TEST: Audi Q4 40 e-tron⎜Veselá kopa

516
Zdroj: František Pisarovič

Audi to s elektromobilitou myslí vážne a komu to nebolo jasné už pri vlajkových elektrických modeloch e-tron GT a e-tron, tých má presvedčiť “ľudový” model Q4 e-tron. Ten prichádza nielen ako dynamicky strihnutý Sportback, ale aj ako subtílne, no efektné SUV na platforme MEB. S motorizáciou 40 e-tron sme si ho vyskúšali aj my.

Paleta modelov koncernu Volkswagen, postavených na platforme MEB, sa začína seriózne rysovať a jediný, kto z nej nateraz absentuje, je snáď už len španielsky SEAT. Audi síce elektrifikuje vari najrýchlejšie z koncernu, no s vlastným vozidlom postaveným na tejto platforme mu stále tak trocha trvalo prísť. Po týždni strávenom s Q4 e-tron však môžem hrdo vyhlásiť, že čakanie stálo za to. I keď bez kompromisov to nepôjde.

Audi Q4 e-tron sa na svet pozerá cez sebavedomú optiku. Škoda len tej slepej masky chladiča.
Zdroj: František Pisarovič

Viditeľne iný

Sám so sebou sa neviem dohodnúť, či je Q4 vlastne vizuálne atraktívne, alebo skôr konzervatívne pôsobiacim vozidlom, každopádne, ako to už s produktami z Ingolstadtu býva, záleží najmä na výslednej konfigurácii. No ani testované auto nevedelo skryť svoj apetít na pozornosť, sčasti vďaka použitiu efektných 20” ráfikov. 

Z profilu vynikne spriaznenosť s platformou MEB. A áno – v bielej farbe je ťažké maskovať pôvodné proporcie auta.
Zdroj: František Pisarovič

Ak má byť ale atletickosť našou najvyššou ctenou hodnotou, kombinácia bielej farby s chrómovo-bielymi dekoráciami však zavalitým proporciám auta s krátkou kapotou veľmi neprospieva. Rozporuplným dojmom ale jednoznačne pôsobí obrovská singleframe maska neexistujúceho chladiča, ktorá je úplne celá slepá. Fakt. Žiadna dierka, prieduch, nič, nada. Jediným miestom, kde berie Q4 vzduch na chladenie, je spodný otvor v prednom nárazníku. Nechcem byť “hnidopich”, no Audi kedysi malo na inovácie guráž, ktorá sa očividne vytráca.

Pri pohľade zo zadoboku je Q4 jasne priraditeľné k značke
Zdroj: František Pisarovič

More miesta

Zatiaľ čo zvonku sa Q4 skôr stále hrá na spaľovák, zvnútra je to trochu iná pesnička. Miesi sa tu tradične pretechnizovaný prístup k ovládaniu vozidla, na aký sme pri značke zvyknutí, s prvotriednym vypracovaním kabíny, na aké sme pri značke zvyknutí. 

Palubná doska kombinuje možnosti novej platformy a ingolstadtský “náskok vďaka technike”
Zdroj: František Pisarovič

Pádny dôvod na kritiku tu však skutočne existuje, a je ňou obloženie čiernym lesklým plastom alebo “klavírnym lakom”, ak chcete. Je až zarážajúce, ako často táto povrchová úprava svojimi vlastnosťami dokazuje, že nepatrí ani do toho najlacnejšieho auta (a výrobcovia najlacnejších áut to len potvrdzujú) a najmä prémioví hráči po nej opäť cyklicky siahajú.

Na nový volant je Audi celkom hrdé, no má pár ergonomických slabín. Šesťuholníkový tvar to však nie je.
Zdroj: František Pisarovič

Druhým terčom kritiky je volant, ktorý sa výborne drží, je haptický, vyzerá moderne a navyše má aj samoúčelovo divný tvar – skrátka všetko, čo by mal prémiový volant v roku 2021 mať, či sa vám to páči, alebo nie – no ergonómia dotykových tlačidiel na ňom je smutná. Všetko funguje, ale až príliš – niekoľkokrát som hlasitosť rádia a palubný počítač ovládal dlaňou bez toho, aby som to chcel.

Problémom sú skôr dotykové plôšky, ktoré viete jednoducho aktivovať aj nedopatrením
Zdroj: František Pisarovič

Inak je interiér veľmi príjemným miestom k životu, kde je miesta, štýlu a kvality habadej. Auto ťaží z elektrickej platformy a jej ponuky priestoru, dobrá je aj viditeľnosť z vozidla. Batožinový priestor s objemom 520 litrov (resp. 1 490 po sklopení sedadiel) je masívny.

Okolie stredovej konzoly je využité, ako to len ide
Zdroj: František Pisarovič

Šantenie

Najväčšie “prekvapko” ale príde na ceste. Aj napriek svojej pohotovostnej hmotnosti 2 210 kilogramov a priemernými výkonovými hodnotami (150 kW, 204 koní a 310 newtonmetrov) sa totiž Q4 e-tron správa veľmi mrštne. Môže za to nielen dynamické naladenie podvozku, ale aj odladenie dvoch elektromotorov, predného aj zadného.

More miesta ponúkajú zadné sedadlá aj batožinový priestor s objemom 520 litrov
Zdroj: František Pisarovič

Zvlášť sympatické je jazdné nastavenie dynamic, v rámci ktorého riadiaca elektronika povolí uzdu zadnému motoru, čo môže v istých situáciách vyústiť v ľahký pretáčavý šmyk. V takomto civilnom aute, s elektromotorom a najmä na platforme MEB ide o pozoruhodný jav.

Základná cena modelu – Audi Q4 35 e-tron: 42 430 €
Základná cena testovanej verzie – Audi Q4 40 e-tron: 48 460 €
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia najazdených kilometrov)
Euro NCAP: 5* (2021)
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:150 (204)
Najvyšší krút. moment [Nm]:310
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,5
Spotreba - WLTP kombi [kWh/100km]:17,3 - 19,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:520 / 1490
Kapacita batérie [kWh]:76,6 (netto)
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2210
Rozmer pneumatík:235/50 R20
Dĺžka [mm]:4588
Šírka [mm]:1865
Výška [mm]:1632
Rázvor [mm]:2764
Mrkni naše nové video: