TEST Dacia Jogger LPG: Začína, kde iní končia

2561
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dacia Jogger je novým modelom, do ktorého značka vkladá obrovské nádeje. A celkom oprávnene. Vchádza totiž do segmentu pre racionálnych ľudí, odkiaľ sa mnohé iné značky poberajú.

Keď Dacia predstavila Jogger, spravila tým minimálne medzi fanúšikmi automobilov malý ošiaľ. Kto by to bol povedal, že v období, keď segment MPV hraničí s vyhynutím, niekto predstaví úplne nový model práve z tejto kategórie. A vyzerá to tak, že Dacia spravila dobre. Zrovna jej zákazníci sú totiž tými, ktorí dokážu práve MPV oceniť.

MPV alebo SUV?

Tak teda je to MPV alebo skôr SUV? Alebo crossover? Pri Joggeri sme dostali dilemu. V prospech MPV jasne hovorí pretiahnutý reliéf auta a obrovský batožinový priestor. V prospech SUV zasa jeho obrovská 20-centimetrová svetlá výška a výrazné oplastovanie karosérie. Avšak chýba pohon všetkých kolies. Čiže pravda je niekde medzi tým.

Nevyvolávajú vo vás tie svetlá spomienky na úplne iné auto? Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Rozumné riešenie

Dacia je značkou rozumných a vôbec sa netají tým, že za účelom zníženia nákladov je schopná zájsť naozaj ďaleko. Ale to len preto, aby aj svojim zákazníkom ponúkla čo najnižšiu cenu. Platformu zdieľa s modelmi Logan aj Sandero. A ak sa pozriete na prednú masku Sandera Stepway, rozdiel by ste v podstate nespoznali.

Dacia je taká prešpekulovaná, že pri pohľade spredu jej modely rozoznáte len ťažko Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Platforma CMF-B LS však nezostala nezmenená. Práve naopak, konštruktéri ju natiahli o neuveriteľných takmer 30 centimetrov na približne 2,9 metra. O tomto rázvore nemôže snívať ani Duster, ani Logan MCV a aj Lodgy ho má menší. Dá sa povedať, že Jogger je v tomto rozmere na vrchole značky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Rozumným riešením sú aj strešné lišty, ktoré je možné za pomoci náradia umiestniť naprieč strechou. Na ne potom môžete pripevniť náklad alebo strešný box. Ale toto už z Dacie poznáte.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

708/5

Nový Jogger ponúka možnosť siedmich sedadiel. Ak si ju zvolíte, tretí rad bude vytŕčať aj v sklopenom stave. Podlaha kufra je členitá aj v päťmiestnej verzii, avšak ponúka úžasných 708 litrov batožinového priestoru s možnosťou vyklopenia druhého radu sedadiel. Ten vám priestor zväčší na približne 1 800 litrov. Druhý rad je možné z auta aj vybrať, avšak na toto riešenie potrebujete náradie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Komfort nájdete na všetkých piatich sedadlách aj v prípade, ak ste vyšším dospelým. S mojou výškou 1,9 metra som aj sám za sebou sedel bez problémov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Známy interiér

Ak ste sedeli v novom Logane alebo Sandere, aj interiér vám bude “znieť” akosi povedome. Jogger ponúka rovnaké rozloženie ovládania, na danú cenovú kategóriu celkom vkusné multimédiá a dokonca je za príplatok prítomný i BEZDRÔTOVÝ Apple Carplay. A slovíčko “bezdrôtový” som zvýraznil naschvál. Lebo ak túto funkciu ponúka Dacia, automobilky, ktoré ju neponúkajú, by si mali vážne vstúpiť do svedomia.

Krásny vo svojej jednoduchosti Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Cenová politika Dacie je jednoduchá. Za každý prvok luxusu si musíte zaplatiť. Vedeli ste, že v základnej výbave dostanete namiesto multimediálneho displeja iba rozhranie do telefónu? A za klimatizáciu, hoci aj manuálnu, si musíte priplatiť. Ale začína na sume 14 550 eur… A z tejto ceny musí padnúť sánka naozaj každému.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

1300 kilometrov na nádrž(e)

Je celkom zaujímavé, že najlacnejšia motorizácia v cenníku už ponúka prestavbu na pohon LPG aj s dodatočnou nádržou. O pohon sa stará jednolitrový trojvalec s nepriamym vstrekovaním. Nádrž na benzín má 50 litrov a na LPG zasa 40 litrov. Inými slovami, ak by ste išli úplne na nulu, 1000-kilometrový nájazd by ste mali pokoriť bez najmenších problémov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Z hľadiska dynamiky patrí Jogger skôr k pokojnejším autám. Trojvalec poskytuje iba 100 koní, čo je na auto týchto rozmerov relatívne málo. Avšak prevádzková hmotnosť Joggera je iba približne 1,3 tony, čo je vzhľadom na jeho veľkosť úžasné číslo. Navyše ak sa rozhodnete poriadne prikúriť pod kotlom a hnať motor do vyšších otáčok, vôbec sa nebudete nudiť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Prejazdy zákrutami zvláda Jogger veľmi obstojne. Podvozkovo je skôr komfortnejší, no vzhľadom na jeho naladenie je prejazdnosť aj vo vyšších rýchlostiach až prekvapivá. Viackrát sa nám stalo, že v momente, keď náklony karosérie naznačovali, že by auto malo čoskoro stratiť priľnavosť, sa pocitovo ešte viac “zakuslo” do vozovky a viedlo nás zákrutou úplne bez zaváhania.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Je lacné

Každá minca má dve strany a rovnako aj tento argument. Povedzme si na rovinu, uvedením auta pre siedmich s cenovkou pod 20-tisíc spravila Dacia doslova škandál, a to v pozitívnom slova zmysle. Čiže hodnota za peniaze je bezkonkurenčná. Svojím spracovaním, použitými materiálmi a technickými riešeniami však nikdy nebudete mať pocit ako v luxusnom aute. No ak sa pozeráte na Joggera cez optiku jeho cenovky, lepšie auto nájdete málokde.