Možno ste koncom minulého roka zachytili aj u nás správu, že Mazda vyvíja nový radový šesťvalec bez turba. Ak ste túto radostnú novinu len tak prefrčali s miernym úškrnom a slovami “Tak určite”, vôbec sa vám nečudujeme. Nevyzeralo to veľmi pravdepodobne. Teraz to však nielen podľa portálu Car and Driver vyzerá, že sme nekecali. A z toho máme radosť!
Počuli ste niekedy o niečom, čo sa nazýva “klasická koncepcia” pohonu? My, beznádejne stratení automobiloví nadšenci tak nazývame usporiadanie, v rámci ktorého má automobil (veľký) motor uložený pozdĺžne vpredu, pričom poháňané sú zadné kolesá auta. Má to niekoľko výhod – napríklad lepšie rozloženie hmotnosti a čitateľné jazdné vlastnosti. A predovšetkým je to presne to, čo potrebujete, ak chcete driftovať.
Proti prúdu
Nevýhodou tejto koncepcie je však všetko ostatné, preto toto usporiadanie začína väčšina automobiliek postupne opúšťať. Dokonca aj BMW, ktoré sa donedávna držalo tradičného usporiadania dlhé roky, začalo experimentovať s pohonom prednej nápravy v nižších modelových radoch.
A práve sem vstupuje Mazda, automobilka, ktorá robí (našťastie) všetko naopak. Jej cieľom je pravdepodobne prebrať konkurencii všetkých zákazníkov, ktorí zastávajú tradičné motoristické hodnoty a radi by si dovolili model z nemeckého prémiového trojlístka, no buď im nevyhovuje prefláknutý image, alebo zbytočne vysoká cenovka.
Je to dosť zaujímavá informácia, pretože zrovna Mazda je automobilkou, ktorú môže každé zlé strategické rozhodnutie jednoducho vymazať z povrchu zemského. V poslednom čase sa však v Hirošime kamarátia s Toyotou, ktorá keď sa čohokoľvek v poslednej dobe chytí, vznikne niečo strašne cool. No a len tak mimochodom ide o najväčšiu a najbohatšiu automobilku na svete, čo by sa Mazde mohlo hodiť.
S vývojom radového šesťvalca totiž Mazda nemá žiadne skúsenosti, pričom vyvíjať zbrusu nový spaľovací motor v dobe elektrifikácie je taktiež trocha tvrdohlavé rozhodnutie. Mazda však vraj aj tuto myslí na elektrifikáciu: Nový šesťvalec bude nielen aplikovať technológiu Skyactiv X, ale aj 48-voltový hybridný systém. No a nechceme konšpirovať, ale Toyote by sa takýto motor mohol niekedy v budúcnosti hodiť napríklad do veľkých hybridných Lexusov – a o novej platforme sa dá povedať to isté.
Nateraz však zostáva istá jediná vec: Že vieme, ako bude nová Mazda vyzerať. Ak totiž prihliadneme k tomu, ako sa oproti konceptu Kai zmenila sériová Mazda 3 (tzn. takmer vôbec), pri pohľade na koncept prémiového sedanu Vision Coupe je úplne jasné, kam mieri nová “šesťka”. Na istotku to však budeme vedieť až v roku 2022, na ktorý je údajne prichystaná jej premiéra.
NEPREHLIADNITE: