TEST BMW M240i: Adrenalín na jedno stlačenie

1124
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Druhá generácia kupé verzie Radu 2 prináša svoju ostrú špecifikáciu. A pod ostrou myslíme adrenalín, ktorý dokonale potvrdzuje motto značky.

BMW Radu 2 je azda tým najkontroverznejším autom z Mníchova. Na jednej strane ho dostanete ako rodinný Active Tourer s naftovým motorom a priestrannou kabínou, na strane druhej zas ako delovú strelu s ikonickým radovým šesťvalcom v karosérii kupé.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Azda najväčším rozdielom medzi BMW M240i a deväťmilimetrovým projektilom je 1689 kíl a 993 gramov. A ešte fakt, že projektil po vystrelení ovládať neviete. Športové BMW však dokonale kombinuje dynamickú šialenosť a bezpečnosť dokopy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Tomuto konkrétnemu kúsku sme sa pozreli na zúbok ešte vo februári počas prvej jazdy. Naše prvotné dojmy a dizajn sme hodnotili veľmi kladne. Predná maska sa od väčších súrodencov líši svojou konzervatívnosťou. Zatiaľ, čo v ostatných modeloch sa nafukuje do ohromných veľkostí, v “dvojkovom kupé” sa stále drží iba v hornej polovici. Nenechajte sa však oklamať, vzduch sa do motora dostáva aj cez spodný nárazník. Auto si vďaka aktívnej mriežke dokáže samo povedať, koľko si ho žiada.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Konzervatívne

Aj zadná časť sa dizajnovo odlišuje od zovňajšku väčších modelov. Relatívne malé koncové svetlá sa vynímajú len po bokoch. Dizajnovo ale upúta oveľa viac neprehliadnuteľný spojler a nárazník, v ktorom nájdete nielen difúzor, ale aj nefalšovanú dvojicu výfukov. Jednoducho, toto relatívne malé auto dostalo takú dávku sebavedomia, že aj niektorým väčším modelom sa pri osobnom strete rozklepú kolená… teda tlmiče 😛

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiér M240i sa však na väčšie modely podobá. Dizajn interiéru a palubnej dosky dokonale objíma posádku, obklopuje ju a uzatvára do svojich útrob. Ak patríte medzi klaustrofobikov, toto auto asi nebude úplne pre vás. Ponúka však to, na čo ho stvorili. Už po nasadnutí je vám jasné, že sedíte v aute, ktoré vám na jedno stlačenie plynového pedála pripraví zážitok vášho života. A to ste ešte ani nenaštartovali.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Športovosť so sebou ale prináša sedenie celkom nízko v kombinácii s dlhšou kapotou. Čiže bude chvíľu trvať, kým nadobudnete cit pre priestor. A dlhšie dvere nám pár ráz pripravili krušné chvíle pri parkovaní natesno. Otázka len je, či nám to nejako prekážalo… Ale ani ju nepoložte, veď toto auto nestvorili pre praktickosť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Keď už sme ale pri nej, nesmieme zabudnúť na sedenie vzadu. Nájdete tam síce iba dve sedačky, no na krátke trasy boli príjemné aj cestujúcim s výškou okolo 190 centimetrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Popiera fyziku

Ak sa do popisu modelu zakomponuje písmeno M, čakať môžete poriadny zážitok. Pod kapotou M240i sa nachádza radový šesťvalec I6 s objemom 3 litre. A výkon? 374 koní! To je pomer 221 koní na tonu… A aby sme pridali ešte viac vážnosti, toto auto zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Prejav auta je doslova šialený. Hlavne v športovom režime sa auto správa ako gepard na hormónoch. Stačí mierne poštekliť plynový pedál a auto vystreľuje dopredu bez ohľadu na žalúdok vášho spolujazdca. Celá táto akcia je samozrejme doprevádzaná akustickou kulisou, po ktorej sa vám od vzrušenia budú triasť končeky prstov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Popieranie fyziky sa však prejaví v momente, kedy sa v rýchlosti rozhodnete prejsť zákrutu. Pohon xDrive je v tomto prípade rozhodujúcim elementom a dosiahnuť pretáčavosť je náročnejšie, ako by ste čakali. Po našich kolegoch sme dostali auto so zadnými pneumatikami pred koncom svojej životnosti. Ale stabilita bola naozaj dokonalá.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Iste, dalo by sa hovoriť o kufri, ktorého objem je 390 litrov. Alebo o spotrebe, ktorá sa tabuľkovým 8,1-8,8 l/100 km vyrovná len vtedy, keď sa budete krotiť. Alebo o cene od 54 300 eur. Ale ak by sa vám niekto počas jazdy snažil znechutiť dojem z z tohto auta, jednoducho dupnite na plyn a namiesto otravného spolujazdca si užívajte zvuk akcelerujúceho projektilu. Toto auto nie je pre každého, ale to ani nie je jeho účel. Poslanie, pre ktoré ho stvorili, plní dokonale.