SEAT Arona Silver Cross: Narovinu

2817
" "

Ak by ste si mysleli, že je aktuálne na trhu trocha pretlak malých SUV, máte pravdu. Je milým prekvapením, že sa v rámci jednej kategórie dokáže stretnúť tak veľa rozdielnych charakterov. Jedným z najúprimnejších postavičiek v triede je práve SEAT Arona.

Rozhliadnite sa po najbližšom parkovisku. Je veľmi pravdepodobné, že bude posiate modernými malými SUV, ktoré z trhu prakticky vytláčajú malé „kombíky“. Tým pádom sa stávajú jedinou voľbou mladej rodiny. Mali by sme teraz smútiť alebo jasať?

SEAT Arona autogratis
Arona je síce kúsok pred faceliftom, no stále vyzerá extrémne sviežo

Sila osobnosti

Ako sa to vezme. Zoberte si napríklad Aronu, ktorá v ponuke nahradila nižšiu a dlhšiu Ibizu ST. Nemusí sa vám zdať podstatné, že sa teraz pozerá na svet s o pár centimetrov vyššou svetlou výškou, ale nemôžete jej uprieť istý talent – robí z bežného presúvadla automobil, ku ktorému si budete môcť vytvoriť citový vzťah.

SEAT Arona autogratis
Ak by ste hľadali svetlomety, ktoré sa blížia definícii „svietia až za roh“, ste doma

Začnime tým, ako sa Arona prezentuje. Svoje kompaktné rozmery maskuje výraznými horizontálnymi líniami, ktoré jej postoju dodávajú istý príbeh. Masívny kovový dekor na C-stĺpiku môže pre niekoho pôsobiť gýčovo, je to však jednoznačný identifikačný prvok auta. Edícia Silver Cross k tomuto prvku prihadzuje podsvietené prahy dverí a strieborné dekory na prednom spojleri, bočných lištách a zadnom nárazníku, resp. veku batožinového priestoru.

SEAT Arona autogratis
Arona je predvšetkým výsostne kompaktná a hravá, na čo ju predurčuje jej pôdorys s kolesami v krajoch karosérie

Špecifický pre túto edíciu je najmä dizajn 18″ diskov kolies z ľahkých zliatin, ktoré síce svoju estetickú formu plnia dostatočne, no komfortnej jazde zrovna neprospievajú. Dodávajú jazdným vlastnostiam bezprostrednosť, ktorá je silnou stránkou Arony na ceste.

SEAT Arona autogratis
Osemnásťpalcové disky kolies sú špecifické pre verziu SilverCross. Vyzerajú fantasticky.

Doma je doma

Rozdiely v kategórii malých SUV sa ukazujú najmä v interiéri. Hneď prvou vecou, ktorú si v interiéri Arony všimnem, je, že aj napriek svojmu občianstvu hrá skôr na japonskú koncepciu sedenia. Sedí sa tu vzpriamenejšie v porovnaní so sesterským modelom, materiály majú jednoduchšiu textúru, no sú veľmi dobre udržiavateľné. Palubná doska je vyzdobená celkom niche koženým povrchom, čo jej dodáva optickú atraktivitu.

SEAT Arona autogratis
Interiér Arony je strohý. To je fakt. Inými slovami to znamená, že vás nebude ničím vyrušovať.

Aj vďaka vzpriamenej koncepcii je interiér Arony celkom priestranným miestom na život. Jej batožinový priestor má objem príjemných 400 litrov a poteší svojím ideálnym tvarom aj dvojitou podlahou. Ak vám niečo skutočne spríjemni pobyt na jej palube, budú to svetlomety.

SEAT Arona autogratis
Aj základný 6,5″ infotainment s prehľadom zvládne všetky úlohy, ktoré by ste po ňom chceli. Zaslúžil by si lesklý diplej.

Full LED svetlomety Arony sú tak veľmi potrebným prvkom na zaškrtnutie v príplatkovej výbave, že si zaslúžia vlastný odstavec. Sú skrátka instantný deň na vzdialenosť 150 metrov. Sú jednoducho také dobré, že z diaľkového svietenia robia takmer nepotrebnosť. Najlepšie svietiace auto v triede? Celkom určite.

SEAT Arona autogratis
Batožinový priestor ponúka guľatých 400 litrov, ktoré sú navyše veľmi dobre využiteľné

Analóg

Testovaný kus ma potešil najmä svojím analógovým prevedením. Moja pravá ruka sa mohla pevne chopiť páky mechanickej ručnej brzdy; ľavá noha medzitým odpočívala na pedáli spojky, ktorá obsluhovala päťstupňovú manuálnu prevodovku spriahnutú s 85-kilowattovým trojvalcom (115 koní) s objemom jedného litra a udatným turbodúchadlom.

SEAT Arona autogratis
Litrový trojvalec s turbodúchadlom dáva 85 kilowattov (110 koní). Ľavou zadnou!

Výbušnú povahu litrového TSI už poznáme. Tento hrdina malej kubatúry dokáže byť veľmi úsporný, ale aj dynamický. Na diaľnici a v meste síce nepohrdne siedmimi litrami na sto kilometrov (7,2 vs. 7,4l na 100 km), no mimo mesta nemá problém jazdiť aj za 5,3. Majte na mysli, že malé motory sa vášmu štýlu prispôsobujú viac.

SEAT Arona autogratis
Tieto falošné koncovky výfukov by si mohli dizajnéri odpustiť, stačila by jedna poctivá.

Arona boduje najmä svojimi úprimnými jazdnými vlastnosťami. Jej ťažisko je položené príjemne nízko a osemnástky jej dodávajú ešte viac charizmy. Ak ste niekedy rozmýšľali o Arone, tu máte jej najrozumnejšiu verziu.

SEAT Arona autogratis
Inak, ak by ste chceli vedieť, takto vyzerá zozadu vozidlo, ktorému je máločo vyčítať

Základná cena modelu – SEAT Arona 1,0 ECO TSI Style: 15 560 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Arona 1,0 ECO TSI Xcellence: 17 750 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85(115) / 5000 - 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 2000 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10
Spotreba - kombinovaná (WLTP)[l/100 km]:6,0 - 6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:400
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1212
Rozmer pneumatík:205/55 R17
Dĺžka [mm]:4138
Šírka [mm]:1780
Výška [mm]:1552
Rázvor [mm]:2566