TEST BMW i4: Hurikán, ktorý nepočuť

1709
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Keď sa povie Radosť z jazdy, BMW vám príde na um okamžite. A nie len preto, lebo to má v slogane. To teda, že nie! Zapnite si pásy, bude to jazda.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

BMW je priekopníkom elektromobility v Európe. Vedeli ste, že napríklad také i3 a i8 už oslavujú 8 rokov? A ani zďaleka nie sú jedinými elektromobilmi v ponuke. Iba prednedávnom pribudlo nekonvenčné SUV iX. A portfólio dopĺňajú aj konvenčnejšie modely iX3 a i4. Ale pozor! Na 544 elektrických koňoch v špecifikácii M50 nič konvenčné nie je.

 

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V obleku

Ak sa pozriete na i4 zvonka, na prvý pohľad rozoznáte, že ide o elektromobil. Zaslúžia sa o to plastové obličky nahrádzajúce obrie prieduchy mriežky chladiča. V zadnom nárazníku zas namiesto výfukov nájdete difúzory. A ak nemáte zelené značky, výpočet zmien sa v podstate končí. A že ide o najšportovejšiu konfiguráciu M50? To sa BMW nesnaží propagovať žiadnou prehnanou extravaganciou. Iste, nájdete tu spojler na kufri, obrovské disky kolies s gigantickými brzdovými kotúčmi a vystúpenejšie blatníky. A to je všetko.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nechce vzbudzovať ošiaľ

Striedmosť dizajnu je vidieť aj v interiéri, ktorý by sme prirovnali k rezňu. Je to klasika, ale taká, ktorú milujú všetci. Rozloženie ovládačov poznáte zo spaľovacích BMW a koncepty ako rovná podlaha či plávajúci stredový tunel sú v tomto prípade cudzím pojmom. A to je len dobre, pretože v tomto aute nejde o priestrannosť, ale naopak o robustnosť. O interiér, ktorý vás obklopuje a sedadlá, ktoré vás držia. Aby ste mali pocit bezpečia, keď budete krotiť neskutočný elektrický výkon.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Multimédiá sú zvládnuté na jednotku. Digitálny prístrojový štít a multimédiá sú zapracované do jedného panela s názvom Curved Display a fungujú na operačnom systéme ôsmej generácie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Peklo na baterky

Nabiť a jazdiť. Presne taká je filozofia BMW. S tým, že nabíjanie vás nemá obmedzovať. Aj preto ponúka i4 nabíjací výkon až 205 kW. Ak teda dopĺňate batériu na rýchlonabíjačke, viete nabiť 80,7 kWh batériu na rozumnú úroveň v priebehu niekoľkých minút. My sme skúšali 150 kW nabíjačku v OC Nivy a nabíjací výkon presiahol 110 kW prakticky hneď po začatí nabíjania.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ale teraz k jazde. Pohon všetkých kolies, výkon 544 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Toto sú čísla, ktoré nenechajú chladným ani toho najväčšieho z hejterov elektromobilov. Krútiaci moment 795 newtonmetrov a nastúp výkonu prakticky ihneď vás dokážu posadiť do sedadla bez ohľadu na to, či zrýchľujete zo stoja alebo z 90 na 130 km/h.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dynamika sa najviac prejavuje v športovom režime, kedy auto reakcie motora sprevádza akustickým športovým doprovodom. Podvozok je citeľne tuhý a prejazd zákrutami priam dokonalý. Napriek tuhosti však neustupuje komfort, ktorý bežné nerovnosti zahladí ako parný valec. Jednoducho, ak budete jazdiť rýchlo a vnímať svet okolo vás, budete si pripadať ako v oku hurikánu. Okolo vás ubieha svet a vy… vy bude v absolútnom pokoji v kabíne cestovať za svojou rodinkou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak však plánujete jazdiť po horských serpentínach, budete musieť myslieť na pohotovostnú hmostnosť viac ako 2,2 tony, ktorá občas spôsobí kvílenie pneumatík skôr, ako by sa dostavilo na spaľovacom športiaku. A samozrejme, iný je aj priebeh brzdného účinku. Ak si však na tieto rozdielnosti zvyknete, čo sa stane naozaj rýchlo, BMW i4 M50 vám vyhodí sánku z kĺbov. A nebudete ju vedieť dostať naspäť, až kým nevystúpite.

Tým najväčším šokom je cena. Tá začína na sume 70 260 eur, čo je porovnateľné s 69 500 eurami, ktoré si BMW pýta za model 440i Gran Coupé. A tu už prichádza chrobák do hlavy.