Čím dlhšie sa budete na toto auto pozerať, tým viac objavíte detaily, ktoré ho spájajú s jednou z najväčších legiend štyroch kruhov – s Audi Sport quattro z roku 1984. Hneď ako si tú podobnosť uvedomíte, už nebude cesty späť.

Mňa nová A1-tka dostala na prvý pohľad. Vyzerá jednoducho úchvatne! Páčila sa mi aj prvá generácia tohto modelu, ale v porovnaní s touto druhou mi pripadá viac ženskejšie. Nová A1-tka, obzvlášť v prevedení S line (naše testovacie auto), vyzerá naozaj drsne. Oproti štandardnému modelu má väčšie otvory na vstup vzduchu v nárazníku, nadstavce prahov a strešný spojler. Je to síce malé auto, ale nie je to žiadna štvorkolesová kabelka. Myslím si, že by sa za neho nemusel hanbiť hociktorý chlap. V porovnaní s predchodcom je nový model o takmer 6 cm dlhší, takže sa celkovou dĺžkou zľahka prehupol cez štyri metre. To sa odzrkadlilo aj na vnútornom priestore.    

Na efekt

Áno, nová A1-tka má priestrannejší interiér a väčší batožinový priestor, ktorý narástol až o 65 l na výsledných 335 l. Obávam sa však, že to nikoho nezaujíma. Audi A1 je už totiž dávno zaškatuľkované ako auto do mesta, maximálne pre dvoch pasažierov. Vzadu sa pritom úplne v pohode odvezú dvaja priemerne vysokí dospelí ľudia. Boli časy, kedy sa na Favoritoch cestovalo k moru, ale podľa dnešných štandardov je už skrátka A1-tka malé auto. Mne by úplne stačilo, ale o inom som chcel…

Na nedostatok miesta na zadných sedadlách sa naozaj nedá sťažovať

Aj keď je nové Audi A1 o niečo väčšie ako jeho predchodca, neprišlo bojovať o cenu za najpriestrannejší model segmentu B. Je to prémiová alternatíva k autám ako Fiesta či Corsa, v podstate jediný konkurent päťdverového MINI. No a čím je teda prémiové okrem štyroch kruhov na maske chladiča? No… s miernym sklamaním musím konštatovať, že veľa toho nie je. Nová A1-tka má veľmi pekný interiér, ale kvalita použitých materiálov nie je taká, akú ju poznáme z modelov vyšších tried od tohto výrobcu. Naozaj nádherný je dekoračný materiál na palubnej doske, ktorého štruktúrovaný povrch je príjemný nielen na pohľad, ale aj na dotyk, ale to je v podstate jediný luxusný prvok v interiéri. Audi stavilo všetko na displeje.

Nové Audi A1 sa môže pochváliť asi najšportovejším interiérom vo svojej triede

Prístrojový panel je už v základnej výbave plne digitálny. Jeho displej má uhlopriečku 10,25 palca (26 cm). Sekunduje mu takmer rovnako veľký displej multimediálneho systému MMI na stredovej konzole. Je však plne ovládaný dotykom, čo nie je práve najšťastnejšie. Samozrejme, je to lacnejšie, ale Audi dobre vie, prečo do svojich drahších modelov montuje aj ovládač na stredový tunel, resp. druhý displej s haptickou odozvou v tých najdrahších modeloch.

Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) je súčasťou základnej výbavy

Nové maskovanie

Nami testované Audi A1 malo na zadku nič nehovoriaci nápis 30 TFSI. Nie je však prvým modelom od Audi, ktorý túto nomenklatúru používa. Keby vás to zaujímalo, 30 TFSI v preklade znamená 1.0 TFSI, ale v silnejšej verzii s výkonom 85 kW (116 k). Tá základná, ktorá produkuje 70 kW (95 k), má označenie 25 TFSI. V našom prípade bol benzínový trojvalec kombinovaný so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Toto duo sa vyskytuje v nespočetnom množstve modelov naprieč celým koncernom Volkswagen a v každom jednom prevodovka motor podtáča. Nové Audi A1 nie je výnimkou.

Pod kapotou modelu 30 TFSI pracuje jednolitrový benzínový trojvalec s výkonom 85 kW (116 k)

Pri pokojnej jazde podtočený motor nepríjemne duní, vibruje a samozrejme sa zanáša karbónom, čo smeruje celkom iste k jeho rýchlemu koncu. Jediným ťuknutím však dokážete prepnúť prevodovku do športového režimu a všetko je zrazu tak ako má byť. Ja som to tak robil iba pri rozjazdoch a vo finále som jazdil aj bez vibrácií aj s celkom dobrou spotrebou paliva. V meste to bolo len okolo 7 l/100 km a mimo neho dokonca iba 5 l/100 km. Na diaľnici ubúdal benzín z nádrže tempom zhruba 6 l/100 km.

Dvojsečná zbraň

Nové Audi A1 má výborne vyladený podvozok, ale nami testované auto malo príplatkové 18-palcové disky kolies. Síce vyzerajú úžasne, ale na slovenských cestách sú na takom malom aute prakticky nezlúčiteľné so životom. Cez nízkoprofilové pneumatiky sa do karosérie prenášali veľké nárazy, čo neprispieva ani autu, ani posádke. Na druhej strane, pokiaľ sa pred vami rozprestrie oáza kvalitného asfaltu (alebo prejdete slovensko-rakúske hranice), to auto funguje na 18-tkach geniálne. Bleskovo reaguje na každý váš pohyb volantom a na pneumatikách so šírkou 215 mm drží na ceste ako priklincované.

Resumé

Nové Audi A1 je rozporuplné auto. Pod povrchom je to v podstate Polo, Ibiza či dokonca Fabia ak chcete, no pritom stojí takmer dvojnásobok toho, čo by ste nechali u predajcu Škody za Fabiu s rovnakým motorom. Jasné, Fabia nemôže mať také displeje ako má A1 a čo sa týka dizajnu, Audi hrá úplne inú ligu. Full LED svetlá A1-tky sú jednoducho božské. Otázne však je, či to všetko stojí za tie peniaze. A viete čo? Ja si myslím, že áno. Ono je to ako s oblečením. Pokiaľ vám nevadí, že na každom rohu stretnete niekoho, kto má rovnakú bundu ako vy, tak si pokojne kúpte Fabiu. Ak sa však chcete odlíšiť, treba si za to priplatiť.

No a na to, že A1-tiek nebudete na ceste stretávať veľa, môžete vziať jed. Veď cena nami testovaného auta sa s príplatkovou výbavou vyšplhala na zhruba 30 tisíc eur. To už je cena, za ktorú môžete mať napríklad aj nedávno testovaný Hyundai i30 N. Je ale len na vás, ako investujete svoje peniaze. Ja môžem povedať len toľko, že Audi A1 je skvelé auto, a to dokonca aj s trojvalcom pod kapotou. Pokiaľ však jazdíte po Slovensku, odporúčam vyhnúť sa 18-palcovým kolesám.

Základná cena modelu – Audi A1 25 TFSI: 18 700 €
Základná cena testovanej verzie – Audi A1 30 TFSI S tronic S line: 24 000 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85 (116)/5000-5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 /2000-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,4
Kombinovaná spotreba (WLTP) [l/100 km]:4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:335
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1200
Rozmer pneumatík:195/55 R16
Dĺžka [mm]:4029
Šírka [mm]:1740
Výška [mm]:1409
Rázvor [mm]:2563