Slovenský Torsus Terrastorm sa dostane všade, kde kamzíky dostávajú strach

6975

Môžete to volať ako ultimatívne dielo všeslovanskej vzájomnosti, alebo jednoducho Torsus Terrastorm. Dodávka, postavená na základoch Volkswagenu Crafter / MAN TGE a upravená do ťažkého terénu, totiž pochádza od ukrajinskej spoločnosti s výrobným závodom na Slovensku a globálnou centrálou v českej Prahe.

Torsus ste možno už zachytili, aj keď nie u nás. Ide o spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou celkom ojedinelých vozidiel určených na prepravu osôb a materiálu v ťažšom teréne. Ak ste o nich niečo zachytili, týkalo sa to pravdepodobne ich prého výtvoru, modelu Praetorian, ktorý sa vyrába v manufaktúre v katastri obce Horné Srnie.

Zľava doprava: Terrastorm, Praetorian, Terrastorm.
Zdroj: Torsus

Srdce Volkswagenu, duša kamzíka

Terrastorm je vlastne zásadne terénne upravený Volkswagen Crafter / MAN TGE. Volkswagen dodá v úvode procesu cestnú dodávku a Torsus sa postará o zocelenie podvozkových komponentov. Motoricky však zostávame vo Wolfsburgu: Na výber sú dva dvojlitrové turbodiesely, prvý s výkonom 103 kW (140 koní) a 340 Nm alebo druhý s výkonom 130 kW (176 koní) a 410 Nm. Vybrať si ďalej môžete šesťstupňový manuál alebo osemstupňový automat.

Zdroj: Torsus
Zdroj: Torsus

Kde sa začína líšiť Torsus Terrastorm od Crafteru, to je podvozok. Vpredu by sme našli tlmiče Bilstein, vzadu pomocné listové pružiny. Karoséria bola vystužená a nesie sa na off-roadových pneumatikách BF Goodrich All Terrain. Jediné, čo nám na nich chýba, sú označenia na bočnici namaľované na bielo. Aby bola drsnota a neznčiteľnosť niektorých fundamentálnych dielov zachovaná, boli motor, chladič, prevodovka, zadná náprava, DPF filter a nádrže na palivo aj AdBlue zakrytované 5 milimetrovým plechom (!).

Zdroj: Torsus
Zdroj: Torsus

Svetlá výška, svetlá budúcnosť

Svetlá výška Terrastormu je celkom sympatických 290 milimetrov, čo sa týka brodenia, nezľakne sa ani hladiny s výškou 690 milimetrov. Pre extrémistov je tu paket Deep Wave, ktorý umožňuje brodenie až do výšky 820 milimetrov. Nechýba ani predný nárazník s agresívnym a zároveň úžitkovým tvarovaním, ktorý vizuálne spája Terrastorm s Praetorianom. Zároveň tu môže byť aj navijak a schodíky pre bočný nástup.

Zdroj: Torsus
Zdroj: Torsus

Vo vyššej výbave TT2 Nomad sa môžete tešiť na rúrkový nárazník, ochranné mriežky zadných svetlometov či poriadnu svetelnú rampu. Je tu aj rebrík na strechu, keby náhodou bolo treba.

Zdroj: Torsus
Zdroj: Torsus

Torusus má s Terrastormom slušné plány a neobmedzuje sa len na úžitkové varianty. Podobne ako Praetorian, aj Terrastorm má totiž plánované široké využitie v rámci osobnej prepravy. Dokáže uviezť 9, ale napríklad aj 20 pasažierov, navyše môže byť použiteľný napríklad aj ako ambulancia, hasičské vozidlo či ako expresná donáška pizzy na akékoľvek tatranské hrebene. To som si síce teraz vymyslel, no Terrastorm by to zvládol.

Zvládol by to, ale za akú cenu? Pripravte si presne 57 461 € za základnú výbavu TT1 Coach, prvé dodávky prídu zákazníkom niekedy v treťom kvartáli tohto roka. 

NEPREHLIADNITE: