TEST: Abarth 124 spider | Rebel

3679

Viete si predstaviť, aké skvelé auto by mohlo vzniknúť, keby sa spojila japonská precíznosť s talianskym temperamentom? Práve sa na neho pozeráte – Abarth 124 spider.

O príchode značky Abarth na slovenský trh som písal diplomovú prácu. Bolo to v roku 2010. No a napokon prišla. Síce to nebolo hneď, ale už je tu, a to je dôležité. Ide o dlhoročného dvorného úpravcu vozidiel značky FIAT, z ktorého vedenie koncernu urobilo samostatnú značku.

Skvelý základ

Mazdu MX-5 milujem. Najmä tú najnovšiu. K dokonalosti jej veľa nechýba, ale pár koní navyše by jej geniálny podvozok zvládol s prehľadom. Presne to isté si povedali aj Taliani. Spočiatku sa objavovali špekulácie, že nová generácia Alfy Romeo Spider bude využívať techniku Mazdy MX-5. FIAT však nakoniec prekvapil. Nikdy nepovedali, že by to malo byť Alfa Romeo. Hovorili iba o tom, že na platforme Mazdy MX-5 postavia vlastné otvorené auto. Novinári pri pohľade na portfólio značiek koncernu vydedukovali, že to asi bude Alfa Spider, ale ani nevedeli, ako sa mýlili. FIAT nás totiž všetkých prekvapil a vzkriesil legendu s označením 124 spider.

Palubná doska bola bez väčších zmien prevzatá z Mazdy MX-5.

Osvedčený recept

Pôvodný FIAT 124 Spider absolvoval výstavnú premiéru v roku 1966 a ešte aj dnes je to krásne auto. Práve preto sa FIAT rozhodol pre jeho reinkarnáciu, podobneako to spravil s legendárnym modelom 500, čo mu prinieslo obrovský úspech. Musím povedať, že dizajn sa vydaril. To Taliani, skrátka, vedeli vždy. Pod kapotu však montujú svoj motor – „jedna-štvorku“ s turbom. Od momentu predstavenia novej verzie 124-ky spider som čakal, kedy sa mi táto „MX-5-ka“ s turbom dostane do rúk. Konečne nastala tá chvíľa.

Čo dokáže turbo?

Základný model ma veľmi nezaujímal. Má iba 140 koní, čo je o 20 koní menej, ako produkuje dvojlitrový motor bez turba v Mazde. Abarth však predáva športovú verziu tohto FIAT-a, ktorá má spomínanú „jedna-štvorku“ pod kapotou vyladenú na 170 koní. To je o 10 koní viac ako má Mazda, ale hlavne vďaka turbu motor produkuje o 50 Nm viac krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii o viac ako 2 000 ot./min. nižšie. Výsledkom je, že Abarth je na stovke o pol sekundy skôr ako Mazda. A to aj napriek tomu, že je o 45 kg ťažší. Všetko ostatné je takmer úplne identické. Podvozok, riadenie aj prevodovka s krátkymi a mimoriadne presnými dráhami. Rozdiel je len v motore. Každý z nich má úplne iný charakter, a to je na tom to krásne, že človek si môže vybrať.

Turbo pod kapotou Mazdy MX-5. Dočkali sme sa, ale už to nie je Mazda.

Ja sa však stále nedokážem rozhodnúť. Čakal som, že Abarth bude mať viac pary, ale aj keď som už v MX-5-ke dávno nesedel, neprišiel mi ten rozdiel v dynamike až taký priepastný. Asi najväčší rozdiel je však vo zvukovom prejave týchto áut. Zatiaľ čo Mazda má síce sýty, no distingvovaný zvuk, Abarth je úplný grázel. Keď ho naštartujete, vie o tom celá ulica a pri radení si občas vulgárne odpľuje do výfuku.

Resumé

Keď ste už niekedy boli v Taliansku, tak viete, ako Taliani (hlavne medzi sebou) komunikujú. Našinec si myslí, že sa hádajú, ale ten tón a vášnivá gestikulácia je u nich bežná. Teraz si predstavte, že ste automobilový výrobca a musíte prísť na trh s niečím, z čoho padne na zadok aj tento vášnivý národ. Jasné že to auto musí svojím dizajnom kričať do sveta, že má vysoký výkon. A aj keď ho až taký vysoký nemá, musí tak aspoň znieť. Priznám sa, že mne sa to páči. Možno sú to lacné triky, ale Taliani vedia, čo na chlapov zaberá.

Zozačiatku som bol trochu sklamaný, pretože som si myslel, že s Abarthom sa vďaka turbu bude driftovať o čosi ľahšie ako s Mazdou, no nie je to celkom tak. Napriek tomu, že túto moju tajnú predstavu nesplnil, som sa v duchu rozhodol, že talianska Mazda je predsa len lepšia. Pri pohľade do cenníka však prišlo vytriezvenie. Áno, Abarth je podľa mňa lepší, ale či to stojí za ten cenový rozdiel, sa musíte rozhodnúť vy, a to najlepšie po skúšobnej jazde v obidvoch autách.

Základná cena modelu – FIAT 124 Spider (140 k): 26 990 €
Základná cena testovanej verzie – Abarth 124 Spider (170 k): 38 900 €
Záruka: 2 roky

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1368
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:125 (170)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 /2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:232
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,5/5,1/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:140
Objem nádrže [l]:45
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1060
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:4054
Šírka [mm]:1740
Výška [mm]:1233
Rázvor [mm]:2310