočnej automatickej prevodovky – nie tragicky pomalého robotizovaného manuálu ako v prípade druhej generácie.

Prevedenie Stepway robí zo Sandera príslušníka crossoverov. Alebo také niečo.
Zdroj: František Pisarovič

Väčší Duster, o ktorom píšeme na strane 12, síce dostal do vienka dvojspojkovú prevodovku EDC, no menšie Sandero sa spolieha na menší motor, ku ktorému Renault priradil “bezstupňové” CVT. Od manuálneho Sandera je drahšie o plnotučných 1 100 eur, zároveň je však za 14 100 eur stále jednou z najlacnejších ciest k sladkému ničnerobeniu za volantom.

Vďaka platforme CMF-B má teraz Sandero veľmi elegantné proporcie
Zdroj: František Pisarovič

Fešák

Vnútri ani zvonka na to však vôbec nevyzerá. Exteriér zaujme efektným oplastovaním a super praktickým integrovaným strešným nosičom, vďaka LED technológii je ale o triedu hodnotnejšie aj vypracovanie svetlometov. Autu pomáhajú tiež vyvážené proporcie a robustný dizajn – vyzerá robustne, no nie prehnane.

Tu je dôkaz, že sa naň dá pozerať aj zozadu
Zdroj: František Pisarovič

Na podobnú strunu sa snaží zahrať aj interiér, ktorý tvoria predovšetkým lacnejšie a ľahko udržiavateľné plasty. Selekcia materiálov je však urobená veľmi dobre, takže to na celej palubnej doske nie je vôbec vidieť – obzvlášť vo výbave Comfort, ktorá ju má obšitú textíliou s podarenou textúrou. Vydarené je aj tvarovanie palubnej dosky, ktoré je moderné, jednoduché a pravdepodobne zostarne veľmi pomaly.

A tu je dôkaz, že sa naň dá pozerať aj zvnútra
Zdroj: František Pisarovič

Keďže Sandero teraz vychádza z koncernovej platformy CMF-B, na ktorej je postavený aj sesterský Renault Clio, o niečo sa zväčšil aj priestor pre pasažierov na zadných sedadlách Sandera. Stále to nie je najviac v triede, za seba som si ale ako priemerný Európan sadol prakticky bez kompromisu, no veľa ďalšieho priestoru na kolená mi už nezostalo. Batožinový priestor ponúka dôstojných 410 litrov objemu.

Škoda, že Sandero nedostalo lakťovú opierku upevnenú v stredovom tuneli po vzore faceliftovaného Dusteru
Zdroj: František Pisarovič

Nič nepokazíte

Posledné Sandero, ktoré ašpirovalo na použitie automatickej prevodovky, si z koncernového kútika ukradlo neveľmi podarený robotizovaný manuál. Tentoraz spolieha na variátorovú techniku, ktorá by v teórii mala byť podobne robustná ako nepriamo vstrekový litrový trojvalec TCe 90 s výkonom 67 kilowattov a medzichladičom typu vzduch-vzduch.

Oproti zlepšeniu vo vnímanej kvalite palubnej dosky je však sťažnosť na opierku lakťa len taký teplý vzduch
Zdroj: František Pisarovič

CVT prevodovka je pre motor s takým výbušným priebehom krútiaceho momentu, aký má motor TCe 90, veľmi dobrým kompromisom. Jednotku dokáže držať v efektívnych otáčkach, čo je pre jej charakter kľúčové, tento systém zároveň garantuje plynulosť v momentoch, keď automat oceníte najviac – pri posúvaní sa v meste.

Keď už sme pri teplom vzduchu, Sandero ho vyrába z toho studeného pomocou trojvalcového agregátu TCe s 90 koňmi
Zdroj: František Pisarovič

Variátor však Sanderu určite nepomáha v rámci spotreby, ktorá sa bude v bežnom svete pohybovať od šiestich litrov paliva na stovku vyššie, náš kombinovaný priemer sa zastavil na 6,8 litroch. A to je rovnako fér ako zvyšok tohto stroja.

Základná cena modelu – Dacia Sandero Stepway Essential TCe 90: 11 850 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT: 14 350 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Euro NCAP: 2* (2021)
Registračná daň: 33 €

Technické údaje1,0 Tce
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:67 (91) / 4500 - 5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:142 / 1750 - 4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:163
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:14,2
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,6–5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:328
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1197 - 1234
Rozmer pneumatík:205 / 60 R16
Dĺžka [mm]:4099
Šírka [mm]:1848
Výška [mm]:1 535
Rázvor [mm]:2604