TEST: BMW X4M Competition | SUV Coupé s dopingom

3018

Obľúbenosť áut typu SUV napriek každoročným predpovediam stále narastá. Výrobcovia na tento trend reagujú, a to aj v podobe jeho „kríženia“ s inými typmi karosérie. Aj SUV Coupé je výsledkom takéhoto spojenia a až na malé výnimky je doménou prémiových značiek.

Záujem zákazníkov o takéto modely podnietil aj športové divízie automobiliek zaradiť SUV Coupé do svojich vývojových programov. BMW sa v prípade X4 rozhodla pre plnotučnú M verziu. Testovali sme ju navyše s výkonnostným a optickým paketom Competition.

Magnet pre oči

Nedávno faceliftovanú X4 je ľahko rozpoznať podľa nových zadných združených svetiel. Ich umiestnenie vyvoláva u mnohých rozporuplné reakcie. Podľa mňa však mohutnú zadnú časť svojím tvarom odľahčujú a dodávajú jej šmrnc. Odtrhovú hranu zakrýva jemne členitý čierny spojler. Vysoký výkon prezrádzajú dve dvojice výfukov čiernej farby zasadené do pomerne subtílneho zadného difúzora, ktorý objíma komplikovane tvarovaný zadný nárazník.

Ak X4M, tak v červenej farbe

Zboku auto zaujme svojou mohutnou stavbou. Nádherné 21-palcové disky balíka Competition odhaľujú obrovské brzdové kotúče s modro lakovanými strmeňmi. Dlhá kapota poskytuje autu športový vzhľad, lakované blatníky a prahy auta istú dávku elegancie.

21-palcové disky neprispievajú k pohodliu. Autu však nesmierne pristanú.

Spredu sa X4 hrdo hlási k rodine M. Veľké čierne „Competition“ ľadvinky a športový nárazník dodávajú autu agresívny výraz. Odvážne tvarované spätné zrkadlá by pristali nejednému superšportu. Červená farba autu pristane, pôsobí ako magnet pre oči a zaujme v meste nejedeného okoloidúceho.

Športová elegancia

Fakt, že sedíte v SUV, vám pripomenie iba pohodlnejšie nastupovanie. Vo vnútri vás pohltí športová atmosféra. Dokonalý výber materiálov a ich vypracovanie kazí možno iba ozdobný plast karbónového vzhľadu na palubnej doske a dverách. S populárnym klavírnym lakom sa našťastie narábalo opatrne a pokrýva iba málo exponovaných miest. Ťažké a hrubé dvere s množstvom tesniacich materiálov dodávajú autu na solídnosti.

Športovosť a elegancia interiéru je zladená na jednotku

Stredová konzola je natočená na vodiča a napriek svojej šírke neprekáža nohám vodiča. Poteší pekne tvarovaný volant s príjemne hrubým vencom a stredom pokrytým kožou. Osobitosťou modelu M sú červené M1 a M2 tlačidlá na vrchnej časti volantu. Slúžia na rýchly prístup ku konfigurovateľným hodnotám motora, podvozku, riadenia, pohonu všetkých štyroch kolies a stabilizácie.

Prístrojový panel je tvorený moderným displejom, v tomto prípade v podobe klasických ciferníkov. Zvláštnosťou je pevná kovová linka okolo nich a s tým súvisiaca nemožnosť zmeny typu zobrazenia. Prehľadnosť a čitateľnosť informácií je na špičkovej úrovni.

Štýl zobrazenia digitálneho kokpitu nie je možné meniť. Nevadí.

K ovládaniu infotainmentu dotykmi alebo otočným ovládačom iDrive nemožno mať žiadne výhrady. Rýchle reakcie, odozva a logické usporiadanie jednotlivých položiek patria k prednostiam multimediálneho systému.

Športové predné sedadlá z balíka Competition upútajú nielen svojím tvarom, ale aj farebným a materiálovým vypracovaním. Výborný posed zabezpečí možnosť predĺženia sedáka a zmenu tuhosti bočníc. V kombinácii s ukážkovou polohou pedálov a široko nastaviteľného volantu vyhovie každému vodičovi.

Predným sedadlám chýbala k dokonalosti iba ventilácia

Výhľad šikmo dopredu kazia síce zaujímavo tvarované, ale predsa len priširoké A stĺpiky. Priestor ako v prednej časti auta by ste ale vzadu hľadali márne. Sedáky sú pomerne krátke a miesta na nohy nie je nazvyš. Oceňujem však výborné umiestnenie kotiev IsoFix a tým jednoduchú manipuláciu s detskou sedačkou.

Charakter

Nový radový šesťvalec M Twin Power Turbo zaujme svojím hladkým chodom a chuťou sa vytáčať. Po prekročení 2500 otáčok intenzívne tlačí posádku do sedadiel až po obmedzovač za hranicou 7000. Zvuková kulisa je však pomerne nevýrazná a príliš ju nezmení ani tlačidlo akustiky výfukov na stredovom tuneli. Pri nízkych otáčkach sa dá zachytiť jemný náznak oneskorenia odozvy na stlačenie plynového pedálu. Zmena režimu radenia na vrchnej časti voliča automatu tento problém spoľahlivo odstráni.

Stredový tunel je pokrytý imitáciou karbónu

Prekvapili ma reakcie automatickej prevodovky po uvoľnení akcelerátora. Vysoké otáčky drží nezmyselne dlho, a to pravdepodobne z dôvodu očakávania ďalšieho zrýchlenia. Nezmení to ani prepnutie do iného režimu motora, ani prevodovky.

Pri jazde na bežných cestách nie sú rozdiely medzi jednotlivými režimami motora príliš zreteľné. Spolu s nastavením pohonu všetkých štyroch kolies by sa dali lepšie precítiť skôr pri jazde na okruhu. Jazdné vlastnosti X4M vám dajú zabudnúť na vyššiu svetlú výšku auta. V zákrutách sú náklony sotva pozorovateľné a auto jazdí doslovne ako po koľajach. Auto je dlho neutrálne až jemne pretáčavé, pričom cítiť jasnú preferenciu zadnej nápravy. Hľadať limity podvozku na bežných cestách je za hranicou pudu sebazáchovy. Predbiehanie je otázkou okamžiku, a preto sa budete tešiť na každé auto, ktoré dobehnete.

Tlačidlá M1 a M2 slúžia na rýchlu zmenu dynamických vlastností auta

Riadenie je extrémne presné a správne tuhé. Pre správny účinok bŕzd je nutné vyvinúť väčšiu silu na brzdový pedál. Na rýchlosť a logiku radenia 8-stupňovej M automatickej prevodovky nie je možné povedať žiadne krivé slovo.

M Power. Klenot medzi súčasnými šesťvalcami.

Je autu možné niečo zásadné vytknúť? Možno extrémne tvrdý podvozok, ktorý na nekvalitných cestách neposkytne pohodlie ani v komfortnom režime. Napriek perfektnému odhlučneniu je pri vyšších rýchlostiach počuť aerodynamický hluk od efektne tvarovaných spätných zrkadiel. Spotreba je priamo úmerná intenzite využívania výkonu motora. Dostať sa pod 10 litrov na 100 km je skoro nemožné. Ja som jazdil priemerne za 13,5.

Verdikt

Nie všetko musí dávať zmysel. Ľudia si kupujú, čo sa im páči, bez ohľadu na to, či to reálne potrebujú. SUV Coupe s výkonom superšportu? Prečo nie? BMW X4M Competition je síce nepraktické auto s tvrdým podvozkom, na druhej strane výborne vyzerá a prináša radosť z jazdy.

Základná cena modelu – BMW X4M 353 kW : 89 600 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X4M Competition 375 kW: 99 006 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 3900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:zážihový, radový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:375(510)/5 950-7 300
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600/2 600-5 950
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250 (285)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,1
Spotreba paliva Mesto/Mimo/Kombi (NEDC) [l/100 km]:13,5/9,0/10,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:525
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:2045
Rozmer pneumatík:vpredu 255/40 ZR21, vzadu 265/40 ZR21
Dĺžka [mm]:4758
Šírka [mm]:1927
Výška [mm]:1618
Rázvor [mm]:2864