Toto nie je obyčajný SEAT Ateca. Vlastne to nie je ani neobyčajný SEAT Ateca. Je to totiž CUPRA Ateca. Prvý model novej značky. Je to športové SUV a nás zaujímalo, ako funguje.

Svoje najšportovejšie modely označuje SEAT už viac ako dvadsať rokov slovom CUPRA. Zložené je z výrazov „cup” a „racing”. Všetko to začalo druhou generáciou Ibizy, pokračovalo Leonom, vrcholiacim limitovanou edíciou Cupra R, ktorá niekoľkými dizajnovými prvkami predurčila práve celú novú značku CUPRA. Napríklad medenou farbou opakujúcou sa v exteriéri aj v interiéri.

Nezameniteľný charakter

To, že nejde o obyčajnú Atecu však spoznáte na prvý pohľad. Predný nárazník je oveľa ostrejšie tvarovaný s veľkými nasávacími otvormi, v spodnej časti naviac s nápisom CUPRA. Z boku vyniknú špecificky tvarované kolesá s presvitajúcimi veľkými brzdami Brembo a zozadu štvorica koncoviek výfuku a strešný spojler. Proste, navonok je to naozaj prísne vyzerajúci „streetfighter”, ktorý púta oči okolitých šoférov. Z interiéru mám trochu rozporuplné pocity, pretože hoci SEAT tento model prezentuje ako model inej značky, zmeny sú sotva badateľné.

Kryt airbagu na volante nesie iné logo a podklad je z „akože-karobónu”. Všetko ostatné je totožné s bežnou Atecou od SEAT-u. CUPRA Ateca je v ponuke výhradne v jednej jedinej verzii. Cenník uvádza prevedenie s dvojlitrovým preplňovaným motorom TSI s výkonom 221 kW (300 koní) a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý cez dvojspojkovú prevodovku DSG poháňa všetky štyri kolesá.

Prejav adekvátny vzhľadu

Jeho záťah je mohutný naprieč celým otáčkomerom. Je však úplne lineárny, nemá žiadnu špičku, žiadnu gradáciu výkonu, len masívne ťahá. Je to chyba? Vlastne nie je, pretože u takého auta sa asi úplne neočakáva, že bude jazdiť po závodnom okruhu, naopak pôjde o rýchly dopravný prostriedok na každý deň, s ktorým si vodič užije aj víkendovú prázdnotu na svojich obľúbených okreskách.

Bol som vážne prekvapený, ako rýchlo a pritom stabilne dokáže toto auto v reálnom svete jazdiť. Jeho vedenie je presné a na podvozok sa dá spoľahnúť. Po pár stovkách kilometrov viete, že vás podrží a neprekvapí opustením zvolenej stopy v kritickom momente. Ani v Cupra režime nie je auto uskackané. Napriek tomu, že pruženie je tvrdšie, stále dokáže nerovnosti veľmi dobre filtrovať. Adaptívny podvozok DCC so zníženou svetlou výškou o 10 mm je v tomto aute v sériovej výbave.

V režime „sport” a „cupra” dá o sebe vedieť tiež výfuk. Ten je tu konečne naladený tak, aby bolo auto počuť aj zvonku, nielen vnútri pomocou falošného hrmenia z reproduktora, ktoré sa mne osobne nikdy a v žiadnom aute nepáčilo. Tu počujete len motor a výfuk. Ten príjemne mrmle, ale dokáže aj prasknúť. A to nielen pri ostrejšej jazde pri preradení alebo podradení, ale aj pri obyčajnom vytáčaní motora na voľnobeh.

Dvojka zo správania?

To je veľmi správna otázka, najmä v prípade, keď sa zameriame na DSG. To totiž pri pokojnej jazde vôbec nefunguje zle, ale hneď ako začnete šliapať na plyn, objavia sa drobnosti, ktoré vás začnú znepokojovať. Alebo je to len mnou? Ide najmä o to, že manuálny režim radenia nie je tak úplne manuálny, ale prevodovka jednoducho radí sama. A to ako smerom dole, tak i hore. Sústredíte sa, držíte auto v zákrute pod plynom v stredných otáčkach a na výjazde šliapnete na plyn.

Čo sa stane? Auto začne zrýchľovať, ale potom si prevodovka uvedomí, že na plyn šliapete radikálne, takže podradí. Lenže na nižšom stupni je motor tesne pred červenými otáčkami, takže počas okamihu zase radí nahor. To isté, keď chcete motor žmýkať ako špongiu. Nenechá ho „štekať“ v obmedzovači, ale jednoducho preradí na vyššiu rýchlosť.

A čo spotreba?

Táto CUPRA vie jazdiť za 9, 10, ale aj za 16 litrov. Zaleží len na tom, ako ťažké a ako prudké závažie vytvárate pravou nohou na pedáli akcelerátora. Po týždni som Atecu opúšťal s celkovým výsledkom 11,8 litra na 100 kilometrov. A to som väčšinu času jazdil naozaj veľmi svižne, hoci na diaľnici som sa držal v okolí limitu. Plusom je, že 98-oktanový benzín je doporučený, ale nie vyžadovaný – minimum je 95 oktánov.

CUPRA Ateca je prvým modelom novej športovej značky. Tá sama hlása, že tu nejde o štýl a exkluzivitu, ale o športovosť. Poďme na to teda sedliackym rozumom. Rýchle toto auto rozhodne je. A to nielen po rovinke, ale aj v zákrutách. Športové? Ani nie. Aspoň nie tak, ako označujeme tie naozajstné modely automobiliek, s ktorými zvykneme hľadať ich limity na Slovakiaringu.

Otázka je, či je to však zle. A podľa mňa tiež nie je. Predsa len ide o SUV, o auto, s ktorým budete jazdiť stále – napríklad za pracovnými povinnosťami, s deťmi na krúžky alebo na chalupu, kam sa nakoniec aj vďaka sériovo dodávanému pohonu všetkých kolies dostanete aj v daždi či na snehu.

Pre koho to auto je?

Povedzme, že ste otec. Potrebujete auto, s ktorým odveziete celú rodinu aj s batožinou. Zmestíte sa do Leonu, a teda máte v merku Leon Cupra, kedže vám sa 150-koňové TSI zdá na váš jazdný štýl podvyživené. A potom je tu vaša žena. Jej sa zase 150-koňový Leon podviživený nezdá, avšak príde jej na potreby rodiny malý. A sedí sa v ňom nízko. Pre vyšší posed a pocit bezpečia preferuje SUV. Tarraco jej je veľké, Arona malá… A vtedy vyťahujete katalóg CUPRA Ateca s pocitom prvoplánového, ženou odobreného kompromisu.

Základná cena modelu – CUPRA Ateca 2,0 TSI 300 4Drive automat: 42 990 €
Záruka: 5 rokov/120 000 (servis počas záruky zadarmo)

Registračná daň: 2300 €

Technické údaje CUPRA Ateca 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:221 (300)/5300-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /2000-5200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:247
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,2
Kombinovaná spotreba (WLTP) [l/100 km]:8,5 - 8,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:485
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1615
Rozmer pneumatík:195/55 R16
Dĺžka [mm]:4376
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1611
Rázvor [mm]:2631