PRVÁ JAZDA: Volkswagen Touareg | Tretie pokračovanie bestselleru

829

O novom Touaregu už vieme, že je krajší, väčší, ľahší, inteligentnejší a luxusnejší. Boli sme však zvedaví, ako jazdí.

Vlajkovou loďou značky sú vždy tie najväčšie, najluxusnejšie a pochopiteľne aj najdrahšie limuzíny. V dnešnej dobe, kedy limuzíny hrajú druhé husle a SUV-čka sa tešia neustále rastúcej popularite, však nemá každý výrobca v portfóliu limuzínu v tom pravom zmysle slova. V mnohých prípadoch boli luxusné sedany na vrchole potravinového reťazca nahradené SUV-čkami. Tak to je aj v prípade nemeckej automobilky Volkswagen. Po smrti Phaetonu prebral žezlo Touareg.

Budí rešpekt

Pohľad na nový Touareg v spätnom zrkadle je vskutku impozantný. Maska chladiča plynulo prechádza do svetiel, čo ju opticky rozširuje. Vyzerá to tak, akoby zaberala celú šírku auta. Množstvo horizontálnych liniek ako v maske chladiča, tak aj v nárazníku pod svetlami ešte viac zvýrazňuje impozantnú šírku auta (1,98 m, nárast o 4 cm v porovnaní s predošlou generáciou). Pri pohľade zboku vyniknú široké lemy blatníkov, ktoré podčiarkujú maskulinitu dizajnu. Výrazne dozadu sklonené zadné stĺpiky auto opticky výrazne zmenšujú, aj keď je novinka oproti predchodcovi len o 1,5 cm nižšia. Do dĺžky Touareg narástol o 8 cm, ale vďaka športovejšie strihnutému kabátu pôsobí kompaktnejšie a dynamickejšie.

Presne podľa vášho gusta

Nový Touareg už nepozná stupne výbavy, ako sme na to zvyknutí u iných modelov. Totiž už aj základná výbava je veľmi bohatá. To, čo Volkswagen v prípade Touaregu ponúka, sú skôr jednotlivé dizajnové varianty. Okrem základného modelu si môžete priplatiť za luxusnejšiu verziu Elegance alebo za športovo ladený model R-Line. Interiér nového Touarega vo verzii Elegance je ladený do svetlých studených farieb a zdobený je hliníkovými dekoračnými materiálmi. Pokiaľ preferujete teplé farby a vášmu oku lahodí viac drevo, v rámci verzie Elegance je k dispozícii aj balíček Atmosphere. Je zadarmo, ide skrátka o rovnakú výbavu len iné farebné prevedenie. Vrchol predstavuje model R-Line s čiernym koženým čalúnením a dekoráciami pozostávajúcimi z hliníka a čiernych plôch lakovaných klavírnym lakom.

Notebook na stredovej konzole

Na kvalitné materiály a vynikajúcu úroveň spracovania sú už majitelia starších Touaregov zvyknutí. Pri novej generácii mi ale padla sánka z tých displejov. Pred vodičom je virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12 palcov a v stredovej konzole akoby bol integrovaný notebook. Displej multimediálneho systému má uhlopriečku 15-palcov a Full HD rozlíšenie (1920 x 1080 pixelov). Samozrejme, ani jeden z týchto displejov nie je súčasťou štandardnej výbavy. Treba si za ne priplatiť, ale ten zážitok potom stojí za to. Pochváliť musím nielen grafiku (obzvlášť navigácie, ktorá používa satelitné zábery z Google Earth), ale aj intuitívne ovládanie. Osobne preferujem ovládanie na stredovom tuneli, ale spomedzi výlučne dotykovo ovládaných multimediálnych systémov je tento jednoznačne najlepší.

Šesťvalec ako základ

Zo začiatku predaja bude Touareg k dispozícii s dvomi verziami trojlitrového naftového šesťvalca. Základný naftový motor 3.0 TDI dosahuje výkon 170 kW (231 k) a maximálny krútiaci moment 500 Nm. Výkonnejšia verzia, na ktorej sme jazdili, poskytuje 210 kW (286 k) a 600 Nm. Benzínovú alternatívu predstavuje turbodúchadlom prepĺňaný šesťvalec 3.0 TSI s výkonom 250 kW (340 k) a maximálnym krútiacim momentom 450 Nm. V budúcom roku ponuku doplní naftový osemvalec 4.0 TDI s výkonom 310 kW (421 k) a gigantickým krútiacim momentom 900 Nm.

Prvé dojmy

Volkswagen vybral pre Touareg síce krásne, no nie práve najideálnejšie miesto novinárskej prezentácie. Jazdilo sa v okolí Salzburgu po idylických alpských cestičkách posiatych množstvom krásnych zákrut a serpentín. Keby išlo o prezentáciu napríklad Golfu GTI, ešte teraz by som sa pri spomienke na tento zážitok usmieval. S Touaregom to však bolo trochu iné. To auto sa cítilo výborne v meste a na diaľnici. Keď sme sa dostali na úzke cestičky, akoby sa mávnutím čarovného prútika zväčšilo. Jasné, o jazdných vlastnostiach sa baviť nemusíme. Nič iné ako špičkovú úroveň som ani nečakal. Filtrovanie nerovností je dokonalé. Neuveriteľná úroveň schopnosti maskovať rýchlosť však bola v prípade Touaregu tentokrát nevýhodou. Aj keď je oproti predchodcovi ľahší o 106 kg, predsa len má toto veľké SUV svoju hmotnosť a hlavne rozmery.

Počas jazdy som sa zozačiatku boril s dvomi problémami. Prvým z nich bola vysoká nájazdová rýchlosť do zákrut. Keďže odhlučnenie ja tak vynikajúce, že človek pri jazde prakticky nič nepočuje a v podstate ani necíti, nie je sa čomu čudovať. To auto je konštruované so zameraním na čo najväčší komfort. No a ďalším problémom je jeho veľkosť. Za normálnych okolností si to človek ani neuvedomí, ale keď na úzkych cestách horského priechodu stretnete oproti idúci autobus, nebude vám všetko jedno. Touareg skrátka treba mať v oku. Častokrát som sa však obával zbytočne. Manévrovateľnosť je výborná vďaka natáčaniu zadných kolies a prejazdy zákrut zvláda nový Touareg v prekvapivo vysokých rýchlostiach aj vďaka aktívnym elektromechanickým stabilizátorom.

Vyrobený v Bratislave

Už od roku 2002 sa Touareg vyrába pre celý svetový trh výlučne v Bratislave, v závode Volkswagen Slovakia v Devínskej Novej Vsi. Od roku 2010 z montážnych liniek schádza jeho druhá generácia. Z prvých dvoch generácií bolo vyrobených už približne jeden milión kusov, pričom tretia generácia nepochybne nadviaže na úspech svojich dvoch predchodcov. Ak by ste teda chceli priložiť ruku k dielu, v Devínskej majú stále voľné pracovné miesta.