Viete, aký je rozdiel medzi Lexusom CT200h a Teslou Model S? Obe sa predávajú od roku 2012, ale len o jednom si verejnosť myslí, že je to inovatívne auto. Dobrá správa pre Model S je však tá, že po dlhých 9 rokoch na trhu dostal facelift. Zlá je tá, že prišiel o volant.
V rámci svojej výročnej správy o príjmoch za štvrtý kvartál roka 2020 spoločnosť Tesla odhalila, že bude čoskoro k dispozícii (ako inak) výrazne prepracovaný Model S, ktorého výroba sa začne len o pár týždňov.
Nový interiér, staré fígle
Tesla sa snaží chŕliť na trh jeden model za druhým, čiže rozsiahlejší facelift Modelu S vyzeral opäť ďaleko pravdepodobnejšie, ako nová generácia. Čo sa však týka jeho rozsiahlosti, asi budeme musieť prehodnotiť naše štandardy.
Zvonka sa totiž nezmenilo takmer nič – pocitovo má Model S iný postoj, je to však spôsobené prepracovanými nárazníkmi s decentnými chladiacimi otvormi. Na počudovanie, to je všetko a ani v roku 2021 to špeciálne nevadí. Pôvodný dizajn Modelu S je konkurencieschopný aj dnes, čo je pre jeho úspech kľúčové.
Nebola by to ale Tesla, keby sa nešokovalo. Všetky podstatné zmeny totiž prebehli najmä v interiéri, ktorý sa oveľa viac priblížil ostatným modelom značky. Vertikálne usporiadanie displeja infotainmentu je fuč, na jeho miesto zasadol horizontálne umiestnený, 17″ displej nie nepodobný tomu z najnovších modelov Tesly. Má vylepšené rozlíšenie na 2200 x 1300 pixelov a ostrejšie farby.
Vymyslieť koleso
To vás ale tak či tak nezaujíma, pretože vy sa pozeráte na ten volant a premýšľate, čo sa to do pekla stalo s jeho tvarom. A nielen to – pri bližšom pohľade zistíte, že sa Tesla zbavila pre Model S aj všetkých páčiek pod volantom. Koncept riadenia nového Modelu S je teda pravdepodobne ten, že smerovky ovládate pomocou tlačidiel na volante a stierače pravdepodobne cez dotykový displej, pretože taká je doba. Ale ktovie, možno sa z toho stane nový štandard.
Čo sa týka samotného tvaru volantu, bude celkom zaujímavé pozorovať, ako sa tento nápad uchytí. Volant totiž zvyčajne nie je guľatý len nešťastnou náhodou, je to skôr z praktických dôvodov a zatiaľ to vyzerá, že sa počet otáčiek volantu Modelu S od dorazu k dorazu nezmenil – stále ním otočíte 2,05-krát. No, uvidíme – dobrou správou je však minimálne to, že pred vodičom zostáva 12,3-palcový prístrojový panel.
Ďalšie zmeny sú skôr marketingového charakteru. Dvojmotorová verzia Long Range zostáva základným vybavením vozidla, model Performance však bol nahradený variantom Plaid. Medzi starým modelom Performance a novými modelmi Plaid nie je žiadny faktický rozdiel vo výkone, no pre Model S by sa mal neskôr objaviť vylepšený variant Plaid+.
Ten implementuje nové batérie, ktoré sa stanú štrukturálnym prvkom karosérie. Tieto nové batérie poskytnú verzii Plaid+ rekordný dojazd 850 kilometrov a zrýchlenie z nuly na stovku pod 2 sekundy. Rovnaké úpravy platia aj pre väčší Model X, ktorý sa taktiež teší z nového interiéru, nárazníkov a úrovne výbavy.