Jeden z najťažších testov stability vozidla je losí test. Už 22 rokov má nezmeneného víťaza.
Už ste počuli o tom, že by francúzska značka bola v zákrutách lepšia ako ktorýkoľvek športový Nemec? Nuž, Citroënu sa to podario. V 90-tych rokoch postavil auto, ktoré bolo nielen zábavné a bezpečné, ale aj neprekonateľné. Model Xantia Active prešiel losí test rýchlosťou, na ktorú sa sotva doťahujú Audi R8 či Porsche 991 Carrera. Za všetko mohol hydropneumatický podvozok, ktorý nemá konkurenciu.
A podľa toho bol aj drahý. Povedzme si narovinu, Xantia Activa nie je autom, po ktorom ste na konci 90-tych rokov siahali ako po teplých rožkoch. Actív sa počas šesťročnej produkcie predalo iba okolo 18 tisíc kusov a modelov s týmto legendárnym odpružením ešte menej. Aby ste rozumeli, hydropneumatický podvozok ste mali v Citroene až do roku 2018. Tento bol však vylepšený a montoval sa iba do trojlitrovej verzie s motorom V6 a výkonom 190 koní. Nebudeme zachádzať do technikálií, no ide o pravdepodobne jediný systém, ktorý v zákrute pôsobil na odstredivú silu rovnakou protisilou, čím auto držal bez náklonu. Citroën ani len netušil, že vďaka svojmu aktívnemu podvozku bude dominovať tabuľke losieho testu viac ako dve dekády (test od spoločnosti Teknikens Varld).
Názov modelu | Rok výroby | Maximálna rýchlosť | |
---|---|---|---|
1. | Citroen Xantia Activa V6 | 1999 | 85 km/h |
2. | Nissan Qashqai DIG-T 160 Acenta | 2019 | 84 km/h |
3. | Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro 610 | 2017 | 83 km/h |
4. | McLaren 675LT | 2017 | 83 km/h |
5. | Mercedes-AMG GT S | 2015 | 82 km/h |
6. | Porsche 996 GT2 | 2004 | 82 km/h |
7. | Porsche 997 Carrera 4S | 2008 | 82 km/h |
8. | Porsche 997 GT3 RS | 2008 | 82 km/h |
9. | Porsche 997 GT2 | 2008 | 82 km/h |
10. | McLaren 570S | 2017 | 81 km/h |
V historickom videu, ktoré by ste dnes natočili aj na kalkulačku, vysvetľuje Citroën svoju prevratnú technológiu s použitím animácií v štýle Manic Minera. Ak dopozeráte až do konca, uvidíte aj losí test.
Na tomto videu zas preteká so starším Porsche 911. A to nezabúdajte, že v Xantii ste počas bežných dní mohli jazdiť aj úplne komfortne!
Za tip na článok ďakujem Tomášovi.