TEST: BMW M4 – strata (s)vedomia

195

Prvé, čo si na tomto aute všimnete, je jeho široký „postoj“. Agresívne tvarované nárazníky vás uistia v tom, že sa nepozeráte na nejaké obyčajné BMW. Keď zbadáte štyri koncovky výfuku, „žiabre“ na predných blatníkoch a obrovskú bublinu na kapote, je vám jasné, že toto auto prešlo rukami odborníkov v oddelení „M“. BMW M4 skrátka vyzerá úchvatne. Jeho dizajn v sebe dokázal skĺbiť niekedy veľmi ťažko kombinovateľné vlastnosti: agresivitu a luxus. Z toho auta srší sila a výkon, no zároveň vyzerá veľmi elegantne a prestížne. Niečo ako Ferrari. Je to čistokrvný športiak, ale vyzerá ako socha, ako umelecké dielo na kolesách.

Šesťvalec na steroidoch
O tomto aute a jeho dizajne, či kvalitách by sa dalo rozprávať ešte veľmi veľa. Ale to, čo vám spôsobí arytmiu srdca, je zvuk jeho motora. Možno sa vám už niekedy stalo, že pri vás naštartovalo pretekárske auto. Možno ste boli na rally alebo niekde v boxoch počas tréningov, očami nasávate tú pravú pretekársku atmosféru, keď tu zrazu výbuch. Vzápätí vám dôjde, že to iba pár metrov od vás naštartovalo auto. Mohutný a ostrý zvuk vysokovýkonných motorov môže byť pre niekoho otravný, no u pravých motoristických „pacientov“ vzbudzuje rešpekt a nakopáva predstavivosť o tých jazdných výkonoch. Presne takéto pocity sa vo mne vynárali, keď som naštartoval studený motor BMW M4. V garáži to robí neuveriteľný rámus. Zhruba po pol minúte však stíchne a prepne sa do „civilného režimu“. Ak ale máte pri jazde radi ten správny „soundtrack“, stačí si motor prepnúť do režimu Sport Plus, v ktorom si BMW M4 nedáva servítky pred výfuky.

(Ne)bezpečná rýchlosť
V septembrovom čísle sme vám sprostredkovali prvé dojmy z jazdy na BMW M3 a ešte v apríli sme testovali BMW 428i Cabrio. O M3-ke sme napísali, že je až „letecky“ rýchla a o novom kabriolete zas to, že pôsobí veľmi luxusne, pričom je to na kabriolet celkom praktické auto. BMW M4 kombinuje vlastnosti oboch týchto áut. Oproti M3 je síce o 230 kg ťažšie, ale vďaka krútiacemu momentu 550 Nm to takmer ani nezistíte. Skôr som mal dojem, že to auto nie je až tak tvrdé, ako BMW M3, keďže jeho karoséria pracuje predsa len o čosi viac. Tie rozdiely sú však minimálne. Aj M4 zvláda prejazdy zákrutami takým tempom, že vás z toho sekne v krku. Karbón-keramické brzdové kotúče spôsobia, že pri využití ich plného potenciálu vám vypadnú oči z jamiek. No a čo motor? Prepĺňaný radový šesťvalec má výkonu na rozdávanie. Jeho záťah je fenomenálny a to až tak, že pri vypnutej stabilizácii zadné 275 mm široké pneumatiky prehrávajú boj o trakciu pomerne ľahko. Ak ju však necháte zapnutú, bez problémov sa razom ocitnete vo sfére tak vysokých rýchlostí, ku ktorým sa nepriznáva. Skvelé na tom je to, ako to auto dokáže maskovať rýchlosť. Cítite sa bezpečne aj pri trojciferných rýchlostiach začínajúcich číslicou 2. Na druhej strane, hovorí sa, že keď chceš spoznať charakter človeka, daj mu moc. To isté platí aj o výkonných autách. Takáto premotorovaná beštia naozaj patrí do rúk iba zodpovedným ľuďom s vynikajúcimi šoférskymi danosťami, a to aj napriek tomu, že pri bežných rýchlostiach to auto zvládne aj vaša svokra. Zrýchlenie z toho bežného tempa na vražedné je totiž otázkou sekúnd.

Resumé
Ako som už naznačil v úvode, najväčšou devízou tohto auta je jeho univerzálnosť. Kombinuje jazdné vlastnosti superšportov s eleganciou, ktorú mu môže závidieť ktorákoľvek luxusná limuzína. Toto auto má jednoducho dokonalý „efekt príchodu“. Je viacero áut, ktoré dokážu sprostredkovať podobné jazdné zážitky. Ako príklad môžem uviesť Subaru WRX STi. Je neskutočne zábavné a rýchle, ale skúste prísť na dôležité obchodné stretnutie v aute, ktoré má na kufri žehliacu dosku. Budete vyzerať ako nevyzretý chuligán. V BMW M4 sa jazdí v obleku. Pri pohľade do cenníka môže vyzerať iba ako predražený „štvorkový“ kabriolet, no vec sa má tak, že toto auto nemá so svojimi slabšími derivátmi veľa spoločného. Jeho konkurentmi sú totiž Porsche 911 Carrera S Cabrio, či Maserati GranCabrio MC. Keď sa na to človek pozrie z tohto uhla, zrazu sa BMW M4 javí ako veľmi výhodná kúpa.

Základná cena modelu – BMW 420i Cabrio: 44 000 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M4 Cabrio: 79 800 €
Záruka:2 roky, servis 5 rokov / 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 2 997 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
2979
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
317 (431)/5500-7300
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
550 /1850-5500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
4,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
11,5/7,1/8,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
220/370
Objem nádrže [l]:
60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1865
Rozmer pneumatík:
255/40ZR18 vpredu, 275/40 ZR18 vzadu
Dĺžka [mm]:
4671
Šírka [mm]:
1870
Výška [mm]:
1386
Rázvor [mm]:
2812

Piloti stíhačiek sú vraj pri náročných manévroch niekedy vystavení až tak veľkému preťaženiu, že na malý moment môžu stratiť vedomie. Niečo podobné hrozí aj v BMW M4.