PRVÁ JAZDA BMW M240i Coupé: Vodičák, techničák, zbroják…

2036
Zdroj: BMW

Viete, aký je rozdiel medzi BMW M240i a deväťmilimetrovým projektilom? Obe sú malé a extrémne rýchle, ale projektil nemá xDrive.

BMW predstavilo druhú generáciu dvojkového kupé v polovici roka 2021. Továreň v nemeckom Lipsku vymení za San Luis Potosi v Mexiku a platformu za novú modulárnu s názvom CLAR. Ist das klar? (Z nemčiny: „Je to jasné?“)

Ak popri vás toto auto prejde, zadok je to, na čo sa budete pozerať najdlhšie… Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Stále malé obličky?

Pod ruku sa nám dostal vrchol ponuky v karosérii kupé. Dizajnová farba Thundernight nastavuje tón, akým s vami bude auto hovoriť. Ostrý a odvážny. Predná maska je v porovnaní s predošlou generáciou oveľa masívnejšia a strmšia, základný dizajnový jazyk si však zachováva. Nové prepracované svetlá zmenili tvar, no nie veľkosť. A v podobnom štýle sú ladené aj obličky. I keď vo väčšine nových modelov ich BMW ťahá do obrích rozmerov, tu ostávajú stále iba v hornej polovici „fasády.“

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Až pri pohľade zboku si všimnete, aká veľká je predná kapota. Dizajn je umocnený obrovskými diskami kolies a červenými brzdovými strmeňmi s označením BMW M. Vzadu dizajn dotvára spojler na veku batožinového priestoru, difúzor, dve koncovky výfuku a svetlá, ktoré sú podľa nášho názoru jednou z najzaujímavejších dizajnových čŕt novej „dvojky.“

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Interiér nevyskakuje

Určite vás zaujíma najmä jazda. Ale najprv interiér. Ten je v novej generácii naďalej konvenčný, typický pre BMW. Rad 2 Active Tourer už prináša dizajnové prvky z iX, ktoré podľa nás udáva trendy komfortu na palube. Ak si však kupujete M240i, váš komfort bude spočívať v úplne inom.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Sedenie je extrémne a ak sme doteraz pri iných autách hovorili, že sedačky majú výrazné bočné vedenie, M240i definuje tento pojem úplne nanovo. Tu sa stáva synonymom s „priklincovaným.“ O držaní v zákrutách sa nemusíme ani rozprávať. Veď toto auto drží nielen vodiča v sedadle, ale aj seba na ceste. A to aj v rýchlostiach, ktoré hraničia s popieraním fyziky.

Interiér zatiaľ futurizmom neprekypuje. Ale nájdete v ňom všetko, na čo ste dobre zvyknutí. Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Prekvapilo nás, že ani sedenie vzadu nie je úplne na zahodenie. Nastupovanie cez predné dvere chvíľu potrvá, pretože po manuálnom sklopení operadla sa ešte celé sedadlo posúva dopredu elektronicky a rovnako sa aj zasúva naspäť. No po tejto operácii sa vám ponúkne dvojica miest pre nižších cestujúcich, ktorá vôbec nie je núdzová. Aj pri vyšších cestujúcich problém nebude v priestore na kolená, ale skôr na hlavu. Mimochodom, videli niekedy štyroch ľudí na palube bavorsokého kupé?

Sedadlá s takou oporou, že sedíte ako priklincovaní. Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Kufrík s červeným tlačidlom

A vy už tušíte, že pod tým červeným tlačidlom myslíme štartovanie motora. Práve týmto tlačidlom odpálite neuveriteľných 374 koní pochádzajúcich z trojlitrového radového šesťvalca. A teraz je jasné, prečo je ten kufrík – kapota – taký veľký. Toto auto má zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 250 km/h. Mimochodom, v porovnaní s predošlou generáciou ponúka M240i o 34 koní viac.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Prejavy motora a výfuku pri naštartovaní či zošliapnutí pedála sú výborné. Nepatria medzi najhlučnejšie, ale rozhodne vám do žíl bezkontaktne naservírujú adrenalín. A najvzrušujúcejší moment zažijete počas zrýchľovania. V milisekunde, keď si prevodovka akurát potrebuje preradiť, sa na chvíľu ocitnete v oku hurikánu. A je jedno, či zrýchľujete z mestských alebo diaľničných rýchlostí. Toto auto jednoducho nedokážete unaviť.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Vedeli ste, že toto auto váži takmer 1,8 tony? Šialené, však? Najmä preto, pretože každým svojim prejavom dáva jasne najavo, že v tomto prípade ide skutočne len o číslo. Rozloženie hmotnosti na nápravách veľmi blízke pomeru 50:50 jasne hovorí, že toto nie je iba akási krabica s prerasteným motorom, ale skutočne športové auto, od ktorého je možné očakávať športové správanie v každom momente. A skutočne je to tak.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Ak ste boli doteraz zvyknutí prechádzať nejakú zákrutu päťdesiatkou a mysleli ste si, že už ste na hranici možností svojho auta, v prípade BMW M240i si to začnete myslieť možno v osemdesiatke.

Sem by mal patriť záver. Ale toto auto jednoducho uzavrieť nechceme. Po vystúpení z neho sa vám tie ostatné, klasické, začnú zdať iné ako predtým. Tešíme sa na stretnutie v redakčnom teste.

 BMW M240i xDrive Coupé
Motor3.0 I6
Výkon [kW (k)/ ot./min.]275 (374) / 5500-6500
Krútiaci moment [Nm / ot./min.]500 / 1900-5000
Zrýchlenie 0-100 km/h [s]4,3
Maximálna rýchlosť [km/h]250
Pohotovotná hmotnosť [kg]1765
Cena od54 660 €