TEST: Dacia Sandero | Zabudnite na predsudky

4442
Zdroj: David Dejvo Schun

Nové Sandero je kus príjemného auta, ktoré búra mýty o značke. Najviac prekvapilo priemernou spotrebou.

Aj vy máte o Dacii predsudky? Nie ste jediní. Rumunská automobilka sa už dlho pasuje s jedným problémom, ten však nemá nič spoločné so samotnými autami. Bojuje s predsudkami. Kto si kúpi Daciu, automaticky dostane nálepku. Ak sa však zbavíte unáhlených záverov, nakoniec budete príjemne prekvapení. Minimálne my sme boli.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V novej generácii prichádza Sandero ako plnohodnotný európsky hatchback, ktorý nemá problém zaujať pohľadom. Najväčšou dominantou sú predné svetlomety s LED pásom, ktoré dokonale zapadajú do dizajnu prednej masky. Nádherné je aj zozadu a nechýbajú ani také detaily, ako napríklad nápis DACIA v svetlometoch či ich precízne krojené segmenty.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Po nastúpení dovnútra sa dvere zabuchli trochu neohrabane, no nie nepríjemne. Je však vidno, že dôraz na „akustický podpis“ tohto druhu sa inžinieri nesústredili. Jednoduchý interiér však vôbec nie je sparťanský. Osempalcový displej multimédií zapadá do dizajnu úplne dokonalo. Ponúka možnosť Apple CarPlay a aj Android Auto, rovnako ako prehrávanie prostredníctvom Bluetooth či z USB kľúča.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

O zábavu teda je postarané, ďalším aspektom je komfort. Sedadlá s látkovým poťahom sú príjemné aj na dlhšie cesty a bod k dobru má aj za síce netradičnú, no prítomnú lakťovú opierku.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vodič pred sebou nájde klasický prístrojový panel s ručičkami, ktorý je veľmi prehľadný a jednoduchý. Jediným mínusom je chýbajúci ukazovateľ teploty motora.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Priestor je to, v čom je toto auto naozaj silné. Pasažieri vzadu dostanú celkom príjemnú porciu priestoru, i keď na dlhé trasy to pre vysokých nie je. Ak Sanderu odpustíte zvýšenú nakladaciu hranu, budete si užívať 328-litrový kufor a pod jeho dnom rezervné koleso. Presne tak! Žiadny set na opravu, rezervné koleso! To je dnes ako dostať adaptér na nabíjanie k novému smartfónu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Najväčší rešpekt sme mali pred samotným naštartovaním. Motor SCe 65 má totiž iba tri valce, 49 kilowattov (65 koní) a päťstupňovú manuálnu prevodovku. Nemá ani prepĺňanie, a to znamená hneď dve veci. Prvá, ak uvidíte Sandero predbiehať, bude to vždy na hranici zdravého rozumu. Druhá, toto auto znesie bezcitnú nakladačku! Otáčky môžete vytáčať nad hranicu 2000 za minútu bez toho, aby si začalo sťažovať. Vlastne, to je jeho prirodzené prostredie. Inak poctivo šliape až do zóny 6000 a viac. A to všetko s dokonalou spotrebou.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V rámci nášho testu sme nové Sandero zobrali na výlet, ktorý mal otestovať jeho odolnosť. Z Bratislavy sme putovali po diaľnici a cez kopce až na Liptov a späť. Už na začiatku nás upútalo, že to auto „sakra málo žerie.“ Cestou naprieč kopcami si jazda na Sandere vyžadovala trochu bezcitnosti a dupania na plynový pedál, aby sme nestratili hybnosť.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Zrýchlenie na 110 km/h na diaľnici tiež trvalo dlhšie ako pri autách, na ktoré sme zvyknutí. Ale spotreba, tá nás prekvapila neskutočne. Zvládli sme 160 kilometrov cez mesto, výlet po diaľnici (110 km/h) na Liptov a to celé naspäť s priemernou spotrebou 4,8 l/100 km. Pri odovzdávaní auta naspäť do Dacie ukazoval počítač 873 prejdených kilometrov a ďalších 150 nám ešte dával k dobru. Bez tankovania! Toto hádam ani nie je z dnešného sveta…

Dacia Sandero už dávno nie je autom len pre robotníkov alebo taxikárov. Je jasnou voľbou rozumu a mieri aj na zákazníka, ktorému základ nestačí. Neponúka prakticky žiadnu dávku luxusu, no nájdete v ňom všetko, čo skutočne potrebujete.

Základná cena modelu – Dacia Sandero Access SCe 65: 8 900 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Sandero Comfort SCe 65: 10 650 €
Euro NCAP: 2* (2021)
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
MotorSCe 65
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)]:49 (65)
Najvyšší krút. moment [Nm]:95
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:158
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:16,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,1 / 4,3 / 5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:328
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1089
Dĺžka [mm]:4088
Šírka [mm]:1848
Výška [mm]:1499
Rázvor [mm]:2604