SEAT el-Born je dôkazom, že aj elektromobil môže byť sexy

192

SEAT predstavil svoj prvý elektromobil el-Born. Novinka je postavená na modulárnej platforme určenej pre elektromobily s označením MEB. Ponúkne veľmi slušný dojazd, ktorý bude plne k dispozícii už za 47 minút.

SEAT el-Born je prvým 100 % elektrickým vozidlom španielskej značky, skonštruovaným na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Štúdia je pomenovaná po jednej z najikonickejších štvrtí El Born v Barcelone.

Tá bola inšpiráciou pre dizajnérov a konštruktérov SEAT, ktorí vytvorili športovo ladené vozidlo s najmodernejšou technológiou elektrického pohonu.

Už budúci rok

Vozidlo bolo skonštruované a vyvinuté v Barcelone a v sériovej podobe sa bude vyrábať v závode Zwickau koncernu Volkswagen v Nemecku. SEAT bude druhou značkou koncernu, ktorá začne ponúkať vozidlo s elektrickým pohonom na báze stavebnice MEB. Sériový model by sa mal začať predávať v roku 2020.

S akumulátorovou batériou uloženou v podlahe karosérie medzi nápravami, čo prináša výhodne nízke ťažisko vozidla, má SEAT el-Born dojazd do 420 km podľa novej metodiky WLTP. Významnou výhodou je možnosť nabiť batériu z dostatočne výkonnej verejnej nabíjacej stanice na plnú kapacitu za iba 47 minút, čo prispieva k zmene pohľadu na elektrický pohon.

Budúcnosť značky

Karoséria reprezentuje budúcnosť automobilového dizajnu moderným a integrovaným dizajnom so zvýraznenou prednou časťou. Jedným z kľúčových prvkov pre dosiahnutie dlhého dojazdu je aerodynamika, preto aj logo SEAT na prednej časti karosérie je plynulo zapustené do predného čela.

Pretože nie je potrebné privádzať vzduch k chladiču spaľovacieho motora, na prednej časti nie je klasická maska chladiča, vzduch na chladenie batérie sa privádza iba cez štrbiny v nárazníku, čo zlepšuje obtekanie karosérie vzduchom. Predné stĺpiky karosérie štúdie SEAT el-Born sú posunuté ďalej dopredu, čím sa vytvára úhľadnejšia silueta karosérie a súčasne zväčšuje vnútorný priestor kabíny posádky.

Vďaka elektrickému pohonu, ktorý kladie menšie nároky na priestor, je predná deliaca stena kabíny posunutá ďalej dopredu oproti modelom SEAT so spaľovacím motorom.

Chilli

Elektromotor s výkonom 150 kW (v prepočte 204 k) umožňuje vozidlu dosiahnuť rýchlosť 100 km/h z pokoja za iba 7,5 sekundy – čo je viac ako dostatočné pre každú situáciu v premávke. No to je iba polovica príbehu.

Akumulátorová batéria s kapacitou 62 kWh umožňuje dojazd do 420 km podľa realistickej metodiky WLTP, takže vozidlo sa dobre hodí aj na dlhšie jazdy mimo mesta. A vďaka kompatibilite s rýchlonabíjačkou na jednosmerný prúd s príkonom 100 kW sa batéria dá nabiť z 0 na 80 % za iba 47 minút.

Vozidlo je vybavené vyspelým systémom tepelného manažmentu aby bolo možné dosiahnuť čo najväčší dojazd v extrémnych klimatických podmienkach. Na temperovanie kabíny posádky slúži tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie na vykurovania natoľko, že ušetrí až 60 km dojazdu – čo je zvlášť užitočné v krajinách s nízkymi teplotami.

Bezpečná náruč

SEAT el-Born profituje z dvoch systémov, umožňujúcich čiastočne autonómnu jazdu. Jedným je asistenčný systém pre jazdu, ktorý dokáže automaticky ovládať riadenie, akcelerátor a brzdu. Druhým je inteligentný parkovací asistent, umožňujúci automatické zaparkovanie a vyparkovanie všetkými spôsobmi. Spolu s ďalšími asistenčnými systémami tak SEAT el-Born demonštruje budúcnosť jazdy automobilom.