TEST: BMW 630d xDrive | Hýčkanie a opatera

2661
Zdroj: Redakcia

BMW 6 Gran Turismo vznikol ako nástupca nie príliš vydarenej „päťky“ GT. Nová šestka GT zjemnila svoje tvary a opticky ubrala hlavne z vysokej zadnej časti, ktorá bola asi najväčší dizajnový prešľap predchodcu.

Nechce sa mi ani veriť, že šestka GT je na trhu už tri roky. Nastal čas na facelift, ktorý sa dotkol dizajnu aj motorizácie, a to hlavne povinnou eko-barličkou zvanou mild-hybrid.

Čo je nové

Pri zmenách sa dizajnéri inšpirovali modelom 5. Zmenila sa forma a LED podpis predných svetlometov, podoba ľadviniek masky chladiča s dopredu vystupujúcimi lamelami, ako aj predného nárazníka. Vzadu pribudla chrómová lišta a zvýraznila sa grafika zadných skupinových svetiel.

Dozadu klesajúca strecha neobmedzuje priestor nad hlavami zadných pasažierov
Zdroj: Redakcia

Zboku k viditeľným zmenám nedošlo. Napriek stále mohutnej zadnej časti pôsobí auto elegantne a zároveň športovo. Podmienkou je ale použitie dostatočne veľkých diskov, aby sa opticky nestratili pod robustnou karosériou.

Zaslúžim si “hýčkanie” a opateru

Dojem z interiéru zodpovedá štandardu vyššej strednej triedy prémiovej automobilovej značky. Na použitých materiáloch sa nešetrilo, spracovanie a zlícovanie jednotlivých dielov sa blíži k dokonalosti. Plne digitálny prístrojový štít ponúka nespočetné množstvo informácií a ich kombinácií. Volant má príjemný tvar a dostatočne hrubý veniec.

Na nový štýl prístrojového panelu sa dá zvyknúť. Štandardné budíky ako jedna z možností však mohli ostať zachované.
Zdroj: Redakcia

Osobitne je potrebné vyzdvihnúť športové sedadlá, hlavne ich dokonalú nastaviteľnosť v každom smere, výbornú bedrovú opierku aj tuhosť bočného vedenia, prispôsobenú zvolenému jazdnému režimu. Veľmi pohodlne pôsobia opierky hlavy s prídavným mäkkým vankúšikom. Zaujímavé sú aj informácie a určitá “nápoveda” o zmene polohy sedadiel, ktorá sa zobrazí na displeji infotainmentu pri dotyku na jednotlivé ovládacie prvky.

Priveľa zelenej

Modernizácia multimediálneho systému prispela najmä k rýchlosti odozvy displeja na pokyny vodiča. Systém je prehľadný a napriek svojej komplexnosti aj užívateľsky intuitívny. Navigácii napomáha stále pripojenie na internet s využitím dát o aktuálnej dopravnej situácii. Mne osobne ale nevyhovovalo zobrazenie navigácie, kde zvolená trasa je označená rovnakou zelenou farbou ako všetky cesty s priaznivou dopravnou situáciou, čím dochádza k ich vzájomnému zamieňaniu.

Interiéru sa po stránke luxusu a ergonómie nedá nič vytknúť
Zdroj: Redakcia

Chýbalo mi aj trvalé označenie najbližšej odbočky, čo je nahradené iba dočasnou kontextovou „bublinou“ na konkrétnom mieste. Riešením sú hlasové pokyny, prípadne sledovanie odbočiek na prehľadnom headup displeji, čo však nemusí vyhovovať každému. Ďalšou možnosťou je pripojenie mobilného telefónu s operačným systémom Android, s ktorým si značka BMW dlho nechcela rozumieť.

BMW kombinuje klasické tlačidlá s dotykovými plochami
Zdroj: Redakcia

Ovládače ventilácie prešli čiastočnou premenou. Niektoré z nich prešli na stranu dotykov, prevažná väčšina si našťastie zachováva svoj hardvérový charakter. Prekvapením bol dosť výrazný hluk ventilátorov aj pri nastavení minimálnej intenzity fúkania vzduchu.

