TEST: BMW X1 xDrive25e | Taká je doba

2869
Zdroj: František Pisarovič

Plug-in hybridné varianty zabehnutých modelov dávajú zmysel v podstate len zriedkavo. Iba málokedy je však plug-in hybrid taký efektívny ako BMW X1 xDrive 25e. Ale stačí to?

Iksjednotka je tu s nami už od roku 2015 a 6 rokov na trhu je pre kompaktné prémiové SUV už celkom dlhý čas. S dobou sa však ísť musí a keď ide o dobu elektrifikácie, platí to takmer dvojnásobne.

Dizajnovo sa BMW X1 stále drží, no nadčasovým produktom veru nie je
Zdroj: František Pisarovič

Starý známy

BMW X1 patrí do presne toho zabehnutého crossoverového klubu, kde sa zabýval napríklad konkurenčný Mercedes-Benz GLA. Na rozdiel od neho ale BMW hrá na agresívnejší dizajn a množstvo stúpajúcich línií karosérie, ktoré v testovanom vozidle ešte podtrhoval aj M-paket a pôsobivá modrá farba Misano Blue.

Jeho svetlomety však stále patria k najlepším v triede
Zdroj: František Pisarovič

Aj pri letmom pohľade však musím podotknúť, že v roku 2021 sa už malé SUV stavajú trocha inak. Z X1 je zrejmé, že jej nástupca sa nezadržateľne blíži, čo dá najavo predovšetkým po usadnutí do interiéru. Ku cti ale autu slúži, že volaniu minulého desaťročia v podobe rozľahlých plôch z lesklého čierneho plastu prepadá aj podobne prémiová konkurencia.

Jeho bočný profil nezaprie podobnosť s úžitkovým radom ActiveTourerov
Zdroj: František Pisarovič

Palubná doska je presne taká, akú by ste od BMW čakali. Tradične rozmiestnené ovládacie prvky sekundujú dobrým, no nie perfektným mäkčeným materiálom, tí pozornejší si na prvý raz všimnú modrou niťou prešitý plast. Modré akcenty by sme nenašli len na nitiach, ale aj na špeciálnych dekoratívnych plochách rezervovaných len pre plug-in hybridný model.

Vnútri je veľa vnímaného priestoru a veľa vnímaného lesklého čierneho plastu
Zdroj: František Pisarovič

Starý známy

Vzhľadom na rok výroby prekvapí mníchovské SUV aj M-paketovým volantom predchádzajúcej generácie s o niečo tenším vencom, ako má ten nový. Vizuálne aj hapticky je príjemný, no za jeho vencom by sme v testovanom vozidle nenašli napríklad pádielka pre manuálne radenie stupňov, prípadne rekuperáciu energie.

Volant padne perfektne do ruky, to isté platí o ergonómii interiéru
Zdroj: František Pisarovič

Bavorácka platforma pre vozidlá s predným náhonom, UKL2, dlhodobo dokazuje svoju schopnosť dobre jazdiť. Inak to nie je ani v prípade X1 s plug-in hybridným pohonom 25e, ktorý sa spolieha na sily podobného agregátu, ako má napríklad ikonický, nedávno odstavený športiak i8.

Predné sedadlá sú skvelé
Zdroj: František Pisarovič

Pod kapotou tohto modrého stroja by sme teda našli 1,5-litrový trojvalec TwinPower Turbo s variabilným časovaním ventilov, ktorý osamote stačí na 92 kilowattov (125 koní) v 5 000 až 5 500 ot./min. Krútiaci moment 220 newtonmetrov poskytuje v rozsahu od 1 500 do 3 800 otáčok za minútu.

Vzadu je miesta dosť, konkurencia však vôbec nespí
Zdroj: František Pisarovič

Túto jednotku dopĺňa elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní) a krútiacim momentom 165 newtonmetrov. Systémový výkon je teda 162 kilowattov (220 koní) a systémový krútiaci moment je podľa BMW 385 newtonmetrov a či chcete, alebo nie, na ceste sa toto vozidlo aj tak správa.

Tu sa to nabíja
Zdroj: František Pisarovič

Spotreba? Variabilná

V prvom rade, X1 s plug-in hybridným systémom využíva elektrickú pomoc celkom hojne. Lítium-iónovú batériu s kapacitou 10 kWh, resp. s 8,8 kWh využiteľnej kapacity, preto dokážete vyjazdiť skutočne promptne. Určite rýchlejšie, ako ju nabijete s pomocou pomalého nabíjania, pretože iné sa do plug-in hybridov nevyžaduje: 3,2 hodiny.

Tu sa to vybíja. 220 koní a 385 newtonmetrov vysuší batériu raz-dva. S palivom je to však o čosi lepšie.
Zdroj: František Pisarovič

Je to predovšetkým otázkou priorít. Vďaka svojej slušnej konzumácii batérie patrí X1 25e k tomu najhospodárnejšiemu z plug-inov, ktoré sú momentálne na trhu, rozdiely sú tu ale v praxi celkom zanedbateľné. Priemerná spotreba sa pohybovala niekde medzi 5 – 5,5 litrami paliva, pri plnej batérii klesla k hodnote troch litrov na stovku, nie však pod ňu.

Ak auto nenabíjate, vyššia hmotnosť s nižším výkonom to na sebe dajú poznať aj na vyššej spotrebe, no plug-in hybrid si kupujete len vtedy, keď ho nabiť viete. Vtedy si stačí ustriehnuť neveľký dojazd na elektrinu a zvážiť si, či vám to za to stojí.

Základná cena modelu – BMW X1 sDrive18i: 31 350 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X1 xDrive25e: 44 900
Euro NCAP: 5* (2015)
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 550 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:92(125)/5000-5500
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)/ot./min.]:70 (95)/8000
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]162 (220)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:385
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,9
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,7-1,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450
Objem nádrže [l]:36
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1820
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4447
Šírka [mm]:1821
Výška [mm]:1582
Rázvor [mm]:2670