PRVÁ JAZDA: Toyota C-HR | Kvalitné korenie

480

Crossover Toyota C-HR je skutočne odvážnym autom. V živote by som si ani len vo sne netipoval, že sa táto japonská značka odhodlá k takto expresívnemu dizajnu. Po jeho predstavení v roku 2016 prichádza C-HR s osvieženým dizajnom a novou motorizáciou. Presne takou, ktorú tento model potreboval ako soľ.

Skratka názvu modelu Toyota C-HR znamená “Compact-High Rider”. Čiže “Kompaktné Zvýšené Vozidlo”. Škoda, že značka nezakomponovala divoký imidž auta do samotného názvu. Pretože vzhľad je niečo, čo toto auto predalo viac než 400 000 Európanom.

Za podobne odvážny dizajn a vysokú kvalitu prevedenia by sa nemuselo hanbiť ani exkluzívne krídlo Toyoty, značka Lexus. Ďalším zaujímavým číslom je pomer klasických spaľovacích verzií a hybridov. Suverénne vedie u zákazníkov hybridný pohon, ktorý tvorí okolo 80% predajov C-HR a z toho dôvodu pribudol do ponuky ďalší, výkonnejší variant.

Dravosť

Typicky “plná” predná maska s minimálne otvorenou plochou, cez ktorú dýchala dvojica motorizácií, nahradila poriadna “tlama”. Dizajn prednej časti vyniká hlavne na modeloch v kontrastnejších, teda svetlých farbách. Úpravou si prešiel svetelný podpis, ktorý je výrazne pozmenený a vylepšený novou LED technológiou.

Svetelný podpis je výraznejší. Pribudla trojica LED diód ako poznávacie znamenie.

Pri pohľade zozadu zbadáte novú grafiku zadných LED svetiel. Úpravy zadnej časti završuje nový dizajn zadného nárazníku, ktorý určitým spôsobom naznačuje dvojicu zadných výfukov.

Na zadku nájdete novú grafiku zadných svetiel a chrómové lišty naznačujúce výfuky

Už po druhýkrát som prekvapený z toho, ako kvalitne pôsobí C-HR pri pohľade a na dotyk zvonku. Lícovanie panelov je vynikajúce, všetky dvere pôsobia ťažko a hodnotne, čo sa podobne dá tvrdiť aj o kľučkách. Jednoducho, z tohto auta dýcha kvalita a potenciálna dlhovekosť.

Rovnaký príbeh

Interiér sa zhoduje s exteriérom v niekoľkých ohľadoch. Podobne ako exteriér, aj kabína je vyložene bláznivá a štýlová. Celá kabína nesie motív kosoštvorcov od výplní dverí vyrobených z mäkkého fialového plastu, cez tlačidlá na volante, ovládacie prvky klimatizácie až po grafický motív vyrazený do stropného poťahu nad hlavami pasažierov. Všetko, na čo siahnete, je solídne, má príjemný odpor a kvalitné vyhotovenie.

Interiéru sa Toyota prakticky nedotkla. Prečo by aj? Veď vyzerá skvele.

Z hľadiska interiérového dizajnu sa teda nezmenilo prakticky nič. Novinkou je však návrat hardvérových tlačidiel do okolia obrazovky multimediálneho systému s názvom Human Machine Interface (HMI) a služby zrkadlenia smartfónu pomocou aplikácií Google Play a Android Auto.

Toyota sa vrátila späť k hardvérovým tlačidlám multimediálneho systému. Tento krok vysoko chválim.

Podobne ako v novej generácii modelov Corolla, má každá elementárna funkcia systému vlastné tlačidlo vyvedené do okolia obrazovky. Osobne tento krok vítam, aj keď sa nájdu jedinci, ktorým dotykové tlačidlá neprekážali. Aktuálne však ide o trend, ktorý je pri faceliftoch hlavne japonských modelov pomerne častý.

Atmosférický dvojliter

Osviežený model prichádza do našich končín s trojicou motorizácií. Základný pohon bude mať na starosti aj naďalej 1,2-litrový benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom. K dispozícii bude ako s manuálnou prevodovkou, tak so samočinným systémom Multidrive S a pohonom všetkých štyroch kolies za príplatok.

Na výber budete mať až z dvojice hybridných motorizácií. Konkrétne pôjde o 1,8 Hybrid a 2,0 Hybrid.

V ponuke aj naďalej zostáva hybrid kombinujúci elektromotor, prevodovku e-CVT a 1,8-litrový benzínový motor plnený atmosférickým tlakom. Ten je k dispozícii s výkonom 90 kW/122 koní. Najzásadnejšou novinkou je nový hybridný pohon s výkonom 135 kW/184 koní, ktorý disponuje 2-litrovým benzínovým motorom. Ten padne k dynamickému vzhľadu C-HR ako uliaty.

Prvý dojem

Po nasadnutí za volant zistíte, že sedíte prekvapivo vysoko. Priestoru na hlavu máte dostatok, no pokiaľ sa radi za volantom zakuklíte, v C-HR na to zabudnite. Osobne nemám rád úzku obruč a lesklé plasty na volante, aj keď len v jeho spodnej časti. Späť však k pohonu, o ktorom Toyota tvrdí, že dokáže v meste prejsť až 80% trasy čisto na elektrickú energiu.

V okolí Lisabonu v kopcovitom teréne sme podľa počítača jazdili viac než 50% času na elektrickú energiu. Keďže je mestské prostredie pre hybrid viac menej dokonalé, s týmto tvrdením sa dokážem predbežne stotožniť. Počítadlo s trénerom ekologickej jazdy však pribudlo v palubných počítačoch modelov Toyota od príchodu ich poslednej generácie.

Pohon prakticky dokonale kopíruje polohu plynového pedálu a pripomína prejav klasického atmosférického motora. V prípade, že potrebujete z motora vydolovať ráznejší prejav, môžete posunúť volič prevodovky do polohy “S”. Kým v klasickom režime “D” majú reakcie bezstupňovej prevodovky e-CVT prakticky lineárny prejav, v športovom režime je pedál výrazne citlivejší na akceleráciu a nebojí sa motor vytočiť do otáčok nie ďaleko od obmedzovača.

Aj na 18-palcových diskoch je SUV C-HR pohodlné

Z hľadiska komfortu je C-HR prekvapivo pohodlná. Všetky testovacie kúsky stáli na nových 18-palcových diskoch s novým dizajnom. Ani to nijakým spôsobom neznižovalo mieru jazdného komfortu. K tomu všetkému je auto aj naďalej schopným jazdcom. Zákruty prechádza s radosťou a nový 2-liter dokáže konečne túto chuť auta po dynamickej jazde podporiť poriadnym výkonom. Toyota skutočne prestáva vyrábať nudné autá, presne ako to povedal šéf firmy Akio Toyoda.

CrossoverComfortStyleExecutiveSelectionPremiere Edition
1.2 Turbo 116k 6 M/T benzín19 90021 990---
1.2 Turbo 116k Multidrive S benzín-23 790---
1.2 Turbo 116k Multidrive S 4x4 benzín-26 190---
1.8 Hybrid 122k e-CVT benzín23 59025 59025 89027 990-
2.0 Hybrid Dynamic Force 184k e-CVT benzín-27 59029 99029 99031 990