Ráčte nastúpiť

Už len pohľad zvonku napovedá, že o miesto vnútri nemôže byť núdza. Na predných sedadlách je ho doslova na rozdávanie v každom smere. Kombinácia polohy volantu, pedálov a sedadla vodiča je dokonalá a umožňuje športovo nízky posed s dopredu natiahnutými nohami. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je ergonomicky bezchybné až na prepínanie jazdných režimov, ktoré sú štandardne umiestnené na stredovom tuneli. Áno, aj keď je to tak v každom BMW, predsa len by nejaký ten prepínač mohol byť umiestnený v lepšom dosahu, napríklad na volante…

Predné sedadlá kombinujú športový posed a dokonalé pohodlie
Zdroj: Redakcia

Na výhľad z auta sa zásluhou bohatého presklenia a rozmerných spätných zrkadiel nedá sťažovať. Vďaka ich sklonu neprekážajú ani pomerne široké A stĺpiky.

Rozsiahle zadné dvere umožňujú aj napriek klesajúcej streche pohodlné nastupovanie. Miesta je tam dostatok aj pre troch pasažierov, pre neprirodzene vyvýšené sedadlo v strede sa ale vzadu pohodlne usadia iba dvaja. Komfort umocňuje elektricky polohovateľná operadlová časť zadných sedadiel. Automaticky sa dovierajúce dvere sú iba čerešničkou na luxusnej torte.

Pasažieri vzadu si užijú príkladné pohodlie s dostatkom priestoru na nohy aj hlavu. Elektrické sklápanie operadiel nemôže chýbať.
Zdroj: Redakcia

Batožinový priestor síce nenadchne objemom, poteší však šírkou, pomerne nízkou nakladacou hranou, vysoko sa otvárajúcimi piatymi dverami a neviem, či simple, ale určite clever riešeniami.

Dve tony živej váhy

Pri jazde s BMW 630d zabudnete na jeho relatívne vysokú hmotnosť. Vďačí za to vzduchovému podvozku, ktorý sa v režime Adaptive dokáže prispôsobiť jazdnému štýlu vodiča. Do zákrut sa vrhá s nadšením a drzo ignoruje pokusy o vyvedenie z miery. Rýchly výjazd zo zákruty je citeľne podporený zadnou nápravou, pričom aj na prednej je dostatok trakcie na zachovanie neutrálneho správania podvozku.

Vysokú zadnú časť sa podarilo dizajnérom prispôsobiť zvyšku karosérie
Zdroj: Redakcia

Miera benevolencie stabilizačného systému záleží od zvoleného jazdného režimu. V štandardnom Comfort-e sa pri zmene smeru jemne nakláňa a na nerovnostiach pohojdáva. Limity vzduchového podvozku je cítiť iba na naozaj veľkých a ostrých dierach.

Športový režim auto citeľne pritvrdí, riadenie stuhne a automatická 8-stupňová prevodovka radí rýchlejšie a vo vyšších otáčkach, čím skoro úplne odstráni už aj tak krátke oneskorenie reakcie motora na plynový pedál. Prevodovku sa mi nepodarilo dostať do úzkych v žiadnej situácii, pracuje jemne, logicky a dostatočne rýchlo.

Ovládanie infotainmentu pomocou otočného ovládača patrí k najlepším riešeniam vôbec
Zdroj: Redakcia

Bezrámové okná a zimné pneumatiky nezabezpečujú úplný zvukový komfort pri vyšších rýchlostiach, odhlučnenie je ale stále na vysokej úrovni.

Trojlitrový naftový motor je pre auto ideálny. Poskytuje dostatok výkonu v každej situácii a nevyžmýka pomerne skromnú palivovú nádrž za príliš krátku dobu. Mild-hybridná technológia poskytne pomoc v hodnote do 8 kW, čo môže aspoň teoreticky prispieť k zníženiu spotreby a emisií. Pri bežnej kombinovanej jazde s občasným využívaním výkonového potenciálu auta spotreba nafty nepresiahla osem litrov na 100 km.

Verdikt

BMW 630d je ideálna rodinná prémiovka pre tých, ktorí z nejakých dôvodov nepoškuľujú po SUV. Výrobcovi sa podarilo skĺbiť vysokú mieru pohodlia, praktickosti a zároveň dostatočnej športovosti, ktorou boli, sú, a dúfam, že aj naďalej budú modely bavorskej automobilky známe.

Základná cena modelu – BMW 620d 140 kW 8AT: 62 000 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 630d xDrive 210 kW: 71 250 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Euro NCAP: 5* (2017)

Registračná daň: 2300 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:210 (286)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:650/1500-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,9
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:6,7-7,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:600
Objem nádrže [l]:66
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2065
Rozmer pneumatík:245/45 R19
Dĺžka [mm]:5091
Šírka [mm]:1 902
Výška [mm]:1 538
Rázvor [mm]:3 